skip to main content
Amsteltram krijgt tijdelijke halte naast station Amsterdam Zuid

Het gaat om een tijdelijke oplossing, maar wel een die jarenlang mee moet gaan. Op dit moment begint en eindigt lijn 25 aan de Strawinskylaan. Deze halte verhuist in 2022 naar de Eduard van Beinumstraat. De begin- en eindhalte ligt dan direct naast het station, waardoor er sprake is van een snellere overstap. Reizigers hoeven niet meer van de Strawinskylaan via het Zuidplein naar de trein of metro te lopen. Als de tweede reizigerstunnel, de Brittenpassage, in gebruik wordt genomen, ligt de halte dicht bij de ingang van het station.

Definitieve plek

Dit besluit volgt op een verkenning van de Vervoerregio Amsterdam en het project Zuidasdok naar een betere, tijdelijke begin- en eindhalte voor de tram. Tijdelijk, omdat de definitieve halte aan de Arnold Schönberglaan komt, aan de zuidkant van station Amsterdam Zuid. De definitieve halte ligt dan bovenop het dak van de toekomstige zuidelijke tunnel van de A10. Aanvankelijk zou Zuidasdok het nieuwe tramstation op de Arnold Schönberglaan in 2025 opleveren. Tot die tijd zou de Amsteltram gebruikmaken van de huidige tramhalte van lijn 5, aan de Strawinskylaan. Door vertraging van Zuidasdok duurt het nu aanzienlijk langer totdat het nieuwe tramstation er is: op zijn vroegst eind 2028. Alle betrokken partijen zijn het erover eens dat deze periode te lang is. Het is op de Strawinskylaan al zeer druk met openbaar vervoer en taxi’s. Tel daar de loopafstand van en naar het station bij op en het reizigerscomfort is dan verre van optimaal.

Nu wordt er nog gebouwd aan 2Amsterdam

Noordelijke tunnel A10

De tijdelijke halte op de Eduard van Beinumstraat ligt echter in de weg voor de bouw van de noordelijke snelwegtunnel. De halte wordt dan ook opgeheven op het moment dat Zuidasdok start met de bouw van deze noordelijke snelwegtunnel. Volgens de huidige inzichten is dat tussen 2026 en 2029. Op het moment dat de locatie nodig is voor de bouw, verplaatst de halte voor de Amsteltram alsnog tijdelijk terug naar de Strawinkylaan, totdat het dak van de zuidelijke snelwegtunnel klaar is en het tramstation zijn definitieve plek krijgt. Zuidasdok en de Vervoerregio Amsterdam willen beide deze tussenliggende periode zo kort mogelijk laten zijn.

2Amsterdam

Zuidasdok stelt het terrein voor de tramhalte aan de Eduard van Beinumstraat ter beschikking aan het project Amsteltram vanaf het moment waarop dit vrij wordt gegeven door de aannemer van 2Amsterdam. Dit bouwproject – de vernieuwing van twee torens tot hotel en kantoor – neemt nu nog de ruimte aan de Van Beinumstraat in beslag. Volgens de huidige planning is 2Amsterdam in de zomer 2021 klaar.  

Geef uw mening

Martijn Roos

Ik kom zelfs op het idee, maar ja, daar is geen extra zakgeld voor., ook Lijn 5 te verleggen, die door te laten rijden via het Mathijs Vermeulenpad, op de Van Leijenberghlaan, aldaar links onder de A10 en de NS-Metro viaducten aan takende op de Beethovenstraat, alwaar Lijn 5 al rijdt. En de bus ook hier te laten rijden. Dan kan de gehele Strawinskylaan Tram en Busvrij worden gemaakt de veel makkelijkere overstap met metro en Trein.

Saskia Blaas

Hi Martijn, hoe we het ook organiseren, uiteindelijk moet de Strawinskylaan ook tram- en busvrij gaan worden. Het idee van de stationsvernieuwing is dat er direct ten zuiden van het station een tramstation komt en direct ten noorden een busstation. We moeten nog even geduld hebben maar die makkelijke overstap komt er.

Bert Bus

Eigenlijk een veel beter idee om het beginpunt/eindpunt van lijn 25 op de Parnassusweg t.h.v. de Stadionkade of zelfs Olympiaplein (overstap vanaf/naar lijn 24).te verle(n/g)gen.Nieuw-Zuid Stadionbuurtbewoners hebben er dan ook iets aan.