skip to main content

Sinds 2010 woonachtig in Symphony zag John Andringa 6 jaar geleden hoe het noordelijke Mahlerplein een metamorfose kreeg en zichtbaar opknapte. ‘Dat vond ik hartstikke mooi, maar tot mijn verbazing werd er niets gedaan met het zuidelijke Mahlerplein.’ Vlak erna werd dit ondergeschoven kindje het thuis van talloze fietsen, scooters en zelfs auto’s, die op de stoep parkeerden. ‘Ik vond het tamelijk bizar; aan de overkant op het plein werd er wel gehandhaafd op foutgeparkeerde voertuigen, maar tussen de Symphony Towers en de Gustav Mahlerlaan niet. En wat krijg je dan? Een bende van voertuigen, die her en der de weg versperden.’

100 mails

Zeker 100 mails zegt Andringa vanaf 2015 naar de gemeente te hebben gestuurd om de problemen aan te kaarten. ‘Ik moet zeggen dat de gemeente wel heeft geluisterd en ons als bewoners goed heeft betrokken bij het proces en het ontwerp. Maar dat het zo lang moest duren vind ik onbegrijpelijk. Ik ben blij dat ik het nog mag meemaken.’ Ook Emile Rietveld – bewoner van het even verderop gelegen Intermezzo – en Ralph Sandelowsky, buurman van Andringa, was het plein een doorn in het oog. Rietveld: ‘Het leek hier wel Amsterdam Centraal.’ Sandelowsky knikt: ‘En dan is het plein nog vrij donker ook.’

Rietveld, Andringa, Sandelowsky

Canary Wharf

Nu kijken de mannen goedkeurend om zich heen. Er staat één fiets, maar die blijkt van een bouwer te zijn die de boel komt inspecteren. Sandelowsky: ‘Het ziet er natuurlijk nog niet zo groen uit als op de artist impressions, maar dat komt nog wel. Ik vind het wat weghebben van pleinen in Canary Wharf, het business district van Londen. Wel maak ik me zorgen of er vanaf mei ook echt goed gehandhaafd wordt, dat de mooie natuurstenen bankjes niet als luxe fietsenrek gaan dienen.’ Andringa: ‘Eens, dit hele nieuwe pleintje staat of valt bij die controle. Ik vind het trouwens wel jammer dat het nieuwe handhaafgebied niet is uitgebreid met de straten van Gershwin, de buurt hierachter.’ Lachend: ‘Moet ik daar weer over gaan mailen.’

Vroeger

Verbeterpunten

Verbeterpunten zijn er ook. Rietveld: ‘Meer prullenbakken.’ Andringa: ‘Bordjes die aangeven welke bomen hier geplant zijn.’ Sandelowsky: ‘Plantenbakken langs het fietspad.’ ‘En een insectenhotel’, vult Andringa aan. En verder moet het vooral op een goede manier gebruikt worden. ‘Ik zie al helemaal voor me dat het in de zomer weer wat drukker is en dat mensen hier dan op de natuurstenen randen lunchen of bijkletsen’, mijmert Rietveld. ‘Dat zou inderdaad geweldig zijn,’ beaamt Sandelowsky. ‘Het is in ieder geval 100 keer beter dan dat het was’, concludeert Andringa.

Geef uw mening

Marcel Reijmers

Het is inderdaad prachtig geworden, maar ik vraag me wel af wanneer het bestraten wordt afgemaakt. Er is al bijna drie weken niets meer gebeurd. Van het ene op het andere moment waren alle bouwvakkers weg en ze zijn niet meer teruggeweest.. net als bij het werk aan de Boelegracht trouwens...

Annick | Amsterdam Zuidas

Hoi Marcel, Ik heb het voor je nagevraagd bij een collega. De werkzaamheden op het Malherplein Zuid laten nog op zich wachten vanwege een levering van aangepaste goten. Zodra die levering binnen is, wordt het laatste deel aan de westzijde gestart. Wanneer de levering binnenkomt is nog niet bekend. De werkzaamheden aan de Boelegracht en bijbehorende kademuur zijn vertraagd. Wanneer er weer gestart wordt met de werkzaamheden is nog onduidelijk. Zodra hier meer duidelijkheid over is en welke gevolgen dit heeft voor de planning, laten we dit weten via de VVE's van de buurtbewoners.

Richard Bakker

Blij om te vernemen dat er dus ook wel eens iets goed gaat in de Zuidas...

Roland

Hup Emile!

A

Top

Aron

Een veelvoorkomend probleem in Amsterdam is dat fietsparkeren niet goed wordt gefaciliteerd. Is het vreemd dat Amsterdammers die gewend zijn aan overvolle stadsbuurten als Oud-West, Zuid en Oost waar fietsen overal geparkeerd worden omdat er geen alternatief is dat ook in nieuwe gebieden doen? Niet echt. De fietsenrekken aan de Mahlerlaan zelf zijn wat dat betreft echt dramatisch ingericht. Te klein en te oncomfortabel. Nogal wiedes dat er dan fietsen uitpuilen het niet al te brede fietspad of trottoir op. Je kan niet verwachten dat iedereen in het hele centrumgebied van Zuidas in de Mahlerpleinstalling gaat staan. Ondertussen kan je niet echt spreken van ruimtegebrek gezien de hoeveelheid aan inefficiënt asfalt op de weg. Haal een paar van die debiele verdrijvingsvlakken en afslagvakken weg en richt de weg in voor 30km/h. Dan is er ruimte om voor fietsers en scooters (en extra groen misschien?) beter in te richten en die dan ook beter gebruikt zullen worden. De recente nieuwe scootervakken en uitbreiding van laden en lossen was een goede eerste zet. Dat geldt ook voor fietsenstallingen in gebouwen. Zeker in het eerste deel van Zuidas zijn die fietsenstalling onvindbaar, onprettig, niet openbaar genoeg, onoverzichtelijk en als je helemaal pech hebt met een handmatige deur en niet gesitueerd op de BG (want een lege gevellange lobby voor de sier is natuurlijk belangrijker voor zakelijk Nederland). Zeker bij een tamelijk nieuw project zoals de Zuidas had dit vanaf het begin groots en goed aangepakt moeten worden; aantrekkelijke publieke stallingen in elk gebouw. Gelukkig lijkt daar bij projecten in Kenniskwartier en Ravel wel meer aandacht voor te zijn. Maar we dwalen af want de Mahlerpleinstalling en de inrichting van het plein zelf is natuurlijk top.

Map de Maar

Heb al gereageerd op het intrekken van het oorspronkelijke plan dat ook Gershwinlaan en de zijstraten onder het stallingsverbod zouden vallen. Ik houd mijn hart vast voor wat er gaat gebeuren als er weer op grote schaal gewerkt wordt op de Zuidas. Nu al is het trottoir op de Gershwinlaan op een aantal plaatsen regelmatig geblokkeerd door scooters en neergesmeten fietsen. Heel vervelend voor oudere voetgangers. Ook de Gershwinlaan wordt met de dag drukker en er wordt regelmatig pittig gereden.

Jan

Klinkt goed, maar ik mis wel een goeie overzichtsfoto!

Renske van Bers

Beste Jan, ik heb nog een foto in het artikel bijgevoegd. Zo beter? Groet, Renske - Zuidas.nl