skip to main content
De ‘landscraper’ van Tripolis-Park drukt stempel op Zuidas

Een puzzelwerk van staal en beton, dat is de landscraper (een liggende ‘skyscraper’, wolkenkrabber) in een notendop. Dankzij speciale bouwmethodes kwam deze kolos zo snel tot stand. De vier kernen waaraan de stalen constructie van de landscraper is opgehangen, is met een glijbekisting gemaakt. Deze kernen waren in oktober 2020 gereed, daarna begon het werk aan het stalen skelet.

Staal in plaats van beton

Ook dat proces vlotte aardig, zegt Niels Beentjes. ‘Het mooie van het staal is dat je de onderdelen elders laat maken en hier ter plekke als een puzzel in elkaar zet. Zodoende zag je regelmatig enorme constructies in de lucht hangen.’ Dat er voor een stalen constructie is gekozen, heeft niet alleen met snelheid te maken. ‘Omdat Tripolis vlakbij de A10 ligt en de bestaande drie Tripolis-torens blijven staan, was hier niet veel ruimte om een nieuwe fundering voor de landscraper te maken. We hebben daarom de bestaande fundering van Tripolis uitgebreid en hier de vier kernen bij gebouwd, waaraan de stalen constructie is bevestigd. En omdat staal lichter is en we hiermee grotere overspanningen kunnen maken, was het mogelijk om zo de landscraper boven twee van de drie huidige torens te realiseren. Een betonnen constructie van deze omvang, was op deze plek niet mogelijk geweest. Maar er komt wel beton aan de binnenkant, bijvoorbeeld voor de vloeren die we nu maken.’

Andere functies

De landscraper is bedoeld als toekomstige kantoorruimte die zowel de Tripolis-torens als de toekomstige woonwijk Verdi moet afscheiden van het geluid van de A10. Op deze manier wordt het gebied erachter geschikt voor andere functies, zoals bijvoorbeeld woningen en horeca. Hoewel de torens van Aldo van Eijck blijven staan en hun vorm behouden, krijgen ze wel een flinke update. Architect Winy Maas van MVRDV is verantwoordelijk voor dit ontwerp, alsook voor het ontwerp van de landscraper. Beentjes: ‘Wat ik persoonlijk mooi vind is dat Tripolis op deze manier een nieuwe kans krijgt van ontwikkelaar FLOW Development. Het zijn toch drie bijzondere gebouwen en door relatief simpele ingrepen, zoals het vervangen van de kozijnen en het bevestigen van hout, krijgen de gebouwen een geheel nieuwe uitstraling.’

Artist impression

Groot verschil

Het maakt inderdaad een groot verschil. Omdat huurder Nikon nog in gebouw 100 zetelt, is dit gebouw in oude staat en wordt deze toren pas later gerenoveerd. Als je op de bouwplaats staat, kun je dus goed het verschil zien. ‘De torens die onder handen zijn genomen zien er veel frisser en strakker uit’, vindt ook Beentjes. ‘Bovendien zal er bovenop de gebouwen en rondom de torens veel aandacht voor groen zijn. Het idee is dat hier een soort parkachtige omgeving ontstaat, waar het prettig is om af te spreken of bijvoorbeeld te werken.’ Maar zover is het nog niet. ‘Hoewel je niet om de landscraper heen kunt, is meteen ook goed te zien dat we hier nog wel veel werk aan zullen hebben.’ De landscraper en de update van de twee Tripolis-torens zijn halverwege 2022 gereed. Het derde Tripolis-gebouw – gebouw 100 – wordt pas in een latere fase getransformeerd tot een woongebouw met betaalbare huurappartementen. De plannen hiervoor zijn nog in de maak.

Geef uw mening

jaap walvisch

En dat van MVRDV, je gelooft je ogen niet!

Ferry Wienneke

Aan J. Homan: het woord is 'wolkenkrabber;' een 'horizontale wolkenkrabber' is raar en een 'vertikale wolkenkrabber' overbodig.

Peter wessels

Gelukkig was het woord melagomaan al bedacht.

Don Querido

maar wie gaat daar in werken ?? er zijn/waren plannen voor UBER , maar die hebben nooit zoveel werknemers om alle etages te gaan gebruiken , het zelfde speelt met SUITSUPPLY, er staat niemand te dringen , maar B&W zullen er wel asiel zoekers gaan parkeren !

Amsterdammer

Pardon????? Doe ff normaal man!

adri burgmeijer

In principe vormt deze landscraper slechts een geluidsmuur tegen het verkeersgeluid van de A10. Daartoe had ook een doorschijnbaar ‘gordijn’ van glas kunnen volstaan, waarmee het Tripolis-Park gevrijwaard zou zijn van lange schaduwvlakken. Nu zullen de torentjes van Aldo van Eijck en de ruimte eromheen voor altijd zon ontberen.

Bert

Het positieve dat je kunt komt dus niet van het gebouw, maar van de graffiti muur die verdwijnt.

J.Homan

Als straks ter hoogte van de verticale Wolkenkrabber die afgrijselijke ondergekladde geluidsmuur langs de A10 Zuid wordt gesloopt ( een aanfluiting voor een A1 locatie die de Zuidas i.t.t 30 jaar geleden nu is) dan is al veel gewonnen aan esthetiek en maakt mij de vorm en grote van het nieuwe gebouw niet zoveel uit !

J.Homan

moet natuurlijk “ horizontale” wolkenkrabber zijn !

Bert

Het verandert de Zuidas van veelbelovend naar gemiste kans

Amsterdammer

Ah, nog zo 1 met 'gemiste kans' ... tjongejongejonge, hoe voelt dat nou om eng populistisch proberen te zijn?

Bert

De ambtenaar die dit heeft goedgekeurd heeft weinig gevoel voor esthetiek en zou “functie elders “ moeten krijgen

Amsterdammer

'Functie elders'??? Wie denk jij dat jij bent? Je mag een mening/smaak hebben, maar doe ff normaal man!

GIJM ter Braak

Ik vind de landscaper echt niet mooi, want een enorme kolos tussen de A10 en Tripoli’s. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit wel waarderen.

Aron

Hoi Gijm, ik meld me.