skip to main content
Tram 25 blijft voorlopig op de Strawinskylaan

De Vervoerregio Amsterdam onderzoekt of het financieel haalbaar is om, zodra station Amsterdam Zuid is uitgebreid met een extra passage (uiterlijk in 2027), de tijdelijke eindhalte te verplaatsen naar een nieuw te realiseren begin- en eindhalte op de Parnassusweg. Het besluit hierover verwacht de Vervoerregio rond de zomer van 2022.

Veel verplaatsingen

Tram 25 (station Zuid – Westwijk) zou in 2022 een begin- en eindhalte krijgen op de Eduard van Beinumstraat. Van deze plek zou de tram ongeveer vijf jaar gebruikmaken, totdat Zuidasdok die locatie nodig heeft voor het ondergronds brengen van de A10. Dan zou de begin- en eindhalte van lijn 25 terug verhuizen naar de Strawinskylaan om uiteindelijk na enkele jaren weer verplaatst te worden naar het definitieve tramstation op het dak van de zuidelijke A10-tunnel.  Veel verplaatsingen en aanpassingen dus, aan de diverse haltes. Bovendien bleek de totale investering die nodig is voor nieuwbouw en het later verwijderen van de halte aan de Eduard van Beinumstraat te hoog voor de relatief korte periode van 5 jaar. Uit nader onderzoek in afgelopen maanden is gebleken dat er een goedkopere variant mogelijk is bij de Parnassusweg, waar lijn 25 dan ook een keervoorziening krijgt.

Halte Strawinskylaan verbeteren

Bij de nu gekozen oplossing, doet de Vervoerregio voor de korte termijn (nog in 2022) diverse aanpassingen aan de halte Strawinskylaan om de capaciteit en veiligheid te verbeteren. Denk aan bredere perrons, verbeterde oversteken en andere kleine aanpassingen om de overstaproute naar de huidige ingang van station Zuid comfortabeler en sociaal veiliger te maken.

Definitieve locatie

Dit besluit betreft de overgangsperiode totdat het tramstation met de definitieve begin- en eindhalte van lijn 25 beschikbaar komt aan de Arnold Schönberglaan, op het dak van de toekomstige zuidelijke tunnel van de A10. Dat is naar verwachting uiterlijk in 2031.

Geef uw mening

Hans

https://www.amstelveensnieuwsblad.nl/lokaal/overig/877917/eind-2025-nieuwe-tijdelijke-eindhalte-amstelveenlijn-bij-statio Ik lees hier nieuws wat nergens anders te lezen is achter een betaalmuur. Zouden jullie dit nieuws kunnen openbaren!?!? Dank Wat een aparte beslissing, waarom kan tram25 niet bij de Strawinskylaan blijven? Dit is veel verder lopen naar de noordzuidlijn!

Rutger

wat een gemiste kans, ik kan niet wachten tot het lelijke viaduct met dat gevaarlijke fietstunneltje op de kruising parnassusweg met strawinskylaan wordt gesloopt! Alles gelijkvloers is veiliger en mooier dan die autosnelweg over de parnassusweg.

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dag Rutger, dat is verkeerstechnisch inderdaad een heel ingewikkeld punt. Ongeacht wat er met tram 25 gebeurt, blijft de Strawinskylaan voorlopig nog in gebruik voor alle tax's en de andere tram- en buslijnen. Zodra het nieuwe station een feit is, zullen alle bussen aan de noordzijde van het station stoppen en alle trams aan de zuidzijde, direct naast de stationentrees.

Mitchell

Ik heb een vraag n.a.v. jullie artikel. Waar komt de eventuele keervoorziening voor lijn 25 op de Parnassusweg? Op het stuk voor de Strawinskylaan waar nu al tramsporen en de halte Parnassusweg liggen, of op het stuk na de Strawinskylaan richting Olympiaplein waar nog geen rails liggen?

Saskia Blaas, Zuidasdok

Hi Mitchell, geen van beide eigenlijk. We willen de begin- en eindhalte dan maken ten zuiden van de A10, ter hoogte van de Claude Debussylaan. Zodat de tram niet door het bouwterrein hoeft te rijden als we daar de autotunnel gaan bouwen. Dat scheelt oponthoud voor de reizigers. En tegen die tijd is daar een nieuwe stationspassage vlakbij.

J. Homan

Ook nog even de schoonmaakploeg van gemeente/ stadsdeel even de graffiti laten verwijderen van die viaduct pilaren want verloedering van de omgeving begint meestal klein en eindigt groot !

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dag J, het verdient daar inderdaad geen schoonheidsprijs. In de komende maanden zal de Eduard van Beinumstraat veranderen. Er komt een bouwterrein voor de stationsvernieuwing tegen de snelweg aan. Dat zullen we een nette bouwafscheiding geven en een goed pad erlangs. We maken het sowieso aantrekkelijker dan het nu is.