skip to main content
Nieuwe hub deelvervoer Arnold Schönberglaan

Dichtbij Station Zuid

Sinds eind vorig jaar kunnen Amsterdammers, forenzen of dagjesmensen vanaf Station Zuid gebruik maken van verschillende soorten deelvervoer. Wie vanuit de zuidelijke uitgang van de Minervapassage rechtsaf slaat, loopt direct tegen de hub aan die we in december 2021 hebben ingericht. Hier hebben we ruimte gemaakt voor tien deelfietsen, 11 elektrische deelscooters en tien deelauto’s, waarvan sommige elektrisch. Er is bewust gekozen voor een hub dichtbij het station, zodat het deelvervoer makkelijk toegankelijk is voor reizigers. Zuidas is een grotendeels autoluw gebied met weinig parkeerplekken. Deelvervoer kan dan een aangenaam alternatief vormen op het gebruik van de eigen auto.

Hoe te gebruiken

Om gebruik te maken van de deelfietsen, -auto’s en -scooters op de hub, moet u de Amaze-app downloaden, of de app van de betreffende aanbieder. Na het koppelen van uw gegevens kunt u voertuigen reserveren in de app. In de verschillende apps kunt u ook de beschikbaarheid van de voertuigen bekijken. Voor sommige voertuigen geldt dat u ze na gebruik weer terug moet brengen naar de hub op de Arnold Schönberglaan, voor andere geldt dat u ze elders kunt parkeren.

Deelscooters op de nieuwe hub

Pilot

De hub aan de Arnold Schönberglaan is een pilot en zal hier blijven tot november 2023. Daarna wordt dit terrein onderdeel van het werkgebied van Zuidasdok. We onderzoeken of het creëren van meer parkeerplaatsen voor (elektrisch) deelvervoer bijdraagt aan het gebruik ervan.

Geef uw mening

Joe

This is getting ridiculous. All on street parking space around Gustav Maherlaan is either occupied by sharing initiatives or removed all together. Residents are forced to pay hundreds of euros per month to park inside one of the nearby garages. Meanwhile if you happen to own an electric car, and you would actually like to charge one "near" your own apartment, you need to park at De Boelelaan or on the other side of the A10.

Redactie

Parking at ground level in the Mahler en Gershwin area is not possible, except for shared mobility and loading and unloading. This is also why there are almost no public charging facilities available. Shared transport is a sustainable alternative to owning a car, and as a municipality we would like to encourage this. As space is scarce in Zuidas, we want to use the available space smartly and carefully. A shared car is stationary much less often than a private car, and therefore takes up less space. Also, 1 shared car can be used by approximately 10 people, who as private owners would use 10 cars. Private cars can indeed be parked indoors in Zuidas: at your employers office building, under your apartment or in a public parking garage. This also applies to charging facilities. These should, in principle, be provided by your Owners’ Association (VVE), employer and/or parking operator. The municipality can help start this conversation with the VVE; for more information please visit: www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/amsterdam-elektrisch/laadoplossingen-vve.

David

I hope it is better than the one on De Boelelaan, which seems to now be only used for commuters to park their own bikes whilst at work. There are no electric bikes, no ev's, no biro car. There never has been any of these vehicles. Just one electric cargo bike. It feels like the whole project here has been abandoned.