skip to main content
Snelle berging pechvoertuigen tijdens afsluiting A10 Zuid

Over de A10 Zuid richting Utrecht rijden in een normale spits zo’n 9.500 voertuigen per uur. Tijdens de 11-daagse afsluiting van de A4 en A10 Zuid wordt dat verkeer vanaf knooppunt Badhoevedorp omgeleid via de A5 en de A9. Die wegen kunnen dergelijke aantallen auto’s met moeite aan. Een pechgeval zorgt dan al snel voor veel oponthoud en dat willen we niet. Daarom staan twee bergers paraat om de pechvogels weg te takelen of te slepen.

Omleidingsroutes tussen 22 juli en 3 augustus

Lessen uit het verleden

Tijdens eerdere afsluitingen van de A4 en de A10 Zuid bleek snelle berging cruciaal voor het beperken van de vertraging. De locatie van de takelwagens is daarbij van groot belang, want die moeten niet bij het aanrijden zelf in een file terechtkomen. ‘Je kunt vooraf vrij aardig inschatten waar de knelpunten liggen en dus waar we stand-by willen staan’, zegt Sander Vlaar, directeur bij een van de bergingsbedrijven. ‘Maar vanaf het eerste pechgeval wordt het een bewegende puzzel en sturen we, in overleg met onze mensen op de weg, voortdurend bij.’

Extra ogen

De gedeeltelijke afsluiting van de A10 Zuid is een complexe verkeerskundige operatie waarvoor onder andere 11 extra monitoringscamera’s worden ingezet. Ook komt er een operationeel verkeersmanagementcentrum in Zuidas zelf, pal naast de velden van voetbalclub AFC. Naast verkeersmanagers van Rijkswaterstaat zijn daar onder andere ook de politie, deskundigen van Amsterdam en Amstelveen, en weginspecteurs aanwezig. Dat zijn veel ogen die continu de doorstroom monitoren. En daar komen de bergers nog bij. ‘Dat is toch weer een extra paar ogen om te zien wat er speelt’, zegt Vlaar.

Sander Vlaar, directeur van Bergnet

Ongevallen rijgen

De inzet van 45 verkeersregelaars, acht motoragenten en nood- en hulpdiensten vraagt een goede coördinatie. Vlaar: ‘We willen natuurlijk voorkomen dat twee wagens naar dezelfde plek rijden voor een ongeval. En we moeten kunnen veranderen van stand-by locatie als dat nodig is.’ Een pechgeval waarbij het voertuig nog intact is, is relatief makkelijk. Daar kunnen Vlaar en zijn mensen er zo’n drie per uur van aan. ‘Maar als daar twee zwaardere ongevallen bovenop komen – en ook nog eens ver bij elkaar vandaan – dan moet je soms keuzes maken. Waar gaan we eerst heen? De pech- en ongevallen moeten we dan vliegensvlug tot een ketting rijgen.’

Mensenwerk

Achter ieder pech- of ongeval gaan een of meer mensen schuil. ‘We vinden het belangrijk om niet alleen de voertuigen, maar juist ook de inzittenden snel en veilig weg te krijgen’, zegt Vlaar. ‘Onze wagens hebben vijf comfortabele plekken in de cabine voor mensen die een lift nodig hebben. Wij slepen weliswaar voertuigen weg, maar uiteindelijk helpen we mensen.’   

Tussen 23 juli en 3 augustus staan de bergers doordeweeks van 07.00 tot 10.00 uur en van 15.00 tot 19.00 uur klaar om de wegen rondom Zuidas ‘pechvoertuig vrij’ te maken. In de weekenden staan ze paraat van 10.00 tot 18.00 uur.

Geef uw mening