skip to main content
Wielingenstraat krijgt nieuwe veilige inrichting

Na een geruime tijd van voorbereiding, starten we na de zomervakantie met de realisatie van een veilige en groenere Wielingenstraat. In augustus 2020 maakten zo’n tweehonderd bewoners via een enquête kenbaar wat zij belangrijk vonden bij een nieuw ontwerp van de straat. Dit leidde vorig jaar tot een voorlopig ontwerp, en tijdens een inloopavond eind 2021 ontvingen wij daarop verschillende reacties. En nu is er dan een definitief ontwerp.

Wensen van de buurt

Bewoners en omwonenden van de Wielingenstaat vinden de verkeersveiligheid voor fietsers belangrijk, evenals het handhaven van parkeerplekken en het terugdringen van de snelheid van het autoverkeer. Ook willen ze extra aandacht voor groen. Veel verzoeken zijn in het ontwerp verwerkt, maar niet alle. In het ontwerpproces woog de veiligheid voor fietsers bijvoorbeeld zwaarder dan het volledige behoud van de brede stoep – allebei een wens vanuit de buurt. Maar er is geen plek voor beide, dus maakt de stoep een beetje plaats voor een vrijliggend fietspad. Een bijkomend voordeel: de bestaande bomen kunnen behouden blijven.

Huidige Wielingenstraat
Marcel Steinbach

Permanent minder vrachtverkeer

Tijdens grote beurzen heeft de buurt last van het vele vrachtverkeer van en naar de RAI. Er is daarom goed en intensief met de RAI overlegd en niet zonder resultaat. Omdat tijdens de uitvoering van het werk aan de Wielingenstraat één rijrichting (naar het oosten) vervalt, legt de RAI een uitrit voor vrachtverkeer aan op de Europaboulevard. De RAI gaat die tijdelijke situatie definitief maken. Dit betekent een aanzienlijke, permanente afname van het vrachtverkeer in de Wielingenstraat.

Veiliger en groener

Fietsers nemen de Wielingenstraat in de toekomst een stuk veiliger via het vrijliggende fietspad. De autorijbanen worden ondertussen optisch een stuk smaller door belijning op de weg en de aanleg van een brede, groene middenberm. Dit nodigt minder uit tot hard rijden én voorkomt parkeren in de middenberm op drukke momenten, wat in de huidige situatie weleens een probleem is. En tegelijkertijd wordt de straat weer een beetje groener. De nieuwe groenstrook, aan de kant van de RAI voor hal 5, draagt daar met vier nieuwe bomen (platanen) en onderliggend groen ook aan bij. De aanleg van de groenstrook is al gestart en wordt medio september afgerond. De uitvoering van het onderhoud aan de Wielingenstraat start naar verwachting eind augustus 2022 en zal ongeveer acht maanden duren.

Inloopspreekuur maandag 11 juli

Wij beantwoorden uw vragen graag tijdens een inloopspreekuur. Meldt u zich vooraf per mail aan via contact@zuidas.nl onder vermelding van ‘Spreekuur Wielingenstraat’.

Datum: maandag 11 juli 2022
Tijd: 19.00 – 20.00 uur
Locatie: Kerk Vrijburg, Van Hillekamer (ingang Herman Gorterstraat 31, hoek Diepenbrockstraat)

Geef uw mening

Marlies | Amsterdam Zuidas

Beste Kees, Fietsers mogen in het nieuwe ontwerp zeker niet legaal over de stoep rijden. Er komt juist een vrijliggend fietspad om de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren. De stoep wordt inderdaad smaller dan in de huidige situatie, maar blijft wel breder dan de minimaal vereiste maat.

Rosa

prachtig! hoe meer groen, hoe beter ❤️🌿

Kees

Wat is er goed nagedacht over mindervalide en kinderen! Niet dus. Nu mogen fietsers en andere tweewielers legaal op het trottoir (stoep) fietsen/ rijden! En heb je als voetganger al geen ruimte door de uitbreiding van de terrassen nu nog minder veilige plek voor voetgangerers. En er zijn zoveel andere mogelijkheden. Geweldig veilig verkeer Amsterdam is er (weer niet) voor de burgers