Met het volledig afsluiten van de A10 Zuid richting Hengelo/Utrecht, ondervindt de automobilist de meeste hinder. De extra reistijd kan oplopen tot een uur. Ook Evert-Jan Tak, manager leasing van CBRE IM (de property manager van het World Trade Center), reist met de auto naar zijn werk. ‘Als de hinder een dag of twee, drie duurt, dan kies ik al vrij snel voor thuiswerken. Maar nu het langer duurt, zoek ik andere oplossingen.’ Hij ziet de alternatieve routes via de A5 en A9 als goede opties. Hij kan daarbij ook gebruikmaken van een persoonlijk reisadvies van Ask&GO.
Narrowcasting
CBRE IM communiceert de werkzaamheden via narrowcasting op de verschillende schermen die in het WTC hangen, bijvoorbeeld bij de liften. ‘We zijn als verhuurder goed op de hoogte van de werkzaamheden en nemen onze huurders daarin mee’, vervolgt Tak. Frans Kooijman, manager online van een boekingskantoor voor onder andere zakelijke vlieg- en hoteltickets, rijdt dagelijks met de auto naar Zuidas vanuit zijn woonplaats dichtbij de kust. ‘Ik kom dan langs Schiphol waar het regelmatig druk is, en vertrouw dan op mijn navigatiesysteem voor alternatieve routes.’ Maar in dit geval is hij ook blij met de service Ask&GO. ‘Die neemt ook andere reismogelijkheden mee in het reisadvies, zoals het openbaar vervoer. Dat zie ik wel echt als een meerwaarde.’
Ondernemers
Echt spannend wordt het voor sommige ondernemers. ‘Onze klanten komen overal vandaan’, zegt Dirk van Weerdenburg, eigenaar van een caravanbedrijf in Sloten. En dan blijkt een informatiecampagne soms averechts te werken: ‘Ze zien en horen overal dat het druk wordt rondom Amsterdam. Klanten die van ver komen denken dan wel twee keer na voordat ze mijn kant op komen.’ Daarbij wordt het verkeer op de A4 vanuit de richting Schiphol vanaf knooppunt Badhoevedorp omgeleid via de A5 en de A9, om te voorkomen dat de wegen aan de westkant van Amsterdam vastlopen. Voor Van Weerdenburg is het een hard gelag; zijn bedrijf zit precies tussen dat knooppunt en de A10 Zuid in. ’Ik heb bij de gemeente nagevraagd of dat nou echt niet anders kon. En daarop kreeg ik wel vriendelijk antwoord, maar niet het antwoord waarop ik zat te wachten.’
Per trein naar Zuidas
Amber de Munck werkt bij een ICT-dienstverlener in Zuidas en neemt elke werkdag de trein vanuit Almere. Wel zo makkelijk, er is een rechtstreekse verbinding met station Amsterdam Zuid. ‘Ik wist dat de werkzaamheden eraan zaten te komen. Als officemanager zie ik alle communicatie van de gemeente hierover langskomen.’ De informatie wordt vervolgens met collega’s gedeeld via het interne MS Teams kanaal en in de centrale digitale agenda gezet. ‘Dat is vooral van belang voor de leaserijders onder mijn collega’s’, zegt De Munck. En hoewel er door de afsluiting van 2 van de 4 treinsporen een aangepaste dienstregeling komt, maakt zij zich vooralsnog niet veel zorgen. ‘Ik vertrouw ook op de informatievoorziening vanuit bijvoorbeeld de NS.’
Met de metro, bus of fiets naar Zuidas
Voor de mensen die met de metro of de bus naar Zuidas komen, is er minder tot geen hinder. Alleen metro 52 (de Noord/Zuidlijn) begint en eindigt vanaf 16 juli tot 23 juli op Europaplein in plaats van Amsterdam Zuid. De metrolijnen 50 en 51 blijven normaal rijden, net als de buslijnen. En het gelukkigst zijn de mensen die op de fiets naar het werk komen. Birgit Heliczer, commercieel manager van CBRE IM, is er een van. ‘Ik woon in Amsterdam en verwacht eigenlijk niet dat ik er veel van ga merken.’ En daar heeft ze gelijk in. De ondergrondse fietsenstallingen Zuidplein, Strawinskylaan en Mahlerplein zijn gewoon geopend.
Reisadvies
- Werk thuis of blijf thuis als dit kan
- Kies voor de fiets of het openbaar vervoer
- Vraag askandgo.nl om een persoonlijk reisadvies
- Check 9292.nl, de NS-reisplanner, Waze of Google Maps
Ask&Go
- Scan de QR-code of kijk op www.askandgo.nl
- Start een Whatsapp chat met Ask&Go Zuidasdok (085-0659091)
Wat gaan we doen?
Artikel delen:
Geef uw mening
Ik kan nergens achterhalen waarom ook het stukje A4 wordt afgesloten? Je zou zeggen dat als er alleen aan de A10-Zuid gewerkt wordt, je gewoon van de A4 naar de A10-west zou moeten kunnen. Wordt wordt daar ook gewerkt? (Kan ik niets over vinden) Zit er een idee over doorstroming achter en als dat het is, hoe verhoudt zich dat dan tot verkeer dat vanuit het westen aan de westkant van de stad moet zijn?
Ja dat lijkt logischer. Maar we weten dat verkeer zo lang mogelijk doorrijdt en dat het dan enorm vastloopt ter hoogte van de A10 West. Op aanraden van politie, brandweer, ambulance en Rijkswaterstaat dwingen we het verkeer al ter hoogte van Schiphol tot een omrijroute zodat de stad enigszins bereikbaar blijft via de A5 en A9. Het klinkt misschien onlogisch maar uiteindelijk houdt deze maatregel Nieuw-West en West beter bereikbaar.