skip to main content
Eerste dagen metrowerk bij station Amsterdam Zuid in beeld

Juist in de week waarin het kwik geregeld tot tropische temperaturen stijgt, werken we 24 uur per dag aan het verleggen en verhogen van de sporen en de perrons van de Noord/Zuidlijn. In de nacht van 15 op 16 juli verwijderde het GVB eerst de treinbeveiligingsapparatuur van het metrobeveiligingssysteem S&C en werd de stroom van de metrorail gedemonteerd.

Daarna kon uitvoerder Heijmans aan de slag met het werk aan de sporen en perrons van de Noord/Zuidlijn. Die liggen nu nog lager dan de treinsporen en -perrons, maar moeten op dezelfde hoogte komen. Dat is nodig voor de vernieuwing van de Minervapassage, de bestaande entree van het station. Om te kunnen vernieuwen, moeten we de bestaande perrons eerst slopen.  

Het slopen van een perron levert behoorlijk wat puin op. Maar liefst honderdvijftig afvalcontainers aan puin voerden we af via de smalle uitgang van het werkterrein aan de Parnassusweg.

Het perron van de Noord/Zuidlijn komt deels boven de Beethovenstraat te liggen, op een knalgele draagconstructie. We verplaatsten het nieuwe perrondeel zo’n dertig centimeter zuidwaarts, zodat het goed aansluit op het verhoogde spoor. Ook stortten we extra beton ter ondersteuning van het nieuwe brugdek.

Station Amsterdam Zuid is en blijft een kopspoor voor de Noord/Zuidlijn. Maar voorheen kon de metro het station aan de westkant verlaten om geparkeerd te worden op een opstelspoor. Dat kan nu niet meer door de plaatsing van twee stootjukken. We brachten daarom op zondag 17 juli ter hoogte van de Beethovenstraat nieuwe wissels aan. Daarmee blijft ook in de nieuwe situatie de werkplaats in Diemen voor alle metro’s bereikbaar.

In de nacht plaatsten we vervolgens keerwanden naast het inmiddels gesloopte perron. Daardoor ontstaat een soort badkuip waarin wij 2.500 kubieke meter zand hebben gestort. Daarop gaat het nieuwe, verhoogde perron rusten.

Na het weekend volgde de verlenging van het spoor richting de Beethovenstraat. Langzaam maar zeker wordt de nieuwe situatie zichtbaar.

Hoe verder

De komende dagen bouwen we het perron af en testen we de beveiligingssystemen. En dat allemaal om op zaterdagochtend 23 juli weer de normale dienstregeling van de Noord/Zuidlijn te kunnen laten rijden. Maar dat is niet alles wat we in deze drukke zomer in petto hebben rond station Amsterdam Zuid. Op vrijdag 22 juli begint ’s avonds namelijk gelijk de misschien wel spannendste klus van deze zomer: de 11-daagse afsluiting van de A10 Zuid en de A4 vanaf knooppunt Badhoevedorp, in de richting van Hengelo en Utrecht.

Geef uw mening

Gabe

Amsterdam Zuid a terminal station for the North-South line? What about the plan to extend it to Amstelveen? Is this completely dead? Why does it look like ZuidasOk is mostly a project to improve life for car users and move people away from public transit.

Imce Hofman, redactie

Hi Gabe, Zuidas is still in development. Beside the homes and offices, the number of catering establishments and shops is increasing. Good infrastructure is very important here. That’s why we are renewing the railwaystation Amsterdam Zuid first. Also we are building an extra passenger passage for the thousands of travelers who are using the public transport every day. In addition we are widening the A10 and it will be located in a tunnel near Zuidas. This makes the city near Zuidas a lot more attractive. The possibilities of extending the north-south line (52) to either Schiphol or Amstelveen are both option which are considered. Yet a final decision is not made.

Amsterdammer

worden de sporen en perrons van de andere metrolijnen ook verhoogd? Nu zie je namelijk hoogte verschillen op de eilandperrons ...

Imce Hofman

Beste Amsterdammer, het liefst verhoogden we alle metroperrons tegelijk, maar daarvoor is de tijd te krap. We doen dit dan ook in stappen, net zoals de rest van de stationsvernieuwing. Metroperron M1 brengen we in 2023 op hoogte, het meest noordelijke metroperron M2 volgt nog weer later.

Adri

wat een klus, mooi om zo te zien

HvI

Hoed af.

G. Schreiner

Geweldig mooi werk