skip to main content
Grote logistieke klus bij metroperrons Noord/Zuidlijn

De komende jaren vernieuwen we station Amsterdam Zuid. Naast de aanleg van de nieuwe Brittenpassage vernieuwen we ook de bestaande Minervapassage. Deze wordt flink breder en hoger. We starten in de zomer van 2022 door de metrosporen en -perrons van de Noord/Zuidlijn (M3 en M4) alvast te verhogen. Daardoor rijdt de Noord/Zuidlijn tussen 16 en 22 juli niet op station Amsterdam Zuid.

Ruimte maken

De ruimte tussen de winkels wordt in de vernieuwde Minervapassage veertig meter. Om de passage te kunnen verbreden, maken we momenteel stap voor stap ruimte. Die ruimte is nodig om de fundering te kunnen maken voor het nieuwe dak. Tussen 16 en 22 juli verplaatsen we de twee middelste metrosporen zo’n vijftig meter naar het oosten richting de Beethovenstraat. Deels zelfs eroverheen. Zo ontstaat er ruimte op ons werkterrein aan de andere kant van het station. Tegelijkertijd brengen we diezelfde metrosporen 3 en 4 en de daarbij horende perrons op de juiste hoogte voor de vernieuwde, hogere Minervapassage; de een (M3) met zeventig centimeter en de ander (M4) met twee meter.

Niveauverschil

Het liefst verhoogden we alle metroperrons tegelijk, maar daarvoor is de tijd te krap. We doen dit dan ook in stappen, net zoals de rest van de stationsvernieuwing. Metroperron M1 brengen we in 2023 op hoogte, het meest noordelijke metroperron M2 volgt nog weer later. Wie vanaf zaterdag 23 juli de metro neemt vanaf station Amsterdam Zuid, zal zien dat beide metroperrons een niveauverschil hebben in de lengte. We doen dan ook enkele aanpassingen om de perrons goed toegankelijk te houden. Zo worden alle metroperrons goed met elkaar verbonden door trappen en een hellingbaan. Uiteraard blijft ook de lift beschikbaar. Tot slot komt er een oversteek die de beide metroperrons met elkaar verbindt. Het is daardoor niet meer nodig om via de passage van perron te wisselen.

Vijtig meter verplaatsen

Metroreizigers moeten vanaf zaterdag 23 juli wel iets verder lopen om in de metro te kunnen stappen, we hebben de perrons dan zo’n vijftig meter verplaatst. We zijn de steigerconstructie voor deze verlegde perron sinds maandag 18 april al aan het voorbouwen op ons werkterrein tussen de metrosporen aan de westkant van het station. Ze zijn deels uit kunststof opgetrokken en dat is geen toeval – eerder vervingen wij al de grotendeels houten steigerperrons langs het treinspoor omdat deze versneld sleten. Tegelijkertijd plaatsen we twee stootjukken op het spoor, dat zijn blokkades die aangeven dat het spoor op station Amsterdam Zuid stopt. Daarmee verandert het spoor van lijn 52 in een kopspoor.

Spagaatconstructie en overkapping

Vanaf zondag 8 mei 2022 werken we gedurende vijf nachten aan het verstevigen van het viaduct dat de verlengde metroperrons draagt. Hiervoor gaan we een zogenaamde spagaatconstructie boven het fiets- en voetpad van de Beethovenstraat plaatsen (zie impressie hierboven). Daarna storten we 750 kubieke meter zand langs en onder de nieuwe perrons om ze op de gewenste hoogte te kunnen brengen. Met de verhoging van de perrons gaat ook de overkapping zo’n twee meter de lucht in. Deze hijsen wij in het weekend van 4 en 5 juni met vijf kranen op haar nieuwe plek. Een behoorlijke klus, waarvoor wij eerst negentien holle buispalen in de grond plaatsen die de overkapping moeten dragen. Tegelijkertijd slopen wij medio mei zelfs een deel van het naastgelegen perron om de kranen kwijt te kunnen. Al dit werk is nodig om de metroperrons M3 en M4 op dezelfde hoogte te brengen als de treinperrons. We creëren daarmee de nodige ruimte onder de perrons, om de dakdelen van de nieuw Minervapassage te kunnen plaatsen.

7 dagen zonder Noord/Zuidlijn op station Amsterdam Zuid

Ondanks al dit werk kunnen we de hinder grotendeels beperken. Het voet- fietspad aan de westzijde van de Beethovenstraat zal vanaf 1 mei in doordeweekse nachten tussen 22.00 en 06.00 uur zijn afgesloten. De rijbaan richting Buitenveldert is afgesloten in de nacht van zondag 1 op 2 mei en in de nachten van 8 tot 13 mei. Het verkeer wordt dan omgeleid. Daarnaast rijdt metrolijn 52 niet op station Amsterdam Zuid van zaterdag 16 juli tot en met vrijdag 22 juli. Hij vertrekt dan vanaf de eerstvolgende halte op het Europaplein. Metrolijnen 50 en 51 blijven wel op station Amsterdam Zuid rijden en ook worden pendelbussen ingezet tussen het Europaplein en het station. Op de stations RAI en Amsterdam Zuid, en ook op het Europaplein, staan bovendien servicemedewerkers om de weg te wijzen. Voor de wandelaars komt er een 450 meter lange looproute van het Europaplein naar station RAI.

Werkzaamheden aan metroperrons in april, mei en juli 2022

Geef uw mening