skip to main content
Veilig werken in de dijk van de A10 en het spoor

Het spoor en de snelweg ter hoogte van Zuidas zijn aangelegd op een dijk die onder meer is opgebouwd uit puin. In de afgelopen maanden is er op diverse plekken in die dijk bodemonderzoek gedaan. Het inzicht dat daardoor wordt verkregen, is nodig omdat we de komende jaren veel gaan werken in die dijk. De nieuwe stationspassage, de Brittenpassage, bouwen we immers door die dijk heen.

Puin in diepe ondergrond

Gedurende de 11-daagse afsluiting van de A10 Zuid bouwen we aan de fundering van de nieuwe stationspassage. Naast vele funderingspalen brengen we ook ruim 80 damwanden in de diepe ondergrond. In de komende jaren gaan we de reizigerstunnel uitgraven. We weten dat we over het algemeen in een schone zandlaag werken en dat in de diepere grondlagen van de dijk vervuiling voorkomt. Om ervoor te zorgen dat vervuiling die we tegenkomen blijft waar die zit of op juiste wijze wordt afgevoerd, nemen we maatregelen.

Maatregelen

Vervuilde grond voeren we gescheiden af en ook de opslag vindt plaats in gescheiden depots. De ondergrond van zo’n depot is bedekt met folie en wordt van boven natgehouden en afgedekt. Om de vervuilde grond niet te verspreiden reinigen we rijplaten en wagens voordat ze het werkterrein afrijden. Medewerkers die te maken kunnen krijgen met vervuilde grond doen vooraf een keuring om de gezondheid te bewaken tijdens het werk. En er zijn speciale saneringsoveralls, werkhandschoenen, laarzen en een laarzenspoelbak. Het verschil in werkkleding heeft dus te maken met de aard van de werkzaamheden – een lasser draagt bijvoorbeeld een speciaal lasjack en een lasmasker – en de ondergrond waarin we werken.

Wat gebeurt er met de grond die we afgraven?

In deze 11-daagse werkperiode gaat de grond in principe gewoon weer terug naar waar die vandaan komt; onder de A10 Zuid. Alleen zeer sterk verontreinigde grond gaat in afgesloten wagens naar een erkende verwerker. Bodemadviseurs hebben in de voorbereiding van het werk kritisch met ons meegekeken, milieukundigen kijken mee tijdens de uitvoering, en de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied controleert of we het goed doen.

Kijk live mee

Wie deze dagen een blik werpt op de webcam, ziet dus soms mensen in blauwe werkkleding. De grootschalige werkzaamheden aan station Amsterdam Zuid zijn tot en met 3 augustus live te volgen. Vanaf 2 augustus bouwen we het spoor en de A10 terug. In de ochtendspits van 3 augustus rijden automobilisten weer over een verse laag asfalt.

Geef uw mening

Ruud

En hoe zit dat met vervuilde grond die door de spoeling tijdens het boren van de palen omhoog komt? Alvast bedankt voor de reactie!

Carlo | redactie

Dag Ruud, er komt normaal gesproken geen grond mee naar boven bij het boren van de palen. Alleen aan de paalpunt is een boorpunt bevestigd, waardoor de grond bij het boren als het ware wordt weggeduwd en indikt. Het kan wél voorkomen dat het grout (een mengsel van water, cement en eventuele toevoegingen dat als smeermiddel wordt gebruikt) mee naar boven komt. Dat grout voeren we netjes af.

Rudie

Geweldig om vanaf je computerscherm mee te maken, al die machines en al die mannetjes die af en aan lopen. En het gaat snel! Onder het huidige spoor lijkt er veel minder beton (minder hoog) gestort te worden dan onder de huidige snelweg. De belasting door de treinen, nu en in de toekomst, is toch even groot?

Carlo | redactie

Beste Rudie, we hebben onder het huidige spoor juist méér beton gestort dan onder de snelweg. En onder het beton in die snelweg brengen we in de toekomst nog een extra betonconstructie aan om het toekomstige treinspoor 5 te kunnen dragen. (En dank voor het geduld, het antwoord liet even op zich wachten.)

Evert Kramer

Ik vind het er geweldig uit zien en het werkt als een geoliede machine als je het zo bekijkt via de webcam. Petje af voor Kandt bv wat een machinerie!

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dank je wel Evert, we geven je compliment graag door. Het is als met velen puzzelen op een postzegel. We gaan nu beginnen met de 4 immense landhoofden die op de palen in de kuilen komen en later het dakdeel gaan dragen.

Nyls

Ik vroeg me af of de funderingspalen invloed hebben op de toekomstige tunnel A10. Gaan de palen langs de tunnelbak? of moet er in de toekomst ook weer aanpassingen worden gemaakt aan de fundering?

Saskia Blaas, Zuidasdok

Hi Nyls, die gaan er inderdaad langs. De autotunnel komt eigenlijk voor de nieuwe ingang van het station en niet onder het station.

marcel

@saskia: die 2 grote groene containers waar ogenschijlijk water in gepompt wordt, die zijn voor de mannen om ff een duik te nemen als de buitentemp te hoog wordt?

Saskia Blaas, Zuidasdok

Hi Marcel, dat zwembad ziet er vanaf de webcam inderdaad best aantrekkelijk uit. Het water gebruiken we als boorspoeling voor de funderingspalen en voor het grout dat om de palen komt.