skip to main content
Bouwen tijdens de 11-daagse afsluiting van de A10 Zuid

De bouw van de extra reizigerstunnel, de Brittenpassage, begint met het dak. Dat bestaat uit zeven reusachtige betonnen platen. Op die dakdelen komt een enorme druk te staan, want ze liggen onder de metro- en treinsporen bij de perrons. Daar moeten treinen en metro’s remmen en optrekken. Om die krachten te kunnen opvangen, moeten de dakdelen aan weerszijden rusten op een stevige fundering. Die stevige fundering is waaraan we tussen 22 juli en 3 augustus werken. We brengen tientallen funderingspalen de grond in en bouwen daarop zogenaamde landhoofden. Hetzelfde deden we onder meer in juni 2019.

Wapening en beton

Om de fundering te kunnen bouwen, moeten we de A10 Zuid over een lengte van zo’n 100 meter afgraven – de A10 Zuid ligt immers op een dijk. Ook verwijderen we twee treinsporen. Vervolgens gaan tientallen funderingsbuizen de grond in. In de buizen brengen we wapening aan en storten we beton. Vervolgens begint het precisiewerk: ter plekke hijsen we enorme staalconstructies bovenop de funderingspalen. Wanneer deze staalconstructies op hun plek staan, brengen we eromheen bekisting aan (een soort mal) en storten deze vol met vele kubieke meters beton. Als dat klaar is, hebben we een landhoofd gebouwd. Landhoofden dragen als het ware een brug of viaduct – en in dit geval dus het dak van een tunnel.

Vier landhoofden

Tussen 22 juli en 3 augustus bouwen we vier van deze landhoofden, die later dus twee dakdelen zullen dragen. Het gaat om de dakdelen die onder treinspoor 1 en onder de toekomstige treinsporen 5 en 6 komen te liggen. Nu loopt daar nog de A10 Zuid, vandaar dat we die moeten afgraven. Zodra de funderingspalen en de landhoofden op hun plek staan, bouwen we het spoor en de A10 terug. In de ochtendspits van 3 augustus rijden automobilisten over een verse laag asfalt en lijkt er ogenschijnlijk niets gebeurd.

Funderingswerk voor de Brittenpassage, juni 2019
Marcel Steinbach

Dakdelen inschuiven

Er is nu bijna niets meer van te zien, maar eerder al schoven we drie van de zeven dakdelen voor de Brittenpassage op hun plek. Dat is niet gemakkelijk, want de dakdelen zijn extreem groot en zwaar. Bovendien is de werkruimte zo beperkt, dat we de dakdelen ter plekke moeten bouwen. Het eerste deel bouwden we in 2019. Het woog 3 miljoen kilo, was 70 meter lang, 12 meter breed en 2 meter dik. In november 2019 brachten we dit dakdeel aan onder de treinsporen 2 en 3. In augustus 2021 volgden dakdelen voor onder een treinspoor en onder een metrospoor. Nu gaan we dus aan de slag onder treinspoor 1 en de toekomstige sporen 5 en 6. Als de fundering er ligt, bouwen we vanaf september 2022 de dakdelen zelf. Die schuiven we in het Hemelvaartweekend van 2023 naar hun plek. Uiteraard komen we daar nog uitgebreid op terug.

Hinder

De A4 en de A10 Zuid gaan van 22 juli tot 3 augustus dicht vanaf knooppunt Badhoevedorp tot aan de oprit S109 RAI. Verkeer wordt omgeleid via de A9 en A5. Amsterdam Zuid blijft in deze periode bereikbaar per trein, maar er geldt wel een aangepaste dienstregeling.

Geef uw mening