skip to main content
De Brittenpassage

Naast de huidige stationspassage en onder de A10 Zuid en het spoor, bouwen we in de komende jaren een tweede stationspassage. Deze Brittenpassage zorgt met de verbrede Minervapassage en de extra voetgangers- en fietsersdoorgang Vivaldipassage voor een betere verbinding tussen de noord- en zuidkant van Zuidas.

Zeven dakdelen

De bouw van de extra stationspassage begint met het dak bestaande uit zeven delen. Deze dakdelen komen onder de vier metrosporen, de vier treinsporen én op de plek waar mogelijk in de toekomst een vijfde en zesde treinspoor komt. Het is immers de bedoeling dat station Amsterdam Zuid in reizigersaantallen het tweede treinstation van Amsterdam gaat worden. Het eerste dakdeel ligt inmiddels netjes op zijn plek onder de treinsporen 2 en 3.

Extreem zwaar en groot

Het plaatsen van de dakdelen in de drukbezochte Zuidas is een huzarenstukje en neemt flink tijd in beslag. De dakdelen zijn extreem zwaar en groot. Het eerste deel dat we in november 2019 inschoven woog 3 miljoen kilo en was 70 meter lang, 12 meter breed en 2 meter dik. We voeren de dakdelen daarom niet aan maar bouwen ze ter plaatse, tussen de metrosporen in of direct naast de snelweg waar het verkeer ondertussen gewoon zijn weg vindt. Zo’n groot zwaar dak heeft natuurlijk ook een stevige fundering nodig. De funderingspalen voor de dakdelen zitten inmiddels in de grond maar deze moeten deels nog wapening en beton krijgen en landhoofden om de dakdelen te dragen.

Ingewikkelde puzzel

In 2021 willen we twee dakdelen inschuiven vanaf de noordzijde. Die onder metrospoor 1 en treinspoor 4. Om het werk voor die dakdelen in te plannen, moet een ingewikkelde puzzel worden gelegd. Trein en metro moeten er deels voor worden stilgelegd. De afspraak is dat een bouwproject minstens achttien maanden van tevoren bij ProRail een treinvrije periode aanvraagt. Dat is niet voor niets. Die tijd is nodig omdat ProRail te maken heeft met een landelijk treinnetwerk. ProRail wil werkzaamheden kunnen afstemmen of samenvoegen zodat er zo efficiënt mogelijk wordt gewerkt en zo min mogelijk reizigers hinder ervaren. Anderhalf jaar van tevoren legt ProRail de landelijke puzzel die daarna vastligt en Zuidasdok is één van de puzzelstukjes. Ook voor de metro geldt een ruime voorbereidingstijd.

Ontgraven

Als de dakdelen op hun plek liggen, kan begonnen worden met het ontgraven van de Brittenpassage en de bouw een volwaardige reizigerstunnel met winkels en voorzieningen zoals u die ook kent van andere vernieuwde stations.

Gerelateerde artikelen

reizen
2

Geslaagd Paaswerkweekend Zuidasdok

Een nieuw stuk fundering voor de extra stationspassage, een verbreed perron en een bochtje in treinspoor 4. Dat is de oogst van ruim 100 uur werk in het Paasweekend. Dinsdagochtend 6 april 2021 reden de trein en metro weer normaal.
reizen
4

Foto-update: werk aan fundering extra stationspassage op schema

De fundering voor twee dakdelen van de extra passage van station Amsterdam Zuid, zit in de grond. Zaterdag 3 april 2021 werden de wapeningskorven aangebracht en volgestort met beton. Vooralsnog verloopt het werk volgens schema. Een impressie van de werkzaamheden.
reizen

Treinspoor 4 krijgt ‘schwung’ bij station Amsterdam Zuid

Vanaf 1 april 2021 werken we van 20.00 uur tot 6 april 05.00 uur dag en nacht door bij Zuidasdok. Eén van de klussen is het aanbrengen van een bocht in treinspoor 4, zodat we perron 3-4 kunnen verbreden. ‘Echt een verbetering’, aldus Tjeerd Dierckxsens.
Meer artikelen