skip to main content
Spelen en samenkomen op plek British School

Een mooie buitenruimte, die hadden ze bij het Geert Groote College nog niet. Natuurlijk is er de imposante betonnen trap bij de ingang van het gebouw – bij gebrek aan een schoolplein dient die ook wel als sociale ontmoetingsplek – maar een plek om een potje te voetballen ontbrak. Nu de leerlingen tijdelijk gebruik mogen maken van het naastgelegen voormalige terrein van de British School Amsterdam (BSA), is daar verandering in gekomen. ‘Ze hebben nu een plek om te bewegen, te spelen, te ontspannen en tegelijkertijd van alles te leren. Een uitkomst,’ zegt biologiedocente Asmara Defize, die vanuit het Geert Groote College betrokken is geweest bij de inrichting van het terrein.

Slopen en zaaien

Op het terrein van de voormalige BSA zullen op den duur woningen verrijzen. Omdat de bouw pas over anderhalf jaar start, hebben we in samenspraak met de buurt besloten het terrein een tijdelijke inrichting te geven. Eerder demonteerden we de tijdelijke aanbouw, sloopten we het hoofdgebouw van de BSA en verwijderden we alle kabels en leidingen in dit gebied. In het begin van de zomer zaaiden we het terrein in met gras. We plaatsten er een tafeltennistafel, voetbaldoeltjes, en grote plantenbakken van zo’n drie bij drie meter. Daarin verbouwen de leerlingen nu onder andere kruiden en groenten.

Leren observeren

Met die tuintjes kun je heel veel kanten op, zegt Defize. ‘Natuurlijk is het, zeker voor stadskinderen, te gek om te zien hoe een zaadje uitgroeit tot een volwaardige plant. Maar we willen het terrein voor veel meer gaan gebruiken, waarbij we de methode van de fenomenologie willen toepassen: in plaats van ergens over te lezen in een werkboek, staat de ervaring centraal. Stel we werken met het thema poëzie, dan kan ik mij voorstellen dat kinderen bij de kruidentuinen gaan observeren hoe een spin kruipt, of hoe regendruppels op een blad vallen, om daar vervolgens een haiku over te schrijven.’

Buurtfunctie

Het stukje groen begint eigenlijk al uit zichzelf te leven: zo strijkt er soms iemand neer om een boek te lezen, of wordt er spontaan een picknick georganiseerd. We hebben het terrein zo ingericht dat het een echte buurtfunctie krijgt, en daar wil ook de school een rol in spelen. ‘Het lijkt me mooi als we de ruimte kunnen gebruiken om leerlingen samen te brengen met bijvoorbeeld ouderen,’ zegt Defize. ‘Het zijn twee groepen die naast elkaar in dezelfde buurt leven maar weinig weet hebben van elkaars belevingswereld. Zo kunnen we bijvoorbeeld met de jongeren gaan koken en de ouderen dan op het terrein uitnodigen.’ Voorlopig dus ideeën te over.

Planning woningbouw

Over de bouw van de woningen vindt op dit moment nog afstemming met woningcorporatie Eigen Haard plaats. Zodra de formele afspraken hierover kunnen worden vastgelegd, zal het ontwerpproces starten. Daarna worden de benodigde vergunningen aangevraagd. De huidige planning is dat begin 2024 de bouw van de woningen zal starten, waarna deze eind 2025 worden opgeleverd. Als de afspraken zijn vastgelegd en Eigen Haard het ontwerptraject gaat starten, informeren wij u hierover. Ook zal Eigen Haard zelf informatiemomenten organiseren.

Geef uw mening