skip to main content
Groene, duurzame wanden van kraggen langs A10 Zuid

Op het werkterrein aan de Oude Haagseweg, pal langs de zuidzijde van de A4, verrijst de komende weken een gigantische metalen constructie van zo’n twaalf meter lang, zes meter diep en zes meter hoog. Zodra het geraamte staat, vullen we het met zogenaamde BioBlocks – blokken die bestaan uit samengeperste rietplaggen en kraggen, ofwel aan elkaar gegroeide waterplanten. Op elkaar gestapeld vormen de BioBlocks een wand waarop groen kan groeien. We willen dit soort duurzame wanden tussen knooppunt De Nieuwe Meer en  knooppunt Amstel toepassen, als onderdeel van de verbreding van de A10 Zuid. Om te onderzoeken welke planten goed groeien op de BioBlocks, bouwen we eerst deze proefopstelling.

Soorten klimplanten en vogels

‘De BioBlocks komen tussen metalen roosters. Met de proefopstelling kunnen we bijvoorbeeld testen wat de rastergrootte moet zijn’, legt Leonoor van der Linden, landschapsontwerper voor Zuidasdok, uit. ‘Wanneer de proefopstelling staat, brengen we verschillende soorten klimplanten aan. We kunnen dan zien hoe deze hechten, en of ze goed groeien aan de zon- en schaduwzijden. Ook komen er voorzieningen voor vogels, daarvoor hebben ecologen meegekeken. En de wand zelf is een groot insectenhotel.’ Daarnaast wordt in de proefopstelling ook tufsteen getest, als alternatief voor BioBlocks voor het geval dat de resultaten tegenvallen. Van der Linden: ‘Tufsteen is een redelijk poreuze steensoort met een natuurlijke uitstraling. We gaan onderzoeken of de planten hier ook goed op groeien.’

Nederlands product

BioBlocks zijn een product van Hollandse bodem. De kraggen zijn afkomstig uit het oude laagveenmoeras de Weerribben-Wieden, waar het in feite afval vormt. Door dit natuurlijke afval weg te graven, fijn te hakken en samen te persen ontstaan BioBlocks. ‘Zonder ingrijpen zal het laagveenmoeras na verloop van tijd in land veranderen en uiteindelijk begroeid raken met bos’, zegt Van der Linden. ‘Enorm duurzaam dus. De blokken dragen bij aan natuurbehoud, zijn recyclebaar, ze komen uit de buurt en ze slaan CO2 op.’

Betonnen keerwand

We willen de BioBlocks voornamelijk toepassen op plekken waar geen ruimte is voor een groen talud (een schuin aflopende berm). Op die plaatsen moeten vaak hoge, rechte wanden komen en die zijn niet mooi. Door op deze plekken met BioBlocks te werken kunnen hier meer groene en duurzame wanden ontstaan. Over het hele traject van de A10-Zuid zorgen ze voor een natuurlijke uitstraling waardoor de weg beter in de omgeving past. Een voorbeeld van een locatie waar we de groene wanden willen plaatsen is ter hoogte van het Piet Kranenbergpad.

Zuidasdok

Zuidasdok is een van de grootste infrastructuurprojecten van Nederland en zorgt voor een betere bereikbaarheid van Zuidas en van het noordelijk deel van de Randstad. We vernieuwen en vergroten station Amsterdam Zuid, brengen de A10 Zuid in het centrumgebied van Zuidas onder de grond en verbreden de A10 Zuid van 4 naar 6 rijstroken per rijrichting.

Geef uw mening

J.G. Sloff

Een Amsterdams project waar ik blij van wordt en de de nuttigheid van inzie.

J vd Voort*

Geweldig, prima idee! Succes.

J.Homan

Uitstekend idee/ experiment die Bio Blocks: dit is wat ik graag zie en hopelijk gaat dit de norm worden op de groene Zuidas !!