Onderdeel van de vernieuwing van de A10 Zuid is de reconstructie van knooppunt Amstel. Het project is nodig om doorgaand en bestemmingsverkeer van elkaar te scheiden en om in beide rijrichtingen twee extra rijstroken aan te leggen.
Viaducten (om)bouwen
De A10 Zuid, tussen de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer, gaat van vier naar zes per rijrichting: vier voor doorgaand verkeer en twee voor bestemmingsverkeer. Om dit mogelijk te maken (ver)bouwen we in en rond knooppunt Amstel onder andere drieëntwintig viaducten, leggen we nieuwe verbindingsbogen aan, bouwen we nieuwe bruggen over de Amstel en vervangen we de zuidelijke Rozenoordbrug. In het knooppunt verdwijnt het kleine klaverblad. Verkeer vanaf de Rijnstraat (S110)/Utrechtsebrug kan dan niet meer rechtstreeks naar de A10-Oost. Dat kan dan via de S109 of S111.
Rozenoordbrug
De Rozenoordbrug bestaat nu uit vijf bruggen over de Amstel. De meest zuidelijke en oudste brug slopen we en vervangen we door een nieuwe. Voor verkeer met bestemming Amsterdam bouwen we twee extra bruggen: een aan de noordkant en een aan de zuidkant van de huidige Rozenoordbrug. De rijbanen worden van elkaar gescheiden door geluidschermen; en we gebruiken stiller asfalt.
Fietsstraat en aanpassingen Europaboulevard
Op verschillende plaatsen passen we het lokale wegennet aan. Zo wordt de bestaande fietsverbinding over de zuidelijke Rozenoordbrug verplaatst naar de nieuw te bouwen brug voor verkeer met bestemming Amsterdam. We veranderen de Ouderkerkerdijk tussen de Amstel en Politieacademie in een fietsstraat. Ook zijn aanpassingen nodig aan de Europaboulevard, waar de rijbanen aansluiten op de tunnel waarin de A10 Zuid in het centrumgebied van Zuidas verdwijnt.
Planning
De start van de aanbesteding van dit project staat gepland in 2024.
Artikel delen: