skip to main content
Dakdeel voor tweede stationspassage tegen A10 geschoven

De bezoekers hadden geluk. In shifts van ongeveer een halfuur kregen ze meer informatie over het hoe en waarom van de opschuifoperatie, tegen de achtergrond van een centimeter voor centimeter voortbewegende betonnen plaat van 3 miljoen kilo. De schuifoperatie begon en eindigde precies op het goede moment.

Timelapse

De mannen en vrouwen van Bouwcombinatie Nieuw-Zuid waren al een paar maanden bezig om dit dakdeel van de Brittenpassage te bouwen, de extra reizigerstunnel die station Amsterdam Zuid krijgt. Het is een gevaarte van 70 meter lang, 14,5 meter breed en 1,20 meter dik. In november 2022 lag het klaar op de zogeheten voorbouwtafel. Nu schoven we het van die tafel af, tegen de A10 aan.

Bekijk hoe dat ging

Plaatsmaken

Het dakdeel moest van de voorbouwtafel af, om plaats te maken voor het volgende dakdeel van de Brittenpassage. In totaal bestaat dit dak uit zeven delen. Drie daarvan liggen al op hun plek, onder treinsporen en een metrospoor. Het vierde deel ligt nu klaar en komt onder treinspoor 1 en onder een van de twee extra treinsporen die station Amsterdam Zuid in de toekomst krijgt.

Vijfde dakdeel

Maar eerst bouwen we het vijfde dakdeel, waarvoor nu plek is vrijgemaakt. Dat komt onder het andere extra treinspoor én onder de A10. De bouwers maken de voorbouwtafel nu schoon en beginnen daarna direct aan het bouwen van dit vijfde dakdeel. Het vierde en het vijfde dakdeel schuiven in augustus 2023 dwars door de A10 heen. Daarvoor sluiten we de A4 en de A10 Zuid richting Utrecht gedurende 8 dagen af, vanaf knooppunt Badhoevedorp.

Geef uw mening

Henk R.

Beste Imce, wat ik bedoel is vooral de bouw van het inwendige van een dakdeel, wat meer lijkt te zijn dan het vlechten van betonijzer, wat uiteindelijk 'afgedekt' wordt met beton. Ik ben benieuwd.

Lucas

Dag Imce, Met veel bewondering kijken ik en mijn collega's vanuit ons kantoorpand naar de werkzaamheden! Helaas hebben we het meekijk moment tijdens de opschuifoperatie gemist, ik ben dan ook erg benieuwd of zo'n moment er bij het opschuiven van het vijfde dakdeel ook weer zal zijn? Ik hoor het graag!

Imce, Zuidasdok

Wat jammer dat je het gemist hebt, Lucas. Komende zomer schuiven we twee dakdelen onder de A10 en de treinsporen. Houd onze website in de gaten voor de activiteiten die we organiseren.

Henk R.

Imce, vanwege uitstel werkzaamheden afgelopen weekend, ben ik benieuwd naar de aangepaste planning voor 'boren & snoeien'. Is het mogelijk wat meer details te publiceren over de technische opbouw van de dakdelen? Alvast mijn dank,

Imce, Zuidasdok

Beste Henk, bedankt voor jouw interesse. Het weekend waarin we de damwanden de grond inbrengen en het snoeien van het groen wordt opnieuw ingepland. Zodra dit duidelijk is, vermelden we het op onze website. De palen voor de Minervapassage boren we op werkdagen in de aankomende weken en voor de Brittenpassage in april. Binnenkort verschijnt er een nieuw artikel over de Minervapassage. Daarin vertellen we meer over het dakdeel voor M3/M4. Is dat wat je bedoelt?

Imce, Zuidasdok

Ik kom er snel bij je op terug, Henk.

m tur

knappe techniek allemaal en met lijkt mij weinig overlast. Met dit bouwterrein naast de bouwplaats wordt dus van zuid naar noord gewerkt. Met het verrichtte werk is toch alleen maar aan de zuidelijke kant aan het station gewerkt of zie/ zag ik dat verkeerd. Moet niet ongeveer hetzelfde aan de noord kant allemaal gebeuren of wordt alles van zuid naar noord onder de weg en spoor doorgeschoven?

Imce, Zuidasdok

We werken eigenlijk van binnenuit. In 2019 schoven we vanaf de zuidkant een dakdeel onder de binnenste (meest noordelijke) treinsporen. In 2021 schoven we vanaf de bouwplaats (aan de noordkant) tussen de metrosporen een trein- en metrodek er tegenaan. Aankomende zomer weer vanaf de zuidkant. Al deze dakdelen zijn voor de nieuw te bouwen Brittenpassage.

Bas

Mega super leuk!

Bert

super leuk gaaf !

Rebecca

Geweldig !!!!! En wat is het fijn dat jullie het met ons allen meedelen!!!!!! Bedankt !!!!!!!!

Ruud

Het was leuk en interessant om het van dichtbij mee te kunnen maken