skip to main content
Openbare ruimte rondom Tower Ten bijna klaar

De werkzaamheden aan WTC Tower Ten zijn zo goed als klaar. Dat geldt ook voor de openbare ruimte rondom het hagelnieuwe gebouw aan de Beethovenstraat. Vanaf maandag 13 maart tot en met vrijdag 5 mei werken we acht weken lang aan de laatste klussen: er komt een nieuw voetpad langs de Strawinskylaan, de trammachinisten krijgen een perron om in en uit te stappen en we vervangen enkele bovenleidingen en de bovenverlichting rond het kruispunt Strawinskylaan/Beethovenstraat. Er is bijna geen (geluids)hinder te verwachten, alleen in de laatste week zijn er wisselende omleidingen voor het autoverkeer.

Nieuw trottoir Strawinskylaan

Tussen 13 maart en 21 april verwijderen we op doordeweekse dagen tussen 7.00 en 19.00 uur een deel van het bestaande asfalt van de Strawinskylaan, langs de gevel van Tower Ten. Hier komt een verlicht voetpad dat langs de Strawinskylaan naar de Beethovenstraat leidt. In de hele periode is de Strawinskylaan versmald. Maar dat levert geen extra hinder op, het verkeer kan in twee richtingen blijven rijden. Om de hoek in de Beethovenstraat werkt de aannemer aan de voorgevel van Tower Ten. Als dit werk gereed is, planten wij voor de hoofdingang enkele bomen in de daarvoor bestemde bakken. Daarna kan het fietspad veilig worden opengesteld.

De perrons in de Strawinskylaan zijn recentelijk verbreed

Nieuw tramperron

Van maandag 24 tot en met woensdag 26 april herstellen we het perron waar de trammachinisten in- en uitstappen. We verwijderen langs de trambaan het huidige asfalt en leggen op die plek het nieuwe perron aan. Ook hier geldt dat we op werkdagen werken tussen 7.00 en 19.00 uur en is de Strawinskylaan versmald, zonder extra hinder voor de weggebruikers.

Bovenleidingen en -verlichting rondom kruispunt

Van dinsdag 2 tot en met vrijdag 5 mei vervangen we de bovenverlichting en -leidingen rond het kruispunt Strawinskylaan/Beethovenstraat. We sluiten daarbij verschillende rijrichtingen af. Om de trams en bussen in deze periode toch volgens de normale dienstregeling te kunnen laten rijden, doen we dit werk ’s nachts tussen 1.00 en 5.00 uur. Afhankelijk van waar we werken gelden in deze vijf nachten wisselende omleidingen voor autoverkeer. De omleiding wordt ter plaatse aangegeven met borden en levert enkele minuten extra reistijd op.

Geef uw mening

Liesbeth

Goede voorlichting!

Mitchel

❌ Trammachinisten ✅ Trambestuurders Daarover gesproken: waarom rijdt lijn 25 nog tot halverwege april met enkele in plaats van gekoppelde trams als de werkzaamheden zo goed als klaar zijn?

Jan

Aha dus nog circa twee maanden rondom tower ten en de eindhalte van tram 25 overlast. Snap die planningen niet want waarom niet meegenomen bij de werken rondom verbreding tramhaltes? Overlast en werken zijn daar straks in totaal 4 maanden ofzo. En voetpad van strawinskylaan naar beethovenstraat. Maar is er dan straks een trap van strawinskylaan naar verdiepte ligging beethovenstraat? Of gaat die naar de weg en dan? En het heethovenstraat fietspad richting zuiden dat al jaaaaren dicht is (de facto geconfisqueerd door wtc-vastgoed eigenaren aangezien gemeente dat gewoon toelaat eindeloos) is daar nu een openingsdatum voor te noemen of ook pas na 5 mei? Dank

Marlies | Amsterdam Zuidas

Beste Jan, we zijn inderdaad nog even aan het werk, maar het eind is in zicht. De werkzaamheden konden niet gecombineerd worden, omdat wij ook bezig zijn met de bedrading boven de trams, en die moeten tijdens de dienstregeling gewoon door kunnen blijven rijden. Verder is het verbreden van de perrons een werk van het GVB. Verder komt er inderdaad een voetpad vanaf de Strawinskylaan naar beneden. Het fietspad gaat binnenkort open, zodra de aannemer klaar is met de gevel van het WTC, kunnen wij de boombakken inrichten, en dan is het werk daar klaar.

Amsterdammer

Met je verkeerde been uit bed gestapt beste? Je mening ventileren terwijl je niet weet van de hoed en de rand ... typisch!