De A10 Zuid krijgt in beide richtingen een parallelbaan met extra rijstroken, bedoeld voor bestemmingsverkeer. Hiervoor bouwen we zowel aan de noordkant als aan de zuidkant van de huidige Schinkelbrug ieder een extra brug. Later slopen we dan nog de bestaande zuidelijke A10-brug (verkeer richting A1 Hengelo/ A2 Utrecht), om daar twee bruggen voor terug te bouwen. Zo telt de Schinkelbrug straks acht bruggen: vijf voor het wegverkeer, twee voor de treinen en een voor de metro’s.
Staande Mastroute
Tijdens de bouw moet de Schinkelbrug zo veel mogelijk beschikbaar blijven voor weg-, trein- en metrogebruikers. Bovendien is het Schinkelbruggencomplex onderdeel van de Staande Mastroute, een doorgaande vaarweg die van Zeeland via Amsterdam en het IJsselmeer naar Delfzijl in Groningen loopt. De bruggen moeten daarom ’s nachts open kunnen. Het zijn deze voorwaarden die de bouw van de nieuwe bruggen ingewikkeld maken.
18 meter lange palen
Bouwcombinatie TriAX (Besix, Dura Vermeeren Heijmans) heeft er wat op bedacht. In plaats van in bouwkuipen in het water te bouwen, worden delen van de tussensteunpunten van de nieuwe bruggen voorgebouwd op een werkterrein aan de zuidwestoever van de Schinkel. ‘Als eerste bouwen we de extra brug die aan de zuidkant moet komen’, zegt Sander Wedershoven, hoofd werkvoorbereiding van het Schinkelcomplex bij TriAX (brug 9, zie kaartje). ‘We beginnen met de fundering. Die bestaat uit palen van 18 meter lang die we vanaf een ponton met een boorstelling op het water aanbrengen. Daar bovenop bouwen we dan de enorme steunpunten waarop het brugdek komt te liggen.’
Gigantische bak
Die steunpunten bouwt TriAX deels voor op het werkterrein. ‘Ook hier is de ruimte beperkt, en voor het goed kunnen inhijsen van de elementen is een maximaal gewicht bepaald. Daarom storten we hier beton voor afzonderlijke elementen, die we daarna aan elkaar vastmaken. Dat ziet er dan uit als een gigantische bak van zo’n 2,5 meter hoog. Is zo’n bak klaar, dan monteren we die met een kraanschip op de hulpconstructie die aan de palen is bevestigd. Aansluitend kan de wapening erin en storten we de bak vol met beton. Vanaf het plateau dat zo ontstaat, bouwen we de rest van het steunpunt.’
Steunpunten, liggers, beweegbaar brugdeel
In totaal bouwen we zo vier van deze steunpunten voor op ons werkterrein langs de Schinkel. Twee daarvan zijn voor de extra zuidelijke brug (brug 9), twee voor de extra brug aan de noordkant van het huidige bruggencomplex (brug 1). In het voorjaar van 2025 brengen we de eerste palen de grond in voor de twee steunpunten van brug 9, waarna we de betonnen bakken er bovenop plaatsen. Dan begint het afstorten met beton. Naar verwachting zijn eind 2025 de twee steunpunten en de overige onderdelen van de onderbouw voor brug 9 gereed. In 2026 hijsen we eerst de betonnen liggers in die de brugdekken vormen, en daarna het stalen val (beweegbare deel van de brug).
Planning
In 2027 moet brug 9 operationeel zijn. Op dat moment sluiten we de bestaande zuidelijke brug af (brug 10) en maakt het verkeer gebruik van brug 9. Brug 10 slopen we dan, om er twee nieuwe voor terug te bouwen. Hiervoor wordt de bestaande fundering van brug 10 grotendeels hergebruikt. Ondertussen zijn we dan ook vergevorderd met de bouw- en testfase van brug 1, de extra brug aan de noordkant. De bouw daarvan loopt enkele maanden achter op die van brug 9. Brug 1 is wel als eerste gereed (in de definitieve situatie), namelijk in 2028. Brug 7, 8 en 9 zijn in 2031 gereed volgens de definitieve situatie.
Artikel delen:
Geef uw mening
Beste Imce, dank voor je antwoord dat zuidasdok "bouwkundig" rekening houdt met het eventueel doortrekken van de Noord-Zuid metrolijn. Is het mogelijk dat wat nader toe te lichten, met name wat betreft de locatie van de Schinkel ?
Beste Jos, Bij de Schinkel is er ruimte vrijgehouden voor het verlengen van de Noord/Zuidlijn. Bij de Parnassusweg bouwen we een nieuw metroviaduct tussen de bestaande viaducten. Hierdoor komt er niet alleen een verbinding met het opstelterrein van het GVB, maar wordt het ook mogelijk om de Noord/Zuidlijn door te trekken.
Wanneer gaan jullie brug 6 bouwen? Het zou logischer zijn om dat tegelijk te doen?
Beste Maurice, Brug 6 is nu alleen een reservering voor Prorail. Er zijn op dit moment geen concrete plannen om daar daadwerkelijk de brug te bouwen.
Wordt meteen rekening gehouden met het eventueel doortrekken van de Noord-Zuid lijn metro, waar extra ruimte voor nodig is ?
Beste Jos, Het eventueel doortrekken van de Noord/Zuidlijn is geen onderdeel van Zuidasdok, maar we houden wel bouwkundig rekening met een eventuele doortrekking van de Noord/Zuidlijn.
razend interessant! wordt er weer een webcam geplaatst zodat we alle spectaculaire inhijsmomenten kunnen volgen?
Ja, dat gaan we zeker doen!