skip to main content

Het voelt een beetje of we de krater van een machtige vulkaan inlopen. Aan de rand van de bouwkuip van Park Meadows bevindt zich een trap naar beneden, en pas wanneer je deze afdaalt wordt de omvang van de put zichtbaar. Zelfs de stalen buizen van het stempelraam – die de damwanden aan weerszijden van de bouwkuip op hun plek houden – zijn gigantisch. ‘Die grootste buis weegt wel 32 ton’, vertelt bouwplaatsmanager Eric Slabber van Boele & van Eesteren, terwijl hij omhoog wijst richting het gevaarte. ‘We hebben het in drie delen de bouwkuip in moeten brengen. Vervolgens moesten die nog aan elkaar bevestigd worden.’ Dan glimlacht hij even. ‘En bedenk je ook: straks moet het er allemaal weer uit.’

Groot moeras

Het verklaart wel waarom al zo lang gewerkt wordt aan het ondergrondse deel van de toekomstige woontorens. ‘Alleen al het bouwrijp maken van de grond nam veel tijd in beslag. Vanwege de hoge grondwaterstanden bleek dit gebied een groot moeras. Elke shovel reed zo vast’, zegt Slabber. ‘We hebben toen besloten om een hele laag drek te verwijderen en te vervangen door een laag zand van ongeveer een halve meter. Dat ligt nu nog steeds rondom de bouwkuip.’ Pas daarna volgde het aanbrengen van damwanden, het inbrengen van heipalen en het opbouwen van het stempelraam. ‘Best intensieve klussen, kijk maar eens hoe veel palen de grond uitsteken. Het zijn er ongeveer 620.’

Automatische parkeergarage

In het hart van de bouwkuip zijn werkers druk bezig met het vlechten van betonijzer voor een grote poer (betonnen funderingsblok). Nog voor het einde van 2024 storten we hier beton, het allereerst voor de keldervloer. Slabber: ‘Deze poer is voor de verdiepte kelderbak. Je krijgt hier straks een automatische parkeergarage. De auto rijdt een plateau op en de lift brengt de auto dan op de juiste plek.’

Bewerkelijke keldervloer

Na de kerstvakantie ligt de focus op het bouwen van poeren en het storten van de rest van de keldervloer. ‘Het bouwen van de kelder is heel bewerkelijk’, legt Slabber uit. ‘Dat komt doordat de parkeergarage veel tussenlagen heeft, maar ook door het stempelraam. Pas zodra een deel van de keldervloer gestort is en het daar verstevigd is, kan een deel van het stempelraam de bouwkuip uit. Het is een hele puzzel om de constructie stevig te houden en ondertussen door te kunnen bouwen.’

2025: eerste verdiepingen

Verspreid over de keldervloer worden straks verschillende poeren gebouwd, waarvan twee grote kernpoeren voor de afzonderlijke woontorens. Slabber verwacht te beginnen met de betonstort voor al deze poeren in januari 2025, waarna de vloeren volgen in maart. ‘Vanaf die periode gaan we dus ook langzaamaan het stempelraam weer afbouwen. Het jaar 2025 staat in het teken van het bouwen van de kelder tot en met de tweede verdieping van de torens. In 2026 gaan we vervolgens de hoogte in, waarna we ook met de gevel kunnen starten.’

Een impressie van de toekomstige woontorens van Park Meadows

Park Meadows
Op de zogenaamde kavel 6/7 aan de rand van het Beatrixpark bouwt ontwikkelaar Breevast aan Park Meadows. Hierin komen 213 woonappartementen, een mix van koop, middeldure huur en vrije sector, verdeeld over twee woontorens die met elkaar verbonden worden door een transparante plint. De begane grond gaat ruimte bieden aan een restaurant, wellness, plekken om te werken of te ontmoeten en biedt ook toegang tot een zwembad voor bewoners van de westtoren. In het souterrain komen een gym en ruimte voor fietsenstallingen, en in de laag daaronder een parkeergarage. Voor het ontwerp van de woontorens bij het Beatrixpark tekende architectenbureau UNStudio. Aannemer Boele & Van Eesteren voert de bouw van het complex uit. Naar verwachting wordt Park Meadows in 2027 opgeleverd.

Geef uw mening

Caroline de Vries

Dag Lieneke, Dank voor je reactie. Over het algemeen geldt dat in parken in de stad het relatief vaak nat is vanwege de lagere ligging en/of de aanwezigheid van de oorspronkelijke bodemopbouw. De oorspronkelijke bodemopbouw bestaat uit klei en veenlagen uit de tijd dat Amsterdam nog een moeras was. Deze lagen voeren (grond)water slecht af en zijn niet heel stevig. De bodem op de locatie waar Park Meadows straks verschijnt, bleek toch minder stevig dan vooraf gedacht. Door het bouwverkeer was de bodem kapotgereden en veranderd in het “moeras”. Dit is opgelost door een zandlaag aan te brengen. Deze zandlaag voert het water goed af en is stevig genoeg voor het bouwverkeer. Dit is een uitvoeringsaspect en heeft niets te maken met ons inzicht/kennis van de (grond)watersituatie in en rondom Zuidas.

Lieneke Meurs

Het is nogal bizar te lezen dat het een verrassing was hier een groot moeras aan te treffen. Dat er hier en in de Prinses Irenebuurt hoge grondwaterstanden zijn is al jaren bekend. En dat er extra maatregelen nodig zijn om deze te beheersen ook. Dit geeft geen vertrouwen dat het ooit nog goed komt met de waterbalans Zuidas, Amstellandboezem.