Tientallen damwanden moesten langs de boog die A10 Zuid met de A4 Schiphol/Rotterdam verbindt de grond in. Dit om het talud langs de weg later te kunnen afgraven. Dat is nodig om ruimte te maken voor de nieuwe fly-over tussen de A10 Zuid en de A4. Die gaat vanaf 2028 bestemmingsverkeer uit Amsterdam Zuid (S108 en S109) verbinden met de A4 richting Schiphol/Rotterdam. Er is erg weinig ruimte om de steunpunten van deze fly-over te bouwen, daarom moet het talud worden afgegraven.
Damwanden trillen
Het weekendwerk verliep volgens verwachting, inclusief de schade die het aan de weg veroorzaakte. Eerder meldden we al dat er een aanzienlijke kans was op deze schade. Door het in de grond trillen van damwanden ontstaat er beweging in de dijk waarop de A10 ligt. Onderzoek vooraf had al duidelijk gemaakt de specifieke grondsamenstelling op deze locatie de kans op beschadiging aanzienlijk maakte. Aan de zijkant bleek de weg zo’n 30 centimeter verzakt.
Onvoldoende tijd
Vooraf hielden we er al rekening mee dat in het weekend van vrijdag 31 januari t/m 3 februari onvoldoende tijd zou zijn om de schade helemaal te herstellen. De weg bestaat uit meerdere lagen asfalt, bij elkaar zo’n halve meter dik. Om een volgende laag te kunnen aanbrengen, moet de laag daarvoor enigszins zijn uitgehard. Koud weer helpt daar niet bij. Nu is op zondag hard gewerkt om de verbindingsweg in ieder geval berijdbaar te maken. Maar de toplaag (zoab, zeer open asfaltbeton) ontbreekt nog.
Tot 10 februari beperkingen
Tot maandag 10 februari geldt op de verbindingsweg een snelheidsbeperking van 70 kilometer per uur. Tussen vrijdagavond 7 februari 21.00 uur en maandagochtend 10 februari 05.00 uur is de weg overigens weer dicht, onder meer vanwege het verplaatsen van een portaal (de constructie waar de bewegwijzering aan hangt). Dan brengen we ook de toplaag van het asfalt weer aan, zodat het verkeer maandagochtend 10 februari weer met een normale snelheid kan rijden.
Artikel delen:
Geef uw mening