Misschien herinnert u het zich nog: eind september 2025 bereikte bijna een half miljoen kilo aan beton ons bouwterrein aan de Schinkel. Drie reusachtige onderslagbalken brachten we er aan wal na een vierdaagse vaartocht, die live te volgen was via een webcam aan boord. De joekels vormen een belangrijk onderdeel van de nieuwe 300 meter lange fly-over die de A10 Zuid met de A4 verbindt. Bouwcombinatie TriAX (Besix, Dura Vermeer en Heijmans) monteert de balken bovenop de kolommen waarop het wegdek komt te steunen. De eerste twee onderslagbalken – nu nog opgeslagen op ons werkterrein aan de Riekerweg – monteren we op dinsdag 14 oktober bovenop de twee (meest oostelijke) kolommen bij tennispark Joy.
Net onder Schinkelbrug door
Vanaf het bouwterrein aan de Riekerweg vervoeren we de twee balken op een getrokken roller – dat is een soort trailer die een hele zware last kan dragen, getrokken door een voertuig. Die gaat dan stapvoets richting de Anthony Fokkerweg via de Vliegtuigstraat (bouwroute 1, zie kaart).
Met het vervoer gaat het een beetje als met het aan wal brengen van de onderslagbalken. De balken passen namelijk nét onder de Schinkelbrug door en kunnen bovendien vanwege de omvang geen draai van 180 graden maken. Ze vervoeren is dus een kwestie van passen en meten (en heel langzaam rijden). In onderstaande timelapse is goed te zien hoe dat ging toen we ze op 26 september vanaf de ponton de wal op reden.
Op de millimeter
Eenmaal bij de kolommen, hijsen we de onderslagbalken hier met behulp van twee kranen bovenop. Zodra een balk op de juiste plek ligt, of eigenlijk ‘hangt’, leggen we een stelplaat tussen de kolom en de onderslagbalk. Die laten we zakken totdat de balk veilig op zijn plek ligt. Een nauwkeurig werk dat op de millimeter aankomt. Voor het monteren van de eerste balk trekken we dan ook twee uur uit. We gaan ervanuit dat de tweede balk een stuk sneller op zijn plek ligt.
Afsluiting A10 Zuid 7-10 november 2025
De eerste twee onderslagbalken kunnen we monteren zonder de A10 Zuid af te sluiten. Dat geldt niet voor de overige 7 onderslagbalken voor de fly-over (die de komende tijd in verschillende transporten naar Amsterdam komen gevaren). In het weekend van 7 tot 10 november 2025 monteren we er nog twee op de kolommen, en in de nacht van 13 op 14 december nog een. Uiteraard houden we u hiervan op de hoogte, houd onze website in de gaten. In 2026 volgt de montage van de laatste 4 onderslagbalken. In 2028 in de fly-over klaar.
Verbreding A10 Zuid
De fly-over is onderdeel van de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer, die nodig is om de A10 Zuid te kunnen verbreden met twee extra rijstroken voor bestemmingsverkeer. In de toekomst rijdt het verkeer uit de stad vanaf de S108/Amstelveenseweg of de S109/Europaboulevard die nieuwe parallelrijbaan op. Vervolgens kunnen zij over de nieuwe fly-over van knooppunt De Nieuwe Meer naar de A4 Schiphol/Rotterdam rijden.
Artikel delen:
Geef uw mening
Neem contact met ons op