skip to main content
Eerste bomenkap voor Zuidasdok nadert

Langs de A10 Zuid, tussen de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer, verdwijnen alle bomen om ruimte te maken voor de verbreding en het deels ondergronds brengen van de rijksweg. Ook verwijderen we de bomen in de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer. Deze knooppunten gaan we opnieuw inrichten. Volgens de planning is Zuidasdok in 2028 klaar. De werkzaamheden worden uitgevoerd door aannemer ZuidPlus.

Voetgangerstunnel

We beginnen op 19 februari in de buurt van het kantoor EY (voorheen Ernst & Young). Tussen de A10 en het spoor halen we daar de bomen weg om ruimte te maken voor de bouw van een fiets- en voetgangerstunnel. Die verbindt Spoorslag (het pad ten noorden Sportpark Goed Genoeg) met het Beatrixpark.

Brittenpassage

Een week later, vanaf 26 februari, gaan we kappen aan de noordzijde van de Arnold Schönberglaan. Hier richten we een bouwterrein in om de Brittenpassage te kunnen bouwen. De Brittenpassage wordt de extra passage in het vernieuwde station Amsterdam Zuid. In de Eduard van Beinumstraat verdwijnen zeven bomen, om ruimte maken voor de sloop van de parkeergarage. Wat weer nodig is om ruimte te maken voor de noordelijke tunnel va Zuidasdok. De kap van deze bomen en de sloop van de garage gebeurt niet door ZuidPlus, maar door aannemer J.P. van Eesteren die ook werkt aan de renovatie van 2Amsterdam.

Locatie bomenkap bij de Arnold Schönberglaan

Kappen op het laatste moment

Omdat op deze drie locaties de eerste werkzaamheden plaatsvinden voor Zuidasdok kappen we hier ook het eerst. Zo zullen we de kap steeds aanpakken: bomen pas weghalen wanneer het echt nodig is. Daarbij houden we uiteraard rekening met het broedseizoen. Dan mag er in principe geen kap plaatsvinden.

Tweede leven

We willen een deel van het hout van de bomen graag een tweede leven geven. Bijvoorbeeld door er bankjes, vogelhuisjes of andere handige of mooie objecten van te maken. In hoeverre dat lukt hangt af van de ‘oogst’. Bij de inventarisatie van de te kappen bomen in het projectgebied zijn alle bomen met een diameter vanaf 8 centimeter meegeteld. Op de taluds (de schuine hellingen) en in de middenberm van de A10 Zuid staan veel bomen met een geringe diameter. Het is dus even afwachten wat er van de gekapte bomen te maken valt. Heeft u een goed idee voor een nieuwe bestemming van het hout, laat het in een reactie hieronder weten.

Groen komt terug

Na oplevering van Zuidasdok brengen we zoveel mogelijk groen terug, niet in dezelfde hoeveelheid, maar wel van betere kwaliteit. We gaan dus niet voor zoveel mogelijk, maar voor zo waardevol mogelijk groen. Afhankelijk van het type en de stamdikte komen er circa 2.500 tot 4.000 bomen terug in het projectgebied. Daarnaast komt andere beplanting, met een grote diversiteit om de ecologie in het gebied te versterken.

Geef uw mening

BPZ

Heeft de vraag van de houtwerkplaats Rietveld academie tot een resultaat geleid?

Maartje van Deursen

Is er al een bestemming gevonden voor de gekapte bomen ? Wij ( team van de houtwerkplaats Rietveld academie ) zouden er graag een project mee realiseren. Aangezien wij ook op de zuidas zitten en eerder met lokaal hout werkten zien wij mogelijkheden.

Cherie I Amsterdam Zuidas

@Maartje, afhankelijk van de hoeveelheid die jullie nodig hebben, is er misschien nog wat over. Stuur anders een mail met je contactgegevens naar contact@zuidas.nl, dan nemen we contact met je op.

Heleen

Grappige opmerking Mischa: "er is nog nooit zoveel groen geweest in Nederland sinds het midden van de 18de eeuw!" Ik kan je verzekeren dat er ook nog nooit zoveel auto's rondrijden en vliegtuigen vliegen als nu sinds de 18e eeuw. De luchtkwaliteit is in Nederland, en zeker in de randstad, al niet best, dan is het ronduit onverstandig om groen te blijven kappen ten gunste van economische activiteiten. Bomen zuiveren, als je ze kapt houdt dat op. (Zie ook: https://www.atlasleefomgeving.nl/check-je-plek). Als je de leefomgeving niet gezond wilt houden hebben economische activiteiten tenslotte uiteindelijk ook geen zin meer. Projectstrategieën zijn zelden gericht op lange termijn welzijn van bewoners, maar ik lees graag waar het tegendeel te vinden is.

Heleen

OK, ik zie het nu zelf: circa 14.400 bomen worden gekapt!!! En pas na oplevering wordt er groen herplant. Klopt dat? Dat is dus NA 20128? Over 10 jaar? Wie heeft dit in godsnaam goedgekeurd? En wie kan mij uitleggen wat met de volgende tekst nu bedoeld wordt: "Na oplevering van Zuidasdok brengen we zoveel mogelijk groen terug,..." en in de volgende zin "We gaan dus niet voor zoveel mogelijk..."

RvdBroek

Amsterdam is een monster dat alleen groen en bomen absorbeert. Dat is al begonnen met de aanleg van de Zuidas, want toen iedereen uitgekocht moest worden, is het Vebaterrein (Vietnamweide) aan de noordzijde van het A’bos bij de Nieuwemeer in opdracht van wethouder Saris van Groen Links, verkwanseld aan de eigenaar van Tennispark Amsterdam die de bouw van de Zuidas ABN in de weg zat. Daarbij was aan de burgerij beloofd dat deze tennisclub een harde grens zou zijn en er verder nooit meer in het bos gebouwd mocht worden. Inmiddels zijn er diverse gebouwen bijgebouwd en uitgebreid en Amsterdam verkoopt steeds weer een stukje Amsterdamse Bos aan commerciële bedrijven, kap ter bomen voor en legt paden en een brug voor ze aan. Het bos wordt steeds kleiner en de commercie groter. En nu weer 14000 bomen voor de Zuidas langs wegen en in parken, mede door verrotting van het wortelstelsel door verzakkingen grond en waterpeil.

Mischa

Heleen, er is nog nooit zoveel groen geweest in Nederland sinds het midden van de 18de eeuw! Ik kan me voorstellen dat de optie verplaatsen zeker is bekeken, en dat niet het kostenaspect de doorslag heeft gegeven, maar de hinder voor de omgeving. Een operatie om het gross van alle bomen over te brengen naar (bv) de Gaasperdammerweg zou een onrealistische beslag op het stedelijk wegennet hebben gelegd. Ik neem aan dat het project nu al bomen aan het inkopen is om gedurende het project te planten zodat meteen volwaardig groen terugkeert in de omgeving. Wacht het anders even af, of verdiep je in de projectstrategiën om je een gesubstantieerde mening te bezorgen.

Rd

Helemaal eens met Heleen hierboven. Dit is niet alleen hier maar momenteel in heel Nederland aan het gebeuren. Er wordt belachelijk veel gekapt en er komt nog niet eens een kwart voor terug. Armoe troef.

Heleen

Ik lees dat er 2.500 tot 4.000 bomen terugkomen (ik begrijp de toevoeging 'afhankelijk van het type en de stamdikte' niet) maar er minder terugkomen dan er gekapt worden. kan iemand mij zeggen hoeveel er gekapt worden?

Jan Achten

Ga eens praten met de houtzagerij van het Amsterdamse Bos. Die moet vaak kappen als door groei bomen te dicht op elkaar komen te staan. De gekapte bomen worden zoveel mogelijk aangewend voor hergebruik in het Bos. De houtzagerij zal ongetwijfeld bruikbare suggesties hebben.

Kim | Amsterdam Zuidas

@Jan, bedankt voor de tip! Ik geef het door, mooi initiatief.

Nico Jansen

Nico Jansen Mocht er bruikbaar plankenhout gezaagd worden van dikke stammen houd Vereniging De Oeverlanden Blijven zich aanbevolen om dit te verwerken tot banken en picnictafels in ons gebied Oeverlanden, maar evt ook daarbuiten. Overigens is herplant waar dit mogelijk is natuurlijk te verkiezen boven kap, ook om na einde bouw snel een goed boombestand te hebben. Groet, Nico Jansen E-mail: bestuur@oeverlanden.nl

Kim | Amsterdam Zuidas

@Nico, bedankt voor deze tip! ik geef 'm door aan de projectmanagers. We zullen herplanten waar mogelijk.

H.A.S. Johanns

Wat wèèr opvalt is dat er met gèèn woord word gesproken over eventueel 'n mogelijkheid van herplaatsen van bomen naar b.v. Richting de Gaaspertunnel gebied ( vanaf Weesp tot aan de Amstel zou aardig wat van deze bomen 'n plaat hebben kunnen krijgen . Dat dit meer geld kost is duidelijk . Maar het gat dat nu voor vele jaren gekreërd wordt door minder zuurstof reinigers , en het verhogen van de Fijnstof gehalte in deze omgeving voor vele jaren is dat gewenst ? Het is een van de vuilste gebieden waar je nu dan ook nog eens 'n kaalslag toepast , De huidige generatie maakt het herstel niet meer mee dat het weer in evenwicht is hersteld op de norm van vandaag . Het is : Dag bomen , Dag menig Mens ( door stoflongen ) , Dag vogels . Kap blijkt nog steeds makkelijk & goedkoop dat is 'n gemiste kans .

Florian Eckardt

dit paviljoen hebben wij gerealiseerd in het Amstelpark, zie https://vimeo.com/158944671 met gerooide iepen en douglas van de grachtengordel. Hoe leuk zou het zijn om dit op de Zuidas te herhalen!