Bereikbaarheid Zuidasdok

Tijdelijk onderkomen voor bestuurders metrolijn 51

Een 130-tons kraan verrees in de nacht 25 november langs de A10 Zuid. Over het spoor hees hij tijdelijke units voor het personeel van metrolijn 51. Dat is nodig voor het project Zuidasdok. De metrobestuurders waren liever op hun oude honk gebleven.

In het zogenoemde opkomstgebouw beginnen en eindigen metro- en trambestuurders hun dienst. Het fungeert als een soort huiskamer. Tussen de ritten door schaften ze er, maken een praatje met hun collega’s en drinken een kop koffie. In totaal zo’n 55 mensen. Het huidige opkomstgebouw staat tussen de trein- en metrosporen in. Precies ter hoogte van de plek waar de Brittenpassage moet komen, de extra onderdoorgang van het straks compleet vernieuwde station Amsterdam Zuid. Bovendien vinden eveneens op die plek sloopwerkzaamheden plaats van de tunnel van sneltram 51. Die rijdt nu nog in een boog onder het spoor door van en naar Amstelveen, maar deze verbinding gaat begin maart 2019 verdwijnen. Het zijn allemaal werkzaamheden die bouwcombinatie ZuidPlus uitvoert ter voorbereiding van het project Zuidasdok.

02:04 uur. Het transport komt aan
02:58 uur. De ondergrond wordt vlak gemaakt
03:16 uur. De eerste container is over het spoor heen Foto: Marcel Steinbach

Lastiger parkeren

Voor het metropersoneel is in het weekend van 24 op 25 november 2018 een tijdelijk onderkomen, bestaande uit twee containers, vanaf de A10 over het spoor gehesen. Ze landden aan de westkant van station Amstelveenseweg. ‘Zoals het er nu uitziet gaan we op 3 januari 2019 over’, zegt Johan van Hattem, teammanager Vervoer Metro van het GVB. ‘Dan kan het oude gebouwtje worden verwijderd.’ Van Hattem weet dat niet alle metro- en trambestuurders blij zijn met de verplaatsing. Het grootste probleem: parkeren. Van Hattem: ‘Rondom ons oude opkomstgebouw kunnen de mensen zonder problemen hun auto kwijt. Dat wordt op Amstelveenseweg lastiger. Daar moeten we plaatsen huren in parkeergarages. Het parkeerreglement van het GVB stelt dat je in principe met het openbaar vervoer naar je werk komt. Alleen wanneer je dienst voor 05.45 uur begint of na 00.30 uur eindigt, heb je recht op een parkeerplaats. Met name collega’s die wonen in dorpjes rondom Amsterdam, met minder goed openbaar vervoer, zijn aanzienlijk langer onderweg. Maar eerlijk is eerlijk: het is beleid dat al sinds jaar en dag geldt binnen het GVB.’

03:31 uur. De tweede container
03:32 uur
03:34 uur. Het stellen van de containers Foto: Marcel Steinbach

Definitief gebouw

Het tijdelijke onderkomen naast station Amstelveenseweg moet ongeveer een half jaar meegaan. Ondertussen bouwen we op de plek waar ook de Vivalditunnel wordt voorbereid aan het definitieve opkomstgebouw. In mei rijden we het ‘s nachts over de A10 naar zijn bestemming. De kraan komt dan weer terug om het hijswerk te verrichten. Het wordt wel een mooi gebouw, zegt Van Hattem. ‘Over de schetsen die ik daarvan heb laten zien, zijn alle collega’s enthousiast.’

Impressie van het definitieve opkomstgebouw

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

'
10 december 2018 | 14:54

J. Bielsma

Wij zijn helemaal niet blij en veel bestuurders wonen ver buiten Amsterdam. We komen al tientallen jaren met de auto, op alle diensten maar we worden weer gepiepeld. Zelfs een fietsen/scooterhok kan niet.

Schrijf een reactie
3
+1
'
27 november 2018 | 10:54

Tim

Waar bij de vivalditunnel komt dan ongeveer het opkomstgebouw en uiteraard zouden wij deze schetsen dan ook wel graag zien van het nieuwe opkomstgebouw.

Schrijf een reactie
12
+1
'
30 november 2018 | 10:34

Kim | Amsterdam Zuidas

@Tim, het opkomstgebouw wordt gebouwd op het werkterrein bij Vivaldi, maar krijgt zijn definitieve plek aan de westkant van station Amstelveenseweg. Staat ook in het artikel. We hebben hierboven een impressie toegevoegd van het definitieve opkomstgebouw.

Schrijf een reactie
+1