skip to main content

De roze borden zijn op dinsdag 8 januari 2019 geplaatst. In samenwerking met het Programma Fiets van de gemeente Amsterdam zoeken we manieren om de fietsers goed te verwijzen langs de vele werkzaamheden in de stad. Vooralsnog staan ze alleen rond de Prinses Irenestraat, waar met name ‘s morgens en ‘s middags heel veel fietsverkeer passeert. Bij andere werkzaamheden staan nog de ‘gewone’ gele omleidingsborden. Behalve roze borden zijn er de eerste drie dagen ook verkeersregelaars aanwezig. We bekijken of hun inzet ook daarna nog nodig is. De proef met de roze borden wordt betaald vanuit de subsidie Slimmer en Duurzaam. We testen onder meer of de kleur roze aan fietsers meer duidelijkheid, zichtbaarheid en herkenbaarheid biedt. Het zal niet bij deze ene proef blijven. We horen graag uw mening.

Links de Beethovenstraat, rechts het gebouw van de Goede Doelen Loterijen

Prinses Irenestraat

De Prinses Irenestraat is gesloten tot eind maart 2019. We gaan het deel van de straat tussen de Beethovenstraat en de Prinses Margrietstraat een nieuwe inrichting geven. We leggen een brede, verdiepte groene strook aan, met bomen en planten. De strook dient tevens om regenwater op te vangen bij hevige buien. Verder vernieuwen we de bestrating, vervangen we het riool en verleggen we gas- en warmteleidingen.

Fietstunneltje weer open

Ondertussen is het fietserstunneltje langs de Beethovenstraat (vanaf de kop van de Prinses Irenestraat) weer open. Het leidt fietsers veilig onder de Strawinskylaan door, richting het zuiden en richting het Beatrixpark. Vanwege voorbereidende werkzaamheden aan de uitbreiding van het WTC was de fietserstunnel enige tijd gesloten. Nu is het bouwterrein afgeschermd. De witte wand in de tunnel wordt nog bekleed met artistieke ledverlichting, die de fietser letterlijk begeleidt. Wordt mooi.

Geef uw mening

S AMAR

Kunnen er misschien meer verkeersdrempels komen, voor wanneer de verkeersregelaars er niet staan? En kunnen er bij de fietsverhuurwinkels ledboards komen die aan toeristen in Amsterdam met emoticons en gebaren instructies geven, over bijv wanneer ze voorrang moeten verlenen? Dat blijft men scherp. Zelf instructies opzoeken in doolhoven op het web, slaat men door tijdgebrek over. Geen ledboards met duidelijke instructies, is verbod op fietsverhuur. Eens?? Ik heb veel meer adviezen., maar kost 45 € per uur. Tijd kost geld

Saskia | Amsterdam Zuidas

Toeristen en fietsen is inderdaad niet altijd een goede combinatie en dank je alvast voor dit gratis advies S Amar. De verkeersregelaars staan er omdat het een tijdelijke situatie is. Op grote doorgaande wegen zijn we terughoudend met drempels, zeker in een busroute, maar ze verschijnen wel steeds vaker. Bijvoorbeeld bij de Beethovenstraat / Irenestraat.

Aron

Waarom in godsnaam roze/paars. Fietsers zijn gewend aan groen-met-wit of rood-witte borden. Als je dan de kleur van het fietspad wil nabootsen ga dan voor terracotta.

Marlies | Amsterdam Zuidas

Dag Aron, we hebben voor deze proef gekozen voor een kleur die nog niet in het verkeer gebruikt wordt. Het gebruikelijke geel voor omleidingsborden is er ook alleen voor omleidingen en geeft daarmee ook een tijdelijke situatie aan. Maar terracotta is ook mooi. Ik geef neem jouw idee mee als suggestie.

A.m.van Garsel

Ja, nuttig