skip to main content
1000 kuub beton voor de nieuwe Brittenpassage

Sinds november 2018 maakt bouwconsortium ZuidPlus pal naast de A10 Zuid een enorm betonnen dek van circa 70 meter lang, 12 meter breed en 2 meter dik. Dit vormt het dek waarover later treinen rijden. Het dient tegelijkertijd als deel van het dak van de nieuwe reizigerstunnel, de Brittenpassage. Vanaf 11 mei plaatsen we in vijf achtereenvolgende weekenden funderingspalen en schuiven we het dek op zijn plaats, dwars door de zuidelijke rijbanen van de A10 Zuid, het perron en door de sporen. In deze weekenden rijden er geen treinen van en naar station Amsterdam Zuid en RAI en zijn de A4 en A10 Zuid afgesloten vanaf knooppunt Badhoevedorp.

Door schuren, vlinderen, nathouden en afdekken met folie en isolatiezeil wordt het beton na de stort afgewerkt. Het dek wordt op definitieve hoogte aan de zuidzijde van de A10 voorgebouwd, tussen het Gustav Mahlerplein en de Parnassusweg. Zeventig palen en een stalen ondersteuningsconstructie zorgen voor een solide fundament. In het weekend van 8 en 9 juni schuiven we het dek op zijn definitieve plek onder treinspoor 2 en 3.

Geef uw mening

Marga

Hoe lang duurt het eer deze hele plaat beton droog is?

Saskia Blaas I Zuidas

Dag Marga, we geven de plaat de tijd tot 8 juni dan schuiven we hem op zijn plek. Je mag komen kijken maar het is wel 's nachts:).

Jan Molenkamp

Mijn complimenten over deze informatievoorziening. Zo interessant om het te volgen. Ik geniet elke dag hiervan. Heel erg bedankt.