skip to main content
Casco nieuw opkomstgebouw naar Amstelveenseweg

Het nieuwe zogeheten opkomstgebouw, waar trambestuurders van het GVB hun diensten beginnen en eindigen, was voor een groot deel voorgebouwd op de plek waar momenteel ook gewerkt wordt aan de Vivalditunnel. Van daar werd het ‘s nachts in twee delen naar de nieuwe locatie getransporteerd. Om het werk goed te laten verlopen, moesten de weg en het spoor worden afgesloten. Daarna konden de hijskranen de weg op. Die tilden de delen op trailers, die ze over de A10 naar station Amstelveenseweg reden en vervolgens op hun plek hesen.

Afmonteren

De werkzaamheden verliepen zonder problemen. Weg en spoor waren de volgende ochtend weer op tijd beschikbaar. Nu begint de afwerking. De twee delen worden aan elkaar vastgemaakt en er wordt gevelbeplating aangebracht. Dan kan het afmonteren beginnen. Daarna volgt nog het testen van de apparatuur en het plaatsen van meubilair. Het GVB heeft de ingebruikname gepland voor begin juni.

Brittenpassage

Het oude opkomstgebouw stond op de locatie waar we de Brittenpassage moet komen, de extra onderdoorgang van het straks compleet vernieuwde station Amsterdam Zuid. Het gebouw moest daar weg om er een werkterrein voor de Brittenpassage te kunnen inrichten. En om de tunnel te kunnen slopen van de voormalige Amstelveenlijn, die onder het spoor en de A10 doorliep. Daarom kregen de trambestuurders van lijn 51 in november 2018 een tijdelijk gebouw bij de Amstelveenseweg. Binnenkort is komt daar dus een definitief gebouw voor terug.

Marcel Steinbach

Geef uw mening

fred

maar afwachten of op de verre toekomst gebouwd wordt of komt er over 5jr een info dat het toch niet voldoet voor minimaal 20jr of er is nu te weinig budget ,wat een bekend feit is in Amsterdam hoor, lees gaarne reacties van stads genoten