skip to main content
Deur-tot-deur mobiliteit van en naar Zuidas

Vanuit één app je reis plannen, boeken en betalen en vervolgens op pad met de beste combinatie voor de perfecte reis. Dat moet AMAZE brengen. Om te beginnen in Zuidas, maar later ook in de rest van Nederland. Naast openbaar vervoer zijn in de app dus ook deelauto’s, deelfietsen en taxi’s opgenomen.

Optimaal reisadvies

De app biedt zo op ieder moment het meest optimale reisadvies, afhankelijk van de wensen van de reiziger. Persoonlijke voorkeuren kunnen worden ingesteld, zodat voorgestelde routes en vervoermiddelen aansluiten bij de behoeftes van de reiziger op dat moment. De routeplanner houdt daarbij rekening met het verkeer, weersvoorspellingen en waar de reiziger die dag nog meer naartoe moet. Doelstelling is de reiziger maximaal comfort en flexibiliteit tijdens zijn reizen te bieden.

In mei 2020 moet de app AMAZE beschikbaar zijn

Betere spreiding

Met de steun van bedrijven in Zuidas voor dit initiatief wordt Amsterdam nu nog beter bereikbaar en stimuleert de app een duurzame vorm van vervoer in de stad. AMAZE moet reizigers de mogelijkheid bieden om op een laagdrempelige en gebruiksvriendelijke manier alle verschillende vormen van openbaar vervoer en deelmobiliteit te gebruiken. Op die manier moet het aantrekkelijker en gemakkelijker worden om de auto te laten staan. Zo kan de drukte op de weg en het spoor beter worden gespreid en wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan een duurzaam bereikbare en leefbare stad en regio.

Achtergrond

De gemeente Amsterdam, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Vervoerregio Amsterdam hebben in 2018 de handen in een geslagen met het bedrijfsleven om samen een zogenaamde Mobility as a Service (MaaS) dienst aan te besteden. In juli 2019 werd de ontwikkeling gegund aan een consortium van Over Morgen, Amber, Radiuz en Transdev. Samen met stakeholders in de Metropoolregio Amsterdam ontwikkelen zij AMAZE, om te beginnen in Zuidas. Op 5 november 2019 is de samenwerking tussen de gemeente, werkgevers en AMAZE officieel gestart.

Geef uw mening

R Heijne

Is de app al operationeel?

Annick | Amsterdam Zuidas

Beste R Heijne, De verwachting is dat de app rond de zomer beschikbaar zal zijn. De ingebruikname hangt wel af van de dan geldende maatregelen rond Covid.

Annick | Amsterdam Zuidas

Beste R Heijne, Ik ben het voor je aan het uitzoeken. Kom er op terug.

Toya

Zou het mogelijk zijn om met iemand te spreken over deze app? Ik doe momenteel onderzoek naar MaaS in Nederland en dit sluit perfect aan. Graag hoor ik van jullie.

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Dag Toya, dat kan zeker. Zou je een mailtje willen sturen naar contact@zuidas.nl met jouw contactgevens? Dan neemt een collega contact op.

Stephen

Top idee dit!

peter

Niets nieuw onder de zon ! Citymapper is er al een hele tijd, en te gebruiken in nederland.

Menno

Ha Peter, Citymapper is niets meer dan een goede planningstool. Je kunt er niet mee reizen of betalen. Daarnaast zijn er ook weinig deelvoertuigen anders dan ov in de app. Tenslotte heb je alsnog een app en account nodig van bijvoorbeeld car2go/Uber om deze diensten te kunnen gebruiken. De MaaS-dienst Amaze biedt een one-stop-shop aan de reiziger waarin allerhande mobiliteitsdiensten gepland, geboekt, gereisd en betaald kunnen worden waarbij er ook nog rekening wordt gehouden met persoonlijke voorkeuren, eigen vervoermiddelen en een koppeling met je agenda zodat je je mobiliteitskeuze elke dag weloverwogen kunt maken. 1 account, 1 app.