Bereikbaarheid Zuidasdok

Tweede trein- en A10-loze weekend probleemloos verlopen

Voor het tweede achtereenvolgende weekend was de buitenring van de A10 Zuid dicht en reden er geen treinen van en naar de stations Amsterdam Zuid en RAI. We werkten verder aan het toekomstige dak van de Brittenpassage en het verwijderen van een tramtunnel.

Vanwege de wegafsluitingen was het op zaterdag en zondag drukker op de omleidingsroutes A5 en A9. Maar de situatie was beter dan vorig weekend, mede dankzij de aanvullende maatregelen die we hebben genomen. Op het drukste moment bedroeg de vertraging ongeveer 30 minuten, maar meestal minder. We hadden dit keer minder last van ongelukken en pechgevallen, die vorig weekend zorgden voor extra vertraging. Daardoor hebben we onder meer weten te voorkomen dat er files ontstonden voor de afrit naar Schiphol. De uitstroom van automobilisten die de Jumbo Racedagen hadden bijgewoond, zorgden nauwelijks voor extra vertraging bij knooppunt Badhoevedorp. Veel hebben we te danken aan de acht motorrijders van de politie. En aan de bijna honderd verkeersregelaars die met name op de stedelijke wegen het verkeer in goede banen leidden. Hun bijdragen aan een soepele afwikkeling van het verkeer zijn niet te onderschatten. Een probleem was wel dat de afsluiting van de A10 en een deel van de A4 waren ‘verdwenen’ op Google Maps. Dat zorgde wellicht voor meer ‘foutrijders’. We hebben ons laten vertellen dat Google wereldwijd een probleem had met het verstrekken van de juiste verkeersinformatie.

Bekijk wat er komt kijken bij het regelen van het verkeer

Vrijdagavond

De A10 Zuid ging op vrijdagavond dicht, evenals een deel van de A4. Vanaf het knooppunt Badhoevedorp leidden we verkeer uit de richting Den Haag om via de A5 en de A9. De treinsporen gingen om 02:58 uur buiten dienst. Op niet minder dan tien plekken gingen we vervolgens aan de slag. We werkten niet alleen aan de fundering voor het eerste dakdeel van de Brittenpassage, maar ook aan de fietsers- en voetgangerstunnel (en ecopassage) ter hoogte van het Beatrixpark – de zogeheten Vivaldi-tunnel. Ook ten oosten van station RAI gingen we aan de slag in het spoor. En tot slot brachten we voorgebouwde tunnelelementen naar Minervapassage, de hoofdingang van station Amsterdam Zuid. Ze staan nu naast het bouwterrein van de Brittenpassage, op het Mahlerplein. Over deze tunnel vertellen we u in de loop van deze week meer.

Werken aan het kruiswissel, ten oosten van station RAI...
...aan de Vivaldi-tunnel tussen RAI en Amsterdam Zuid...
...en aan de sloop van de tramtunnel bij Amsterdam Zuid Foto: Marcel Steinbach

Zaterdag

Anders dan vorig weekend hoefden we nu geen asfalt van de A10 te verwijderen. Wel haalden we weer over zo’n 100 meter drie treinsporen weg, evenals de noodperrons die we in het weekend 11 en 12 mei aanlegden (in de richting van de uitgang Parnassusweg). Daarna konden we verder met het slopen van de tunnel van de voormalige Amstelveenlijn. Die tunnel moet verdwijnen, omdat de nieuwe Brittenpassage, de extra onderdoorgang onder het straks geheel vernieuwde station, precies daar komt te liggen. De meeste tijd ging zitten in het werk aan de fundering voor het eerste dakdeel van de Brittenpassage. We draaiden 27 palen de grond in, precies het aantal dat we hadden gepland.

Ook voor de Vivaldi-tunnel, die de Antonio Vivaldistraat moet verbinden met het Beatrixpark, bestond het belangrijkste werk uit het draaien van funderingspalen. Nog verder weg, ten oosten van RAI, maakten we het werk aan het kruiswissel af. Dit wissel moet ervoor zorgen dat treinverkeer van het ene naar het andere spoor kan komen. Op die manier maken we het mogelijk dat treinverkeer in de toekomst tot RAI kan doorrijden wanneer we Amsterdam Zuid opnieuw vanwege werkzaamheden zullen afsluiten.

Rails weg...
...noodperrons aan de kant...
...station Amsterdam Zuid op zaterdag 18 mei om 13.35 uur Foto: Marcel Steinbach

Zondag

De zondag verliep alles bij elkaar volgens plan. We konden tijdig beginnen met terugbouwen. Elke weekendafsluiting staat onder grote tijdsdruk, omdat we op maandagochtend vroeg alles weer gereed moeten hebben voor het auto- en treinverkeer. We merkten ook dat we hebben geleerd van het vorig weekend. De werkers (alles bij elkaar zo’n 400) raken op elkaar ingespeeld. Daardoor konden we bijvoorbeeld, anders dan vorige week, op tijd beginnen met het terugbouwen van de stationstoe- en uitgang Parnassusweg, waardoor veel mensen op maandagochtend niet hoefden om te lopen. Op maandagochtend vroeg, iets na 04:00 uur, waren de A10 en het spoor weer beschikbaar. Nog drie weekenden zonder trein- en autoverkeer door Zuidas te gaan.

8 op 9 juni

In de nacht van 8 op 9 juni schuiven we het eerste dakdeel van de Brittenpassage op zijn plek. Dat belooft een mooi schouwspel te worden. Wilt u het van dichtbij zien? Meldt u zich dan aan en kom dan kijken! Overigens is het werk aan de Brittenpassage 24 uur per dag live te volgen via de webcam.

Tunnelelementen voor de Minervapassage, Mahlerplein
Een deel van de tramtunnel wordt weggehaald
Zuidas, 18 mei om 10.30 uur Foto: Marcel Steinbach

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

20 mei 2019 | 19:01

Carl van de awouw

Echt geweldig deze klus.
Ik heb dit weekend veel naar de twee webcams gekeken op http://www.prorail.nl en kon zo veel van de werkzaamheden mooi volgen. Ik heb met veel bewondering zitten kijken. Echt geweldig werk weer geleverd door de 400 wekers.

Schrijf een reactie
2
+1
20 mei 2019 | 20:16

Saskia | Amsterdam Zuidas

Ik heb je bericht net doorgegeven aan ZuidPlus, onze bouwer. Dat zullen ze zeker leuk vinden om te lezen.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Saskia | Amsterdam Zuidas
20 mei 2019 | 17:20

Joop

Wat een indrukwekkende klussen allemaal !

Schrijf een reactie
3
+1