Bereikbaarheid Zuidasdok

Vierde weekend met weg- en spoorafsluitingen goed verlopen

Het vierde achtereenvolgende weekend zonder trein- en autoverkeer vanwege Zuidasdok is zonder noemenswaardige problemen verlopen. Er is werk afgemaakt dat in eerdere weekenden was blijven liggen. Volgend (Pinkster)weekend werken we ook op maandag.

We werken aan een extra onderdoorgang voor het vernieuwde station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage. En aan een fietsers-, voetgangers- en ecopassage die de zuidkant van Zuidas verbindt met het Beatrixpark: de Vivaldi-tunnel. Daardoor is er vijf weekenden aaneen geen treinverkeer mogelijk via Amsterdam Zuid en RAI. En de A4 (vanaf knooppunt Badhoevedorp) en de buitenring van de A10 Zuid zijn afgesloten.

Sporen en perrons zijn weggehaald, zaterdagochtend 1 juni
Funderingspalen boren
Foto: Marcel Steinbach

Meer funderingspalen

Het vierde weekend met afsluitingen vond plaats van vrijdagavond 31 mei om 22.00 uur tot maandagochtend 3 juni 2019. In het eerste weekend draaiden we minder funderingspalen de grond in dan gepland. Dat was ook in het derde weekend het geval. Dit werk hebben we alsnog uitgevoerd. Alle funderingspalen voor het dakdeel van de Brittenpassage zitten nu in de grond. Hiervoor moesten we sporen en de tijdelijke perrons weghalen en de bovenleiding tijdelijk verplaatsen.

We werken niet alleen aan de Brittenpassage. Dit is een dakdeel voor de Vivaldi-tunnel Foto: Marcel Steinbach

Landhoofden

De funderingspalen moeten in de grond zitten, voordat een begin kan worden gemaakt met de plaatsing van de landhoofden: een blok beton van 12 meter lang en 8 meter breed, waarop het nieuwe dakdeel moet komen te rusten. We hebben daarvoor voorbereidingen kunnen treffen, waardoor we in het Pinksterweekend deze landhoofden op hun plek kunnen brengen. Tijdens het komend weekend werkt bouwcombinatie ZuidPlus dus wel (ook Tweede Pinksterdag), maar nog niet aan het op zijn plek schuiven van het dakdeel, dat nu nog langs de Arnold Schönberglaan staat. We zoeken naar een geschikte datum waarop dat wel kan gebeuren.

In de holle funderingspalen wordt wapening aangebracht, daarna worden ze volgestort met beton
De funderingspalen worden afgebrand: op de juiste lengte gebracht Foto: Marcel Steinbach

Verkeersdrukte

Het was vooral een warm weekend voor de circa 400 werkers die in touw waren. Overigens waren zij niet de enigen. Ook werden roltrappen vervangen op station RAI en werd onderhoud gepleegd aan de stationskap. Zo is het afgelopen treinvrije weekend ook door andere partijen goed benut. Spannend was het met het verkeer. Een zomers weekend, met bovendien een groot aantal mega-evenementen. Zo traden de Toppers op in een afgeladen Johan Cruijff Arena, The Eagles in het Ziggodome en Zsa Zsa Zsu in AFAS Live. Er was veel verkeer op de weg en de stand-by bergers hadden het druk met ongevallen en pech. Het mooie weer van zondag zorgde vooral voor grote drukte richting de stranden, maar desondanks was het verkeer beheersbaar.

Alles weer vrij

Om 03.00 uur gaven we de A10 Zuid weer vrij voor autoverkeer en net voor 04.00 uur volgden de sporen.

Foto: Marcel Steinbach

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

4 juni 2019 | 12:16

M.Zwaan

Dus nog een weekendafsluiting A10 binnenkort, om de betonpla(a)ten eronder te schuiven? Ik zie trouwens nog funderingspalen (holle cylinders) liggen. Gaat funderen nog verder – of zijn ze ‘over’? De apparatuur van Kandt staat er ook nog.

Schrijf een reactie
9
+1
6 juni 2019 | 21:31

Saskia | Amsterdam Zuidas

We gaan inderdaad op zoek naar een extra weekend. In de nacht zijn we nog bezig met de laatste palen maar dat komt deze week helemaal klaar.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Saskia | Amsterdam Zuidas
4 juni 2019 | 09:49

Marinus

Echt superjammer, die vertraging… Ik had me verheugd op het verplaatsen van die betonplaat. Ik kan me ook niet aan de indruk ontrekken dat dit project op het scherp van de snede wordt gepland, en uitgevoerd. De ambitie is hoog, en als er dan iets tegenzit, dan voel je dat. Meestal wordt er wel rekening gehouden met enige uitloop, zal hier ook wel zo zijn, maar dit sort mega-projecten qua kosten en verstoringen kan je alleen maar op het scherpst van de snede plannen en uitvoeren, anders duurt het allemaal te lang en krijg je dat voor je oren als aannemer.
Is en blijft een fantastisch verhaal van Hollandse Infra, al is de combinatie Zuidplus ook Duits en Amerikaans? Blijf in ieder geval elke dag met veel bewondering kijken dat mensenhanden dit kunnen maken… Volhouden.

Schrijf een reactie
6
+1
3 juni 2019 | 17:36

Daniel

Betekent dit dat het toeschouwersevenement in het pinksterweekend niet doorgaat?

Schrijf een reactie
14
+1
3 juni 2019 | 17:50

Saskia | Amsterdam Zuidas

Dat klopt inderdaad. We hadden het liever anders gezien maar zo is het.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Saskia | Amsterdam Zuidas