skip to main content
Bouweiland Zuidasdok klaar voor echte werk

Een beetje verstopt zitten ze wel, de bouwers van ZuidPlus die nu werken aan de dakdelen 2 en 3 voor de nieuwe reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid. Het eerste deel schoven we in november 2019 op zijn plek. Het werkterrein is vanaf de straat niet zichtbaar en bevindt zich op de dijk tussen de metrosporen in. Deze minimale ruimte vormt meteen de uitdaging voor de bouwers: er is te weinig plek om de twee enorme dakdelen van 70 meter lang, 4 meter breed en 1 meter dik, tegelijkertijd te bouwen. Dit moet echt één voor één plaatsvinden. Van 2 tot en met 6 april 2021 brengen we alvast de landhoofden aan, waarop de dakdelen zullen steunen. Daarna starten we met de bouw van het tweede dakdeel. Beide daken schuiven we in augustus 2021 naar hun locatie. In totaal bestaat het dak van de nieuwe stationspassage uit 7 dakdelen.

De bekisting wordt gereed gemaakt

Mal

Deze week maken we de houten bekisting voor het eerste dakdeel, vergelijkbaar met een mal. Vervolgens wordt hier wapening in aangebracht om het beton te verstevigen. Eind december storten we dan 250 kubieke meter beton in de bekisting. Die wordt aangevoerd in 1 continue stroom van vrachtwagens. Daarna is één dakdeel klaar om te drogen. Nadat we een beschermende laag en zand over dit nieuwe stuk dak hebben aangebracht, werken we in april 2021 vanuit hier aan het volgende dakdeel. Zo springen we efficiënt om met de beperkte ruimte.

Hierboven is goed te zien waar nu het eerste stuk dak gebouwd wordt en na Pasen, aan de linkerkant, het tweede dakdeel.

Damwanden

Regelmatig passeren treinen en metro’s rakelings de bouwplaats. Vanuit het openbaar vervoer heb je goed zicht op de bouwplaats. Om de stabiliteit van de sporen te garanderen, is het werkterrein met damwanden afgezet (de bruine golvende platen die hierboven op de foto te zien zijn). Op deze manier heeft het openbaar vervoer geen last van onze bouwwerkzaamheden.

Onder het werkterrein van metrospoor 1 zijn de balken al aangebracht waaroverheen het dak straks moet gaan schuiven.

Geef uw mening

Aron

Mag ik zeggen dat ik de nieuwe layout van de website erg ruk vindt. De vorige was ook niet je van het, maar al je iets aanpast doe het dan met verbeteringen. Het tekstblok met foto's neemt maar 1/3 van m'n beeldscherm in. Prachtige foto's die ik het liefst schermbreed had gezien kan ik nu maar in een schamele 500 pixels bekijken. Linkermuisklik om te vergroten of een rechtermuisklik om te openen in nieuw tabblad werken ook niet. Het is vast 'responsive' ontworpen om het op elk beeldschermmedium te doen, maar als het niet op een computer werkt gaat er toch iets mis.

zomaar iemand

Paul van Doornewaarf, waar u zich wel niet druk over maakt. Al zou iemand een naam neerzetten dat betekent niet dat die naam ook echt is, het is internet. Denk dat er belangrijkere zaken zijn waar u zich druk over kunt maken!

Paul van Doornewaarf

Als je dit soort berichten schrijft, wees dan flink en noem je naam en doe het niet anoniem

Saskia Blaas

Dag Aron, jammer dat je het ruk vindt. De site is aangepast omdat we willen voldoen aan de landelijke Wet Digitale Overheid. Die wet is bedoeld om overheidsinformatie ook toegankelijk te maken voor iedereen met een functiebeperking. En dan heb je het – een beetje afhankelijk van de definitie - toch over één op de vier Nederlanders. Openen in een nieuw tabblad voldoet bijvoorbeeld niet aan die richtlijnen. Maar er zijn ook dingen die we zelf nog niet goed genoeg vinden. Bijvoorbeeld het vergroten van foto’s, het tonen van video en mooie fotocollages. Dus er komen echt nog verbeteringen aan.

R

Ik heb dit project de laatste tijd wat minder meer gevolgd. Hoe zit het met de daadwerkelijke ondertunneling van de A10? Is daar al een nieuwe planning voor en/of de nodige knopen over doorgehakt?

Saskia Blaas

Dag R, je weet waarschijnlijk wel dat we het project in verschillende onderdelen gaan aanbesteden? We verwachten de aanbesteding voor de tunnelbouw niet eerder dan in 2022 op te starten. We bouwen eerst verder aan de nieuwe stationspassage en besteden parallel daaraan de uitbreiding van het station aan zodat we in 2022 buiten verder werken met een nieuwe aannemer. Ook doen we volgend jaar de aanbesteding van de snelwegaanpassing in knooppunt De Nieuwe Meer. De tunnels zijn dus wat later aan de beurt.

Liever_anoniem

Ik wil niet al te negatief overkomen, maar kan het echt niet wat sneller met dit projekt Brittenpassage. In 2019 één dakdeel. In 2021 twee dakdelen op zijn plaats schuiven. In 2023 nog een vier dakdelen. In dit tempo is de Brittenpassage pas eind deze eeuw gereed. Ik mis de snelheid en de ambitie bij bouwcombi Zuidplus.

Saskia Blaas

We kunnen wel wat negativiteit hebben hoor😊. Ook wij hadden héél graag verder willen zijn met de nieuwe stationspassage. We zijn vertraagd, daar kunnen we niet omheen. Het is nu in ons project hoogste prio dat we zo voortvarend mogelijk doorgaan. Dat betekent buiten bouwen aan nieuwe dakdelen en binnen het definitief ontwerp van het station afmaken en de aanbesteding doorlopen voor een nieuwe stationsaannemer. Los hiervan maakt de omgeving dat het ook lang duurt. Het trein-, metro- en autoverkeer moet doorgaan terwijl we ter plaatse dit soort grote dekken moeten bouwen en inschuiven vóór we kunnen ontgraven. Een nieuw station bouwen in een lege polder zou eenvoudiger geweest zijn.

Paul van Doornewaarf

Kan de 2e camera weer geactiveerd worden, zodat de werkzaamheden beter zijn te volgen. Ik miste de camera al bij het inbrengen van de stalen damwanden.

Saskia Blaas

Dag Paul, die camera missen wij ook. Afgelopen donderdag is een collega het dak van het Atrium op gegaan en is er een camera geplaatst. Met een beetje geluk hebben we volgende week weer mooi beeld.

Ad

Dat kan alleen met vakmannen gemaakt worden

Marleen Munniksma

Spannend. Kunststukje. Succes

Saskia Blaas

Dank je wel Marleen!