skip to main content

Het Paasweekend van 2021 (van 2 april 01.00 uur tot 6 april 05.00 uur) benutten we om de fundering voor de twee dakdelen gereed te krijgen. In dat weekend is er beperkt trein- en metroverkeer. Na de laatste trein, in de nacht van donderdag op vrijdag, starten we met het vrij graven van de funderingspalen die vorig jaar zijn ingebracht. Daarop plaatsen we landhoofden: 12 meter lange funderingsblokken waarop het nieuwe dakdeel moet komen te rusten. Op dinsdagochtend 6 april rijden alle metro’s en treinen weer volgens dienstregeling. De periode tussen 20 augustus (01.00 uur) en 23 augustus (05.00 uur) benutten we om de dakdelen op hun plek te schuiven. We kiezen voor Pasen en de dagen in augustus omdat er dan relatief weinig mensen reizen en dit goed aansluit op andere werkzaamheden in de regio en het land.

September damwanden aanbrengen

De voorbereidingen buiten starten al in september 2020. De dakdelen zijn zwaar en groot en bouwen we om die reden tussen de metrosporen, dicht bij de eindbestemming. Vanaf 14 september maken we in twaalf nachten de bouwlocatie gereed. Met twee rijen damwanden, langs metrospoor 1 en 4,  maken we de bouwlocatie stevig genoeg om twee dakdelen voor te bouwen. De damwanden worden trillingsvrij aangebracht om verzakking, spoorbeïnvloeding en geluidshinder te voorkomen. Vervolgens verbreden we de inrit zodat de twee dakdelen in de komende maanden naast elkaar kunnen worden gebouwd. Het ene dakdeel komt onder treinspoor 4, het andere onder metrospoor 1. Omdat we deze twee dakdelen, anders dan het eerste deel, bouwen en schuiven vanaf een locatie tussen de sporen kan het autoverkeer dit keer gewoon gebruik blijven maken van de A10 Zuid.

Zeven dakdelen

Het snelgroeiende station Amsterdam Zuid krijgt er in de komende jaren een tweede stationspassage bij, de Brittenpassage. In november 2019 schoven we het eerste dakdeel van de extra stationspassage onder de treinsporen 2 en 3. Hiervoor moest een gat van 85 meter worden gegraven in de A10 Zuid. U keek toen massaal – live en via de webcams – mee met deze spectaculaire gebeurtenis. Voor het dak van de nieuwe passage zijn meerdere dakdelen nodig. In totaal 7 stuks. Deze delen moeten komen onder de vier metrosporen, de vier treinsporen én op de plek waar mogelijk in de toekomst een vijfde en zesde treinspoor komt. Als de dakdelen op hun plek liggen, kan begonnen worden met het ontgraven van de Brittenpassage en de bouw een volwaardige reizigerstunnel, met winkels en voorzieningen zoals u die ook kent van andere vernieuwde stations.

Geef uw mening

Dylan

Beste Saskia, Ik vroeg mij af wanneer de nieuwe stationspassage helemaal klaar is voor gebruik? MvG, Dylan

Dylan

Beste Saskia, Ik vroeg mij af wanneer de nieuwe stationspassage helemaal klaar is voor gebruik? MvG, Dylan

Paul van Ruitenbeek

Hopelijk mag ik er tegen die tijd weer bij zijn als hobby fotograaf vind dit soort dingen toch altijd erg intresant.

Paul van Ruitenbeek

Hopelijk mag ik er tegen die tijd weer bij zijn als hobby fotograaf vind dit soort dingen toch altijd erg intresant.

Paul van Ruitenbeek

Hopelijk mag ik er tegen die tijd weer bij zijn als hobby fotograaf vind dit soort dingen toch altijd erg intresant.

Peter

Beste, ik lees "Deze delen moeten komen onder de vier metrosporen, de vier treinsporen én op de plek waar mogelijk in de toekomst een vijfde en zesde treinspoor komt" Eerder lees je dat er een spoor 5 en 6 komt. Is dit nu toch onzeker?

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Dag Peter, je hebt gelijk, daar mag ik wel wat preciezer zijn. Zuidasdok maakt het sowieso mogelijk dat internationaal treinverkeer van een 5e en 6e treinspoor gebruik kan maken. En dat is ook nodig voor alle verbouwingsplannen van Amsterdam Centraal. Bestuurlijk moet er echter nog wel een klap op gegeven worden.

Mavado

Mooi Project! Off topic: Team Zuidas, Zijn er nog resultaten uit het “hoogbouw onderzoek (2015)”. Het ging des tijds over een extra radar die het mogelijk maakt om hoger te bouwen. Kan nergens wat vinden behalve dan onderhoud aan radar soesterberg. https://www.bnr.nl/nieuws/bouw/10040894/radars-kunnen-amateurhoogtes-zuidas-doorbreken

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Dag Mavado, we gaan even op zoek naar het antwoord en komen erop terug.

Henk Richters

Dank voor de boeiende planning van de van de volgende dakdelen fase! Ik ga het weer met plezier volgen en verwacht dit ook via 'Camera 2' te kunnen waarnemen. Ben benieuwd wanneer deze weer operationeel wordt. Veel succes met het 'dakwerk' Gr, Henk B

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Dank je wel Henk en leuk dat je dit weer met ons gaat volgen.

Danny

lekker door vertraag.

Gerelateerde artikelen

reizen
1

Bouw Zuidasdok weer live te zien

Bouwliefhebbers opgelet. Sinds 13 november 2020 staat een extra webcam gericht op de bouw van twee dakdelen voor de extra reizigerspassage van station Amsterdam Zuid. U kunt het werk nu live volgen vanaf de noord- en de zuidkant.
reizen
4

Het wordt weer een latertje bij Zuidasdok

Vanaf 15 november 2020 bouwen we 5 nachten achter elkaar aan een tijdelijke constructie voor de bovenleiding van de trein bij station Amsterdam Zuid. Waarom is dat nodig? En wat heeft dit werk te maken met de nieuwe reizigerspassage?
werken
13

Bouweiland Zuidasdok klaar voor echte werk

Nu in de krappe ruimte tussen de metrosporen een bouwterrein is aangelegd, zijn de bouwers van Zuidasdok gestart met het ‘echte werk’: de bouw van twee dakdelen voor de nieuwe stationspassage, die we in augustus 2021 op hun plek schuiven.
Meer artikelen