skip to main content
Goed voorbereid naar ruim 100-urig Paas-werkweekend

Op 1 april 2021 om 20.00 uur starten we. Daarna werken we non-stop aan de fundering van twee dakdelen van de nieuwe reizigerpassage van station Amsterdam Zuid: de Brittenpassage. Dit duurt tot dinsdag 6 april om 05.00 uur. Op dit moment brengen we al zo veel mogelijk materieel naar het werkterrein. Het materieel dat er al staat, zoals de immense stalen wapeningskorven, zetten we alvast klaar op trailers zodat ze ingehesen kunnen worden als het moment daar is. Alles met als doel om zo efficiënt mogelijk te werken in het komende vierdaagse werkweekend.

Lader met delen van de rups
Marcel Steinbach

Uitloop geen optie

‘Uitloop is geen optie. Welgeteld hebben we iets meer dan 100 uur om de fundering te bouwen’, vertelt Danny van der Meer, bouwplaatsmanager bij ZuidPlus, de bouwcombinatie die de klus uitvoert. ‘Dinsdag 6 april om 05.00 uur moet de fundering klaar zijn voor de dakdelen die we in augustus naar hun definitieve plek schuiven. En op dat tijdstip moeten treinspoor 4 en metrospoor 1 weer op hun plek liggen, zodat de metro’s en treinen hier kunnen rijden alsof er in de vier dagen ervoor niets is gebeurd. Dat maakt deze klus ook spannend.’ Al het grote voorbereidende werk voor het inschuiven van de dakdelen in augustus moet dit weekend worden geklaard. ‘We kunnen niet zomaar een trein- of metrospoor buiten gebruik nemen. Die momenten plannen we zo’n anderhalf jaar van tevoren in, samen met ProRail en de Vervoerregio Amsterdam. En ook de vervoerders NS en GVB zijn daar bij betrokken. Even een weekje later iets afmaken is dus niet mogelijk.’

Op het bouwterrein
Marcel Steinbach

Corona

De spanning van het werk zit hem dus vooral in de tijdsdruk. ‘En corona’, voegt Van der Meer toe. ‘In eerste instantie zouden we 2 april om 01.00 uur ‘s nachts beginnen, maar omdat we door corona met minder man tegelijkertijd kunnen werken, hebben we daar nog 5 uur aan toe kunnen voegen. Die zijn erg welkom.’ Ook is er voor elke specialist een back-up ingeroosterd, voor het geval dat iemand gezondheidsklachten krijgt. En om het team gezond te houden, zijn de regels op de bouwplaats strikt. ‘Er wordt heel streng op toegezien dat de 1,5 meter regel goed wordt nageleefd. Ook is er een grote schafttent neergezet, waar je op voldoende afstand een broodje kunt eten en die voortdurend wordt schoongemaakt.’

Een stuk rups
Marcel Steinbach

Goede voorbereiding

Het werk bestaat uit het inhijsen van immense wapeningskorven, deze volstorten met beton, het verleggen van spoor 4, het verbreden van het perron waarlangs de sporen 3 en 4 liggen en het terug bouwen van de sporen. Over dit alles maakt Van der Meer zich minder zorgen. ‘Dat komt door de goede voorbereiding. Juist omdat je niet meer tijd hebt, wil je niet voor verrassingen komen te staan. Daarom hebben we het werk dat we van tevoren konden uitvoeren, al gedaan.’ Zo staan de 4 wapeningskorven van de fundering al klaar om met Pasen op hun plek gehesen te worden. ‘En deze hebben we zelfs al ‘proef gehesen’, om te kijken of de enorme korven recht in de lucht bleven hangen en of de kraan het gewicht kon dragen – de grootse wapeningskorf weegt 23 ton. Dit verliep helemaal goed.’

Marcel Steinbach

Laatste proef

Ook is er proef gereden met vrachtwagens. Van der Meer: ‘We hebben gekeken of de laders van 20 meter de scherpe bocht naar het bouwterrein konden maken en of ze met hun grote nepvracht van 20 ton niet op de helling weggleden.’ Gelukkig bleek al snel dat de wagens geen extra hulp nodig hadden. ‘Toen zijn we op de praktijk overgegaan en gingen diezelfde laders op weg om hun echte vracht – twee rupskranen van zo’n 40 meter hoog – in delen op te halen. Deze twee kranen, waarmee we de 4 wapeningskorven op hun plek hijsen, monteren we nu. We liggen dus goed op schema om op donderdag 1 april om 20.00 uur te starten.’

Monteren kraan
Marcel Steinbach

Live volgen

U kunt de werkzaamheden via de webcam volgen. In grote lijnen kunt u met Pasen de volgende werkzaamheden verwachten: donderdagavond en -nacht halen we eerst treinspoor 4 en metrospoor 1 weg. Op vrijdag graven we de funderingspalen vrij, die we eerder aanbrachten. We moeten daarvoor zo’n duizend kuub zand verwijderen. Over de palen plaatsen we zaterdag de wapeningskorven die al klaar staan. Als deze op hun plek liggen, storten we zaterdag het beton in de korven. Zondag is nodig voor het uitharden van het beton. In het weekend werken we tegelijkertijd aan de verbreding van treinperron 3/4, zodat reizigers hier na Pasen meer bewegingsruimte hebben. Tot slot is maandag bedoeld om de sporen weer terug te bouwen en alles in gereedheid te brengen wanneer op dinsdag de eerste treinen en metro’s weer gaan rijden. Spoor 4 krijgt daarbij een iets andere ligging: omdat we een deel van het perron verbreden, komt het spoor in een flauwe bocht te liggen. Metrospoor 1 bouwen we weer op zijn oude plek terug. Volgens plan kunnen zowel GVB als NS hun dienstregelingen dan vanaf dinsdag 6 april 05.00 uur hervatten en reizigers veilig naar hun bestemming vervoeren.

Geef uw mening