skip to main content
Treinspoor 4 krijgt ‘schwung’ bij station Amsterdam Zuid

Dierckxsens werkt als technisch manager voor Zuidasdok en kan dus als geen ander uitleggen waarom treinspoor 4 een zogenoemde ‘schwung’, ofwel bocht krijgt. ‘Station Amsterdam Zuid is een van de drukste stations in Amsterdam. In de grote stationsverbouwing, die onderdeel uitmaakt van Zuidasdok, realiseren we daarom zoveel mogelijk ruimte voor het toenemende aantal reizigers. Dit doen we door het bouwen van een tweede reizigerstunnel – de Brittenpassage -, het verbreden van de perrons en het, in de toekomst, uitbreiden van de huidige reizigerstunnel, de Minervapassage.’

Meer ruimte

Omdat we werken in en nabij een station dat zelfs in coronatijd drukbezocht is – en waar al het openbaar vervoer moet kunnen rijden – kan het werk niet allemaal tegelijkertijd worden uitgevoerd. Dierckxsens: ‘Om de reiziger niet in de steek te laten zijn we daarom nu al op zoek naar manieren om hen meer ruimte op de perrons te geven.’ De schwung is daar een voorbeeld van. ‘Door spoor 4 te verleggen in een bocht, kunnen we het perron 3-4 over een lengte van 300 meter verbreden. Zodoende hebben reizigers na Pasen op het perron meer bewegingsruimte.’ Treinspoor  4 verschuift hiervoor richting metrospoor 1. ‘Deze twee sporen komen dus dichter bij elkaar te liggen.’

Hoe dan?

‘Om deze verbreding met Pasen te bewerkstelligen halen we eerst treinspoor 4 en metrospoor 1 weg en bouwen we hier ook de fundering van de twee nieuwe dakdelen – in totaal zijn er zeven nodig – voor die nieuwe, tweede stationspassage. De twee dakdelen van deze passage worden in augustus onder treinspoor 4 en metrospoor 1 geschoven’, vervolgt Dierckxsens. Het eerste dakdeel werd al in november 2019 ingeschoven. ‘Als het beton van de fundering voor de nieuwe twee stukken dak is uitgehard, gaan we meteen aan de slag met het terugbrengen van de sporen waarbij spoor 4 die bocht krijgt. De bovenleiding voor de trein verplaatsen we mee en bevestigen we aan eerder aangebrachte staanders en funderingspalen.’ Tegelijkertijd krijgt perron 3-4 er op het breedste deel zo’n drie meter bij, in noordelijke richting. ‘We werken daarna hard door om ervoor te zorgen dat treinspoor 4 en metrospoor 1 op 6 april om 05.00 uur weer gebruikt kunnen worden.’

Bocht bij station Amsterdam Sloterdijk

Niet gebruikelijk

Kennen we zo’n schwung ook bij andere stations? Echt gebruikelijk is het niet toch, een bocht bij een perron? ‘Klopt. Het is vooral voor het overzicht van de treinconducteurs waarom een perron vrijwel altijd lijnrecht aan het spoor ligt’, legt Dierckxsens uit. ‘Reis je geregeld met de trein dan ken je deze schwung misschien wel van station Amsterdam Sloterdijk. Het komt dus wel voor en is veilig.’ Bij Sloterdijk blijft de bocht, maar bij station Amsterdam Zuid komen het spoor en dit perron uiteindelijk weer grotendeels recht naast elkaar te liggen. Deze situatie is dus tijdelijk. ‘Spoor 4 krijgt de bocht zodat we nu dus al de verbreding van het perron tussen de huidige Minervapassage en de toekomstige Brittenpassage voor reizigers kunnen realiseren. Zodra de nieuwe Brittenpassage gereed is, en ook de bestaande Minervapassage een grondige make-over heeft gekregen, trekken we het spoor recht en kan de verbreding van het perron over de volle lengte gerealiseerd worden.’

Live meekijken met al onze werkzaamheden? De webcam staat klaar.

Geef uw mening