skip to main content
Zuidasdok bereidt zich voor op spannend lang Paasweekend

Bij de oprit van het werkterrein aan de Parnassusweg treffen we de werkvoorbereider van bouwcombinatie ZuidPlus, Bas van Sinten. Het is niet slecht toeven, zo in het zonnetje op het terrein van Zuidasdok tussen de sporen. Wat weer opvalt is hoe smal – en lang – het werkterrein is en hoe de bouwers op 1,5 meter om elkaar heen manoeuvreren. Ze werken niet alleen overdag, ook ’s nachts maken ze meters. In de week van 8 maart 2021 brengen ze tussen middernacht en 05:00 ’s ochtends damwanden aan. ‘Deze plaatsen we dwars op het spoor, op de plekken waar straks de trappen van de nieuwe reizigerstunnel, de Brittenpassage, naar het perron komen’, legt Van Sinten uit. Als alle delen van het dak van de stationspassage er liggen (dat zijn er in totaal 7), begint daaronder het bouwen van de nieuwe passage. ‘De damwanden hebben dan als functie dat ze de grond erachter tegenhouden als we de passage bouwen.’

's Nachts aan het werk

6 damwanden

In totaal plaatsen we 6 damwanden van 9 meter lang en 1,40 meter breed. ‘Bij het treinperron waaraan de sporen 3 en 4 liggen, hebben we een stuk van het tijdelijke perron dat daar ligt verwijderd en sleuven aangebracht. Hierin trillen we de damwanden door de dijk waarop het station ligt, waarbij ze qua diepte ongeveer op straatniveau uitkomen’, zegt Van Sinten. Hij wijst naar de plek, waar nu geregeld een trein voorbij raast. ‘Daarom werken we ’s nachts: het is veiliger, reizigers en bouwers hebben geen last van elkaar en het openbaar vervoer kan overdag zijn gewone dienstregeling rijden.’ De damwanden worden ingetrild. ‘Het drukkend inbrengen van de damwanden was niet mogelijk, omdat je hier niet genoeg ruimte hebt voor de machines die deze klus in korte tijd kunnen klaren.’

De damwanden trillen door een gat in het perron...

Landhoofden

Ook overdag werken de bouwers flink door om straks gereed te zijn voor de klus met Pasen. Dan bouwen we de landhoofden – de fundering – van de twee nieuwe dakdelen. Van Sinten: ‘Op donderdag 1 april om 20.00 uur beginnen we en stipt om 05.00 uur 6 april moeten we klaar zijn. De landhoofden maken we door treinperron 2 en een trein- en metrospoor gedurende vier dagen te verwijderen en eerder ingebrachte funderingspalen vrij te graven. Hier laten we de wapening van de landhoofden overheen zakken en vervolgens storten we er beton in. Op deze nieuw aangelegde fundering komen in augustus dan de twee dakdelen te liggen.’ Zo’n solide constructie is nodig, omdat deze straks niet alleen de dakdelen moet dragen maar ook het definitieve, verbrede perron, de perron-kapconstructie en de trein- en metrostellen. Het eerste dakdeel van de in totaal 7 dakdelen ligt al op zijn plek, het tweede dakdeel is klaar om in te schuiven en doet momenteel dienst als werkterrein.

...en gaan door de dijk heen

Spoor verleggen

Waar de meeste mensen nu naar Pasen uitkijken vanwege de extra vrije dagen, werkt het team dus toe naar een extra lang werkweekend. ‘Met alleen de landhoofden zijn we er nog niet. Daarnaast verleggen we in datzelfde Paasweekend treinspoor 4 en de bovenleiding naar de juiste plek, om het perron te kunnen verbreden’, licht Van Sinten toe. Voor de OV-reiziger betekent dit extra lange werkweekend beperkt trein- en metroverkeer. Op dinsdagochtend 6 april rijden de treinen en metro’s weer volgens de normale dienstregeling. Denkt Van Sinten ook al verder dan Pasen? ‘Zeker, direct na Pasen starten we met de bouw van het derde dakdeel. Tussen 20 en 23 augustus schuiven we de twee dakdelen boven op de landhoofden, onder treinspoor 4 en metrospoor 1, op hun plek. Ook weer een weekend waar we naar uitkijken, maar nu concentreren we ons vooral op de grote klus met Pasen.’ Benieuwd naar de werkzaamheden? U kunt ze live volgen via onze webcam.

Geef uw mening

Paul van Ruitenbeek

Is deze ook online te volgen