De fietser of voetganger die vanuit de Gustav Mahlerlaan de Parnassusweg wil oversteken, moet nu zo’n honderd meter in zuidelijke richting omlopen via het verkeerslicht langs de De Boelelaan. Of honderd meter de andere kant op, via de tramhalte onder de A10. Dat is niet handig en daarom werken we van maandag 17 oktober tot en met vrijdag 2 december aan een oversteekplaats voor fietsers en voetgangers. Daarmee verbinden we beide delen van de Gustav Mahlerlaan en behoren omlopen en omfietsen tot het verleden. We werken in die zeven weken meestal op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 19.00 uur, maar wijken hier soms vanaf. Zo houden we het gebied tijdens de werkzaamheden zo bereikbaar mogelijk. We bespreken hieronder die afwijkende momenten in chronologische volgorde, met de bijkomende omleidingen.
Werk op en naast de tramsporen
Van maandag 17 tot en met vrijdag 21 oktober werken we alleen tussen 22.00 uur ‘s avonds en 05.00 uur ’s ochtends, op en naast het tramspoor op de Parnassusweg ter hoogte van de Gustav Mahlerlaan. Het werk wordt ’s nachts uitgevoerd zodat de tramlijnen 25 en 5 volgens de dienstregeling kunnen blijven rijden. Tijdens het nachtwerk is de autorijbaan in zuidelijke richting afgesloten tussen de Gustav Mahlerlaan en de A10. Verkeer dat vanaf de Stadionweg komt, wordt via de Strawinskylaan en de Beethovenstraat omgeleid naar de De Boelelaan en andersom.
Werk aan de oostzijde van de Parnassusweg
In het weekend van vrijdag 28 tot en met maandagochtend 31 oktober brengen we een verkeersdrempel bij de nieuwe oversteek aan. Ook leggen we de midden-eilanden aan die de fietser en voetganger over het spoor leiden. De werkzaamheden vinden het hele weekend plaats vanaf vrijdag 19.00 uur tot en met maandag 05.00 uur. De Parnassusweg is dit weekend op het kruispunt met de Gustav Mahlerlaan afgezet voor fietsers, voetgangers en gemotoriseerd verkeer die in noordelijke richting naar de Strawinskylaan reizen. Voetgangers worden langs het werk geleid, fietsers kunnen ook lopend langs het werk of kunnen kiezen voor de omleiding die met bebording staat aangegeven. Auto’s en bussen worden omgeleid via de De Boelelaan, de Beethovenstraat en de Strawinskylaan. In het weekend van 4 tot en met 6 november wordt het werk van het vorige weekend afgemaakt, met identieke werktijden en omleidingen.
Werk aan de oversteekplaats aan de westzijde van de Parnassusweg
In de week van maandag 7 tot en met vrijdag 11 november leggen we de oversteekplaats aan de westzijde van de Parnassusweg aan. Dit werk vindt in de avonden en nachten tussen 20.00 en 05.00 uur plaats, zodat het verkeer overdag zo min mogelijk wordt gehinderd. Tijdens het werk is de Parnassusweg in zuidelijke richting afgesloten. Auto’s en bussen kunnen omrijden via de Strawinskylaan, de Beethovenstraat en de De Boelelaan. De tram rijdt ’s avonds gewoon door.
Werk aan het fietspad en de kruising aan de westzijde van de Parnassusweg
Vanaf maandag 14 november tot en met vrijdag 25 november werken we alleen overdag van 07.00 tot 19.00 uur aan het aanpassen van het fietspad aan de westzijde van de Parnassusweg, waar het verkeer richting het zuiden reist. Tijdens die werkzaamheden worden alleen de fietsers omgeleid. Maar in de laatste week, van maandag 28 tot en met vrijdag 2 december, wordt alle verkeer in zuidelijke richting omgeleid als we de laatste hand leggen aan het kruispunt aan de westzijde.
In de gehele periode van 17 oktober tot en met 2 december kan het ook tijdens reguliere werktijden voorkomen dat fietsers en voetgangers tijdelijk langs het werk of naar de overkant van de weg geleid worden. Om alles ook dan veilig te laten verlopen zetten we verkeersregelaars in.
Artikel delen:
Geef uw mening
De bebording voor de treinreizigers/voetgangers staat ook op een super onhandige plek, er staat blijkbaar een bord parallel aan de OV poortjes op een paal. Als je met de trein komt ben je meer met de uitcheck poortjes bezig dan naar een bord te moeten zoeken dat niet op oog hoogte buiten je gezichtsveld hoog op een paal staat naast het OV poortje waar je net doorheen gelopen bent. Dit bord had beter op een dranghek/paal gezet kunnen worden in het gras bij de zebrapaden over het fietspad zodat het recht voor je staat als je door de OV portjes gelopen bent zodat iedereen het ziet.
Beste Helen, ik geef jouw signaal door aan het team dat zich bezig houdt met de uitvoering van het werk en de omleidingen. Een omleidingsplan wordt vooraf goed bestudeerd, dus misschien zijn er bepaalde redenen geweest om het zo te doen. Maar de bebording moet uiteraard goed zichtbaar zijn, dus we gaan hier naar kijken.
Het fietspad en de kruising aan de westzijde van de Parnassusweg langs de BP en het voetbalveld krijgen een opknapbeurt. Hierdoor kunnen fietsers en voetgangers er tijdelijk niet overheen. Nu is er een 'looppad' tussen de bossages achter de BP en het voetbalveld, dan wel ontstaan dan wel zo tijdelijk ingericht. Dat hier voor voetgangers geen loopplaten zijn geplaatst vanwege de tijdelijke andere situatie vind ik onbegrijpelijk. Het is bijna een modderpoel geworden omdat iedereen er overheen loopt in combinatie met regen. Daardoor is het nog superglad ook. Dagelijks moeten hier een paar honderd (waarschijnlijk veel meer) studenten, docenten, bezoekers van het Kenniskwartier door de modder. Oprecht heel fijn dat hier werk van wordt gemaakt want hier ga ik uiteindelijk ook profijt van hebben, maar dan moeten de werkzaamheden ook allemaal goed geregeld zijn, en dat is nu niet zo.
Beste Delano, ik zal even navragen hoe het precies met de bebording zit tussen het station en de VU. De omleiding moet natuurlijk wel duidelijk aangegeven worden. Een omleiding - en dus vaak een wat langere afstand - is helaas onvermijdelijk tijdens deze werkzaamheden. Het werk moet wel veilig kunnen gebeuren. Maar wij snappen dat dat niet prettig is als het langere tijd duurt. Het reguliere voet- en fietspad achter BP langs gaan wel eind volgende week weer open, dus dan hoeft er geen alternatieve route meer gekozen te worden.
Beste Marlies, bedankt voor je antwoord. Ik begrijp nu hoe het zit. Echter, vind ik het wel een apart situatie. De werkzaamheden op dat punt zijn er juist om niet meer om te hoeven lopen, en nu moet er alsnog omgelopen worden. Als onderwijs medewerker werkzaam in het Kenniskwartier, reizende met de tram 5 vanuit het Centrum en uitstappend bij de halte Parnassusweg vind ik dat het slecht staat aangegeven. En ik denk wel meer mensen, aangezien meerdere mensen die grasstrook als looppad gebruiken.
Beste Delano, het pad waar jij op doelt is niet als omleiding ingericht. Aan het eind van dit pad kom je uit bij een 'heuveltje' en op een deel van de Mahlerlaan waar nog gewerkt wordt en dat is afgezet. De officiële omleiding is via de overkant van de Parnassusweg. Het voet- en fietspad achter het bezinestation langs gaat eind volgende week weer open.
Laat me raden? Het werk is uitgelopen zoals wel vaker in Amsterdam (Zuidasgebied). Het is een grote zandbak nu dat fietspad. De weg van noord naar zuid op de Parnassusweg/buitenveldertselaan is gewoon open voor auto'verkeer. Wat is de nieuwe planning, want dat dit op 2 december af is, ljikt me een ilusie!? Ben benieuwd: Wanneer is het wel af?
Beste Hans, excuus voor het late antwoord. Het werk is toch wat meer dagen uitgelopen, zoals je wellicht hebt gemerkt. De oversteek Mahlerlaan - Parnassusweg wordt vandaag opengesteld. Het fiets- en voetpad achter het bezinstation langs is nog wel dicht. Hier moet nog bestraat worden. Deze paden gaan volgende week vrijdag weer open.
een paar is 2. Dus met sinterklaas naar verwachting alsnog klaar op 5 december? ;-) En hoeft de weg (Buitenveldertselaan/parnassusweg in zuidelijke richting) dan niet meer dicht zoals eerder aangekondigd?
Beste Hans, klopt, het werk loopt een paar dagen uit. Volgende week is de oversteek klaar. We laten via deze website weten op welke dag de oversteek in gebruik genomen wordt.
Heel goed nieuws! Er moeten hier zoveel mensen oversteken zodat het ook de druk bij de andere oversteekplaatsen wat wegneemt.
Komt er ook een oversteek voor auto's op dat punt? In de spits zijn er veel opstoppingen van verkeer dat de zuidas wil verlaten. Dit zou de druk weg kunnen nemen op de Beethovenstraat
Beste Rob, deze staat niet op korte termijn op de planning. Waarschijnlijk wordt deze oversteek deel van de grotere herinrichting van de Parnassusweg. Wanneer deze gaat plaatsvinden is nu nog niet met zekerheid te zeggen, maar we gaan ervan uit dat die over zo'n 10 jaar zal kunnen starten.
Wanneer vindt de grootschalige herinrichting van de parnassusweg plaats? Kenniskwartier begint al aardig vorm te krijgen dus binnenkort zal hier vast worden gewerkt aan een meer permanente situatie
Beste Marnix, de herinrichting van de Parnassusweg gaat pas op langere termijn gebeuren. De huidige tramlus langs de De Boelelaan bij de VU moet eerst verwijderd, en dan krijgt dat gedeelte van Kenniskwartier z'n definitieve vorm. Waarschijnlijk wordt daarna gestart met de Parnassusweg, maar dan zijn we al zeker 10 jaar verder.
Het aantal trams dat hier rijdt is fors hoger dan elders. Tram 25 is een R net tram dus net ff anders. In Amstelveen zjnn genoeg ongelukken geweest. Maar ja. Je vergeet ook aantal snelfietsen voor het gemak. Het is een heel druk punt daar
Eigenlijk is dit helemaal niet fijn. Op dit ultradrukke punt dit aanleggen is straks wachten op ongelukken. Het is echt geen schande dat je stukje om moet hier. Geen verkeerslichten maar wel trams en auto’s. Even los hiervan de planning. Parnasussusweg: werkzaamheden. De hele buitenveldertselaan langdurig werkzaamheden. Op de beethovenstraat/van leijenberglaan en europaboulevard ook trouwens. Eindeloos lang die werken. Dachten jullie dit is nog niet genoeg kom op we gaan de fietsers nog ff pesten. Sjee.
Wat een fijn nieuws! Komen hier verkeerslichten voor auto en tram?
Hans, de oversteek zit precies tussen een drukke kruising en halte in. Met die hoge snelheid valt het wel mee op dat punt. Op vrije banen elders in de stad liggen mensen ook niet continu onder de tram, dus ik zou niet weten waarom hier dan wel.
nee dus en dus een voorgekookt recept voor ongelukken, desondanks de waarschuwingslichten! Er zal toch een reden zijn waarom Amstelveen bewust de kruisingen ongelijksvloers heeft gemaakt met de sneller rijdende trams 25!? Maar Amsterdam weet het allemaal beter en maakt er echt een zooitje van zo. Eindeloos vreel drempels, gevaarlijke oversteek en eindeloze werkzaamheden een na de ander. Komt geen einde aan. Chappeau!
Beste buurman, er komen geen verkeerslichten, maar fietsers en voetgangers krijgen een middeneilandje, zodat ze maar één rijbaan tegelijk hoeven over te steken. Er komen wel waarschuwingssignalen voor naderende trams.
Eigenlijk, heel fijn
Eindelijk, die autocorrect toch…
Top, goed nieuws!