skip to main content
Verplanting twee bomen voor ruimte Boogkavel

Het gaat om twee platanen, die een nieuw plekje krijgen aan de Bijlmerdreef in Amsterdam Zuidoost. We verplanten de bomen net voordat de vogels gaan broeden. De overige bomen bij de Boogkavel kunnen blijven staan. Met het verplanten van de twee bomen maken we ruimte voor bouwverkeer dat in de toekomst van en naar de bouwplaats moet rijden. Op de kavel, die is ‘vernoemd’ naar de boog die de Amstelveenlijn er tot 2019 maakte richting station Amsterdam Zuid, komt het hoofdkantoor van BNP Paribas Nederland, Arcadis en G&S Vastgoed die het gebouw gezamenlijk ontwikkelen onder de naam CubeHouse.

Tussen 01.00 en 05.00 uur

We verplanten de bomen in de nacht van 15 op 16 maart tussen 01.00 en 05.00 uur. Op 15 maart vindt overdag een aantal werkzaamheden plaats ter voorbereiding. Verkeersregelaars leiden tijdens het verplanten het verkeer om het werk heen.

Ontwikkeling Boogkavel

Vorig jaar zomer verplaatsen we ook al de fototentoonstelling Streets of The World van de Arnold Schönberglaan naar de Eduard van Beinumstraat, omdat deze aan de rand van de Boogkavel stond. De start van de bouw van het nieuwe kantoor staat gepland voor het laatste kwartaal van dit jaar. De bouw duurt ongeveer twee jaar. Uiteraard houden we u op de hoogte van de ontwikkelingen op de Boogkavel.

Geef uw mening

Hans

Toch even een vraag hierover. Zal het fietspad op de Parnassusweg richting noord in gebruik kunnen blijven?? Of zal de gemeente opnieuw tbv commerciele bouw jarenlang dit fietspad buiten gebruik gaan stellen met irritante omleidingen zoals elders ook op de zuidas gebruikelijk is…?

Caroline de Vries

Beste Hans, dank voor je reactie. In ieder geval leidt het verplanten van de bomen op de Boogkavel niet tot omleidingen. Momenteel zijn we de puzzel aan het leggen van alle werkzaamheden van Zuidas en Zuidasdok in de verschillende fasen en de impact ervan op het verkeer en de omgeving. Uitgangspunt is dat we de fietsers op deze drukke weg zo min mogelijk hinderen. Maar er gebeurt veel in dit stukje stad; deze kavel wordt bouwrijp gemaakt, we gaan kabels en leidingen weghalen om de grond vrij te maken voor de snelwegtunnel en we moeten aan het viaduct werken voor het doortrekken van de Noord/Zuid-lijn naar Schiphol. Dat zal gepaard gaan met hinder en omleidingen. Zodra we dit preciezer weten, informeren we o.a. via deze website over de benodigde omleidingen

Inge

Hoe verhoudt het nu al starten met het bouwen van een nieuw kantoorgebouw -transport, werkruimte, damwanden- op deze plek zich met het enorme geschipper met ruimte voor het bouwen van de dakdekken voor de Brittenpassage, het inschuiven onder de betreffende sporen en de A10 zuid, het verbreden van de Minervapassage, het ondergronds brengen van de A10 etc. etc.? De uitdaging en de risico´s worden, alleen maar groter.

Caroline de Vries

Beste Inge, bedankt voor je mail. De komende jaren zijn er inderdaad verschillende werkzaamheden nabij deze locatie die invloed hebben op elkaar en beslag leggen op de ruimte. We zijn daarom steeds bezig met de vraag hoe de werkzaamheden het beste gepland kunnen worden en welke impact werkzaamheden hebben op de ruimte en de omgeving. De teams van Zuidas en Zuidasdok werken hieraan nauw samen. We zoeken daarbij zoveel mogelijk balans tussen efficiënt bouwen enerzijds en bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie anderzijds. We laten je graag zien hoe we dit door vertalen in de praktijk. Misschien vind je het leuk om hierover meer te zien en te horen door een keer deel te nemen aan een lunchrondleiding (voor meer info zie https://zuidas.nl/rondleidingen-ontdek-zuidas/) of langs te komen in ons informatiecentrum (voor openingstijden zie https://zuidas.nl/informatiecentrum/).