skip to main content
Hoe houden we Zuidas bereikbaar en leefbaar?

Tot 2040 wordt het behoorlijk druk in de Zuidflank, het gebied aan de zuidkant van Amsterdam waar Zuidas onderdeel van is en dat strekt van de Schinkel/Nieuwe Meer tot aan de Amstel, en van de Stadionweg tot aan de Van Nijenrodeweg. Zo laat Zuidasdok het station Amsterdam Zuid flink groeien en wordt de Noord/Zuidlijn doorgetrokken naar Schiphol. Ondertussen groeit Zuidas langzaam maar zeker uit tot een moderne stadswijk waar gewoond, gewerkt, geflaneerd en gestudeerd wordt. Maar tegelijkertijd willen we het gebied leefbaar én bereikbaar houden. Het concept Mobiliteitsplan Zuidflank Duurzaam Bereikbaar beschrijft hoe we dat willen doen.

Meer fietsen, minder auto’s

In het Mobiliteitsplan Zuidflank staan de strategie en de maatregelen beschreven waarmee het gebied ook met de toegenomen drukte goed kan blijven functioneren. Zo krijgen openbaar vervoer, fietsers en voetgangers meer ruimte. Auto’s zijn nog steeds welkom, maar wel in kleinere aantallen. En door reisbewegingen beter te spreiden over de dag, willen we het gebruik van auto en openbaar vervoer in de spitsuren terugdringen.

Inspraak tot en met 29 maart

Het plan is nu in concept klaar. We praten u graag bij tijdens een seminar in de Thomaskerk op donderdag 23 maart 2023. En op maandag 27 maart kunt u digitaal een webinar bijwonen. Aanmelding gaat via de knop onderaan dit artikel. Het stellen van vragen en het aandragen van ideeën kan tot en met 29 maart 2023 via dezelfde knop. Tegen de zomer neemt het college van burgemeester en wethouders een besluit over het plan. Daarna is het definitief.

Seminar Mobiliteitsplan Zuidflank op 23 maart

  • Datum: donderdag 23 maart 2023
  • Tijd: 15.00 tot 17.00 uur
  • Locatie: de Thomaskerk, Prinses Irenestraat 36

Webinar Mobiliteitsplan Zuidflank op 27 maart

  • Datum: maandag 27 maart 2023
  • Starttijd: 19.30 uur
  • Locatie: online via Microsoft Teams
  • Na aanmelding, en een paar dagen voor het webinar, ontvangt u een link voor deelname

Geef uw mening

Maurice

Is it still the plan, to run trams (5 & 25) along Arnold Schonberglaan - as part of Zuidasdok? Therefore would no longer run along the Strawinskylaan??

Redactie Amsterdam Zuidas

It is still the plan to run trams (5 & 25) along Arnold Schonberglaan. The plan for the Strawinskylaan is to keep the tram track as a redundancy/backup in case of disturbances on the Schönberglaan.

Frans Nieuwenhuis

Mooi plan. Nu nog het bestemmingsplan Zuidas-Zuidasdok 2022 daar op afstemmen! Want daar zitten wel een aantal "mobiliteitsgaten" in.

Maurice

The Zuidas needs to become a destination, where locals are attracted to. During the week its busy due to the businesses and the learning hospital nearby. But on the weekend, the area is relatively dead. If there was a cinema (ie Pathe), weekend markets, cultural centers and other attractions - then the area becomes more active (and overall, would be accessible and liveable).

Redactie Amsterdam Zuidas

Hi Maurice, Zuidas is developing into a lively area with various types of activities and events, a weekly market on Thursdays, culture and art, such as exhibitions and collections in the Nieuwe Rechtbank, ABN Amro, Circl, AkzoNobel Art Space and the VU ART SCIENCE gallery. Also, you can walk or cycle our Ommetje Green, Architecture or Art: https://zuidas.nl/ommetje. There are films and performances in Griffioen and Rialto VU (also English-language specials). Keep an eye on our news and agenda for current events: https://zuidas.nl/agenda.

Mitchel

Waarom heeft tram 24 per se een keerlus nodig bij Station Zuid als deze vandaag de dag al met tweerichtingstrams rijdt? Het klinkt als een hoop gedoe om zo nu en dan alsnog een eenrichtingstram in te kunnen zetten.

Mitchel

Toevoeging: hetzelfde geldt voor tram 24 met tweerichtingstrams een grote lus rondom heel Station Zuid laten rijden. Klinkt niet heel efficiënt.

JVH

2 vragen: Vanaf wanneer stopt de IC Direct op station Zuid, dienstregeling 2025? En wordt buslijn 15 nog een tramlijn?

Redactie Amsterdam Zuidas

@Mitchel, dat is aan het GVB en ligt nog niet vast. Dit mobiliteitsplan creëert de mogelijk om beide types in te zetten vanaf 2032.

Mitchel

@Redactie Amsterdam-Zuidas. Bedankt voor de uitgebreide reactie! Toch nog de vraag: GVB heeft de beschikking over 72 15G-trams 4 tweerichtings-Combino's voor twee lijnen waar die écht nodig zijn. Dat zal waarschijnlijk altijd overkill blijven als er geen additionele lijnen bijkomen. En naar mijn weten staat er niks op de planning wat dat betreft. Enig idee waar de rest uiteindelijk beland gaat als de 24 weer met eenrichtingstrams gaat rijden? - @JVH Er komen geen 15G-trams meer bij. De basisbestelling bestond uit 63 trams. Daar zijn er nog negen uit de extra optie bijgekomen. Daar blijft het bij. Er zijn wel al stappen richting een nieuwe generatie trams gezet, maar dat wordt de 16 of 17G.

Redactie Amsterdam Zuidas

Lijn 24 rijdt nu tijdelijk met tweerichting-trams. De verwachting is dat dat weer éénrichting-trams worden (minder duur, meer capaciteit). Oorspronkelijk zijn er voor lijn 15 en 24 keerlussen voorzien en gepland als onderdeel van het project Zuidasdok. Maar zoals reageerder Mitchel aangeeft wordt lijn 15 niet meer vertramd. In het Mobiliteitsplan Zuidflank wordt daarom een nog nader uit te werken efficiëntere en robuustere tramoplossing genoemd, waarbij eventueel de keerlus kan vervallen. Lijn 24 rijdt dan een rondje (met de klok mee) via Parnassusweg, Strawinkylaan, Beethovenstraat en Schönberglaan. Dit rondje kan ook worden gebruikt om eventueel verstoringen op lijn 5, 24 en 25 op te vangen en is waarschijnlijk goedkoper omdat de benodigde traminfrastructuur al grotendeels aanwezig is. En biedt dus mogelijk een efficiëntere en robuustere tramoplossing, die het nader onderzoeken waard is. Verder is het nog niet bekend wanneer de IC Direct op Zuid gaat stoppen. In het Mobiliteitsplan Zuidflank is dit opgenomen in de prognoses voor 2030 en 2040.

JVH

@Mitchel Ik dacht ook dat tram 15 gesneuveld was, totdat ik in een recent rapport over de mogelijk te lichten optie meer 15G-trams te bestellen las dat de vertramming van buslijn 15 daarin een factor was.

Mitchel

Het plan om bus 15 te vertrammen is een paar jaar geleden gesneuveld.