skip to main content
Geslaagde betonstort vijfde dakdeel Brittenpassage

Het was een komen en gaan van betonwagens op de Parnassusweg, ter hoogte van station Amsterdam Zuid. Tussen 6.00 en 18.00 uur draaiden 120 betonwagens ons werkterrein langs de A10 Zuid op en af. Ze leverden bij elkaar 1.300 kuub beton voor de stort van het vijfde dakdeel van de nieuwe Brittenpassage. Vier betonpompen waren de hele dag in de weer om de bekisting, een mal van hout met daarin het wapeningsstaal, met het betonmengsel vol te storten. Na enkele uren volgde het vlinderwerk om het beton te egaliseren. In augustus 2023 schuiven we deze gigantische plaat – 18,5 meter breed, zo´n 70 meter lang en iets meer dan een meter hoog – naar zijn bestemming onder het treinspoor en de A10 Zuid.

Vermaak bij de slagboom

Fietsers en voetgangers moesten op de Parnassusweg regelmatig een minuutje halt houden voor de slagbomen op de hoek van de Arnold Schönberglaan. Telkens als er een betonwagen langs moest, sloten we voor de veiligheid het fiets- en voetpad af. Onze muzikanten zorgden voor afleiding tijdens het wachten. Ook deelden we chocola uit om zo van iedere frons een glimlach te maken.

Vlinderen

Nadat aan het eind van de middag alle beton was gestort, moesten we het oppervlak alleen nog egaliseren: het zogeheten vlinderen.

Dak van de Brittenpassage

De Brittenpassage is de tweede reizigerstunnel voor station Amsterdam Zuid. Het dak bouwen we ter plekke, in zeven delen van verschillende grootten. Het eerste dakdeel schoven we in november 2019 op zijn plaats, onder de treinsporen 2 en 3. In augustus 2021 waren de tweede en het derde dakdeel aan de beurt, één onder treinspoor 4 en één onder metrospoor 1. Het vierde dakdeel schoven we in januari 2023 een stuk richting de A10 om plek te maken voor de bouw van dit vijfde dakdeel. Beide dakdelen komen in augustus 2023 naast elkaar te liggen onder de (toekomstige) treinsporen en de A10 Zuid. Daarvoor sluiten we acht dagen lang de A10 Zuid af.

Hier is het om te doen: de toekomstige Brittenpassage

Geef uw mening

Nico

Lekker gewerkt. Gr, Nico

Ga zo door

Ga zo door