skip to main content
Beelden van vlekkeloze schuifoperatie Amsterdam Zuid

We hebben er lang naartoe gewerkt, maar net na 20.00 uur gebeurde het: een van de twee gereedliggende delen van het dak voor de nieuwe Brittenpassage kwam in beweging. Op het andere dakdeel hadden zich journalisten verzameld, die vanaf de eerste rang verslag konden doen van het gebeuren. Op het treinperron aan de overkant keken groepen belangstellenden mee. Het eerste dakdeel moest een afstand van 33 meter afleggen om treinspoor 1 te bereiken. Het was al nacht toen deel één van de operatie was afgerond. In de vroege ochtend kwam het tweede dakdeel in beweging. Rond 10.00 was het schuiven klaar.

Bekijk de timelapse

gemaakt door bouw.live

Ruimte voor reizigers

Geo van Tintelen, namens bouwcombinatie Nieuw-Zuid de projectleider van de operatie, vertelde trots over de complexiteit én het belang van deze werkzaamheden. Komen er nu 80 duizend treinreizigers per dag op station Amsterdam Zuid, als het openbaar vervoerknooppunt (trein, metro, bus, tram) klaar is, zullen dat er zo’n kwart miljoen zijn. ‘Met de extra passage creëren we ruimte om mensen veilig en comfortabel te laten overstappen.’

Bekijk de video

gemaakt door Frank Janssens

Verbreding perron

Ondertussen werkten we de afgelopen dagen ook hard aan de verbreding van het bestaande perron waarlangs de treinsporen 1 en 2 liggen. Het spoor krijgt daardoor voorlopig een kleine ‘schwung’, een bochtje. Vanwege deze verbreding bouwen we de A10 Zuid ook een klein stukje zuidelijker terug, waardoor ook die ter hoogte van station Amsterdam Zuid een flauwe bocht krijgt.

Terugbouwen

Het werk is nog niet gedaan. Zo moeten we een portaal – de constructie waaraan de stroomvoorziening voor de treinen hangt – nog verplaatsen als gevolg van de perronverbreding. Nu begint het grote terugbouwen. Zo moeten we treinspoor 1 op zijn nieuwe ondergrond leggen en natuurlijk de A10 Zuid opbouwen. Maandagochtend om 05.00 uur is er van al het werk nauwelijks nog iets te zien. Maar terwijl weggebruikers, trein- en metroreizigers weer gewoon door Zuidas reizen, begint ongehinderd het uitgraven van de Brittenpassage. Wordt vervolgd.

Geef uw mening

Jasper

Hoi Imce, dank je wel voor je antwoord! Wat is een dek/dijk? is daar wel ruimte om 6 rijstroken onder de grond te gaan graven?

Saskia Blaas I Zuidasdok

Dag Jasper, om het makkelijk te maken, de snelweg en de sporen liggen in Zuidas op een dijk, ook wel talud genoemd. Ter hoogte van de passage liggen weg en spoor op een dek, ook wel dakdeel genoemd. En die zes rijstroken komen, aan de noordzijde en aan de zuidzijde, voor het station onder de grond. Daar is net ruimte genoeg.

Herman Stiekema

Het was mooi en weer spannend om dit staaltje vakmanschap te volgen. Complimenten!

Saskia Blaas, Zuidasdok

Leuk om te horen Herman, dank je wel.

Johnny

is de A10 zuid naar utrecht weer open?

Saskia Blaas, Zuidasdok

Ja zeker, alles is op tijd open gegaan.

Klaas

Wanneer wordt die stellage ontmanteld (afgebroken) waarop de dakdelen vier en vijf hebben gerust. Volgens mij is die stellage niet meer nodig, aangezien dakdeel 7 aan de andere zijde van de snelweg gaat worden vervaardigd. Alvast bedankt voor het antwoord, redaktie.

Saskia Blaas, Zuidasdok

Klopt helemaal Klaas, vanaf morgen breken we de voorbouw tafel af.

matthijs

denk je soms dat je van rijkswaterstaat een reactie krijgt ? dan maak je wel een denkfout , deze organisatie doe allerlij meededelingen over de mooie projecten die ze uitvoeren , maar een antwoordt op een vraag geven ze nooit of bijna nooit en als ze het doen is het een antwoordt dat 6 weken later komt met kul argumenten

JanWillem

Wat gebeurt er in het gedeelte tussen de twee ingeschoven delen?

Saskia Blaas I Zuidasdok

Dag Jan Willem, die tussenruimte blijft bestaan. In de nieuwe passage die we bouwen, zorgt dat bijvoorbeeld voor voldoende lichtinval.

Captain Maverick

Fantastisch project management en know how. Kunnen we meer time lapse videos krijgen? En meer toelichtingsvideo’s van de vriendelijke man met de helm? Dit stukje Hollands glorie is ook wel een beetje reclame voor de rest van de wereld. In de USA kunnen ze ook wel wat hulp van de Hollanders gebruiken met het budget voor de wegen vernieuwing… Magnifiek!

Rutger

Prachtig werk. Maar wat ik niet snap, was het niet handiger om eerst de A10 te ondertunnelen (zoals gepland) en daarna gewoon de huidige snelweg verwijderen en er een simpel dak op zetten, in plaats van al dit ingewikkelde geschuif met dakdelen? Dan heb je alleen de dakdelen onder het spoor nodig.

Imce, Zuidasdok

Beste Rutger en Amsterdammer, Het antwoord van Amsterdammer klopt. We zijn nu met de extra reizigerstunnel begonnen vanwege het toenemende aantal reizigers. Er kan niet gewacht worden tot de snelwegen onder de grond zitten. goed om te weten is dat we het station verbouwen in fasen. Het laatste deel is als het verkeer op de A10 door de tunnel rijdt.

Amsterdammer

Waarschijnlijk omdat het nu al te druk (gevaarlijk) wordt op de bestaande perrons. De perrons worden om die reden al verbreed (voor zover dat mogelijk is). En de opdrachtgevers verschillen ... NS voor het station en Rijkswaterstaat voor de A10.

Jasper

Mooi werk! Wordt het dek voor de A10 over een paar jaar weer gesloopt als de A10 tunnels gerealiseerd worden?

Amsterdammer

oh bijna gelijk met Imce gereageerd ... hahaha

Amsterdammer

Nee Jasper, de tunnel wordt er naast gebouwd (tussen de gevel en dek/dijk. Het '2e dek' wat opgeschoven is gaat dienst doen voor een 3e eilandperron en daarbij horende sporen, die in de toekomst gerealiseerd wordt. Dit hebben ze gedaan zodat men de Brittenpassage alvast kan maken, terwijl de A10 nog niet ondergronds is. Voor meer info verwijs ik je naar diverse artikelen op deze site ... leuk leesvoer en interessant.

Imce, Zuidasdok

Beste Jasper, het dek waarop de A10 nu ligt, gebruiken we op termijn voor het derde perron om het internationaal treinverkeer op te laten rijden. Zuidasdok zorgt voor de mogelijkheid dat Prorail later het derde perron kan bouwen.

Jelle

knap stukkie werk!

b.w

werkzaam vumc Boelelaan vakantie genomen . de zoveelste keer .

Amsterdammer

Zoveelste keer op vakantie? Toe maar ...

Marnizzzz

En nu…?

Mirjam

Fantastisch! Complimenten voor dit prachtige werk