skip to main content
A10 Zuid krijgt na zomerwerk flauwe bocht

Tijdens de 8-daagse afsluiting van de A10 Zuid in augustus schuiven we twee dakdelen voor de nieuwe reizigerspassage van station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, naar hun plek. Daarvoor moeten we de A10 over een lengte van zo’n 100 meter afgraven. Nadat de dakdelen op hun plek liggen bouwen we de weg en het spoor weer terug, waarbij we het meest zuidelijke treinperron een stukje zuidwaarts verbreden. Dat is nodig om het groeiend aantal reizigers op te vangen en het station in de toekomst comfortabel en veilig te houden. Nu al zetten we regelmatig stewards in om reizigers van en naar de drukke treinperrons te begeleiden. Om ruimte te maken voor de verbreding van het perron moet de A10 Zuid (richting Utrecht/Hengelo) op die plek een stukje opschuiven, en bouwen we deze terug met een lichte bocht.

Dakdelen 4 en 5 voor de Brittenpassage worden zomer 2023 ingeschoven

Maximumsnelheid van 100 naar 90

Automobilisten zullen in principe niet veel merken van de wegverlegging, zegt Casper Steenkamp. Hij is als wegontwerper betrokken bij Zuidasdok. ‘Ter hoogte van de Brittenpassage zal de A10 Zuid straks maar 1,8 meter verschuiven’, legt hij uit. ‘Om vervolgens zo’n 400 meter verderop weer terug te buigen. Zelfs op de technische tekeningen moet je moeite doen om de slinger te zien.’ Wat automobilisten wel zullen merken is dat de maximumsnelheid voor dit stuk snelweg wordt verlaagd van 100 naar 90 kilometer per uur. Dat heeft volgens Steenkamp te maken met de zogenaamde boogstraal, een term die de mate van buiging van de weg uitdrukt. ‘De boogstraal hangt altijd samen met de maximumsnelheid en de gewenste dwarshelling van de weg, hier zijn strikte regels voor. In een hele scherpe bocht moet je natuurlijk ook geen maximumsnelheid van 100 aanhouden als je de veiligheid wilt waarborgen.’ 

A10 Zuid in tunnel 

Overigens is het niet onmogelijk om zo’n slinger aan te leggen en de maximumsnelheid van 100 kilometer per uur te behouden. ‘Maar onwenselijk was het in dit geval wel’, aldus Steenkamp. ‘Dan hadden we de afbuiging al een stuk eerder dus westelijker moeten laten beginnen. Dat zou veel meer impact hebben op de omgeving en de werkzaamheden. De boogstralen zouden dan groter worden, waardoor de weg over een groter deel verplaatst moet worden. Bovendien zou je dan in het gebied komen waar de A10 Zuid in de toekomst onder de grond verdwijnt in een tunnel, dat raakt elkaar en zou het erg complex maken.’ 

Op deze tekening is de flauwe bocht in de A10 te zien, ter hoogte van station Amsterdam Zuid. Tussen de twee blauwe bouwkranen liggen de twee dakdelen voor de Brittenpassage.

Meer dan talud bouwen en asfalt leggen

We hebben het talud waarop het verlegde stuk A10 komt te liggen al verbreed, behalve ter hoogte van het stuk waar we werken aan de Brittenpassage. We schuiven hier in augustus immers de twee dakdelen naar hun plek, waarna we de reizigerstunnel later dit jaar zullen gaan ontgraven. Maar het verplaatsen van 400 meter snelweg behelst nog veel meer dan het bouwen van een talud en het leggen van wat asfalt, vertelt Steenkamp. ‘Elk detail gaat onder de loep. Waar staan bijvoorbeeld de vangrails, de lichtmasten, waar staan de wegmarkeringen? Al verschuif je iets maar een paar centimeter, alles moet veilig blijven. Daarnaast moet allen heel nauwkeurig worden gedocumenteerd zodat Rijkswaterstaat de juiste data heeft.’ 

Stel uw vraag

In aanloop naar en tijdens de werkzaamheden kunt u via Whatsapp een persoonlijk reisadvies vragen aan Ask&Go.

  • Scan de QR-code
    Ask&GO QR Code werkzaamheden A10 Zuid
  • Start een Whatsapp chat met Ask&Go Zuidasdok (085-0659091)

Kom langs in de Zuidas Zomer Keet
Vanaf 20 juli 2023 staat de Zuidas Zomer Keet weer op het Gustav Mahlerplein. Daar vertellen we u alles over de zomerwerkzaamheden. Maar er is veel meer: rondleidingen, workshops en ritjes in een tuktuk. Bekijk het programma en kom langs!

Geef uw mening

Frans Nieuwenhuis

Kan er niet een plaatje bij. Zo snap ik het niet.

Imce, Zuidasdok

Beste Frans, We hebben een afbeelding toegevoegd waarop de flauwe bocht is te zien.

Amsterdammer

Toevoeging: Het autoverkeer gaat na het verschuiven tijdelijk over de andere bak, totdat de (zuidelijke) autotunnel klaar is. Zo kunnen ze alvast beginnen met het afgraven tbv de Brittenpasage.

Amsterdammer

Beste Frans, als je op de 1e webcam op https://bouw.live/zuidasdok-amsterdam/ kijkt zie je dat aan beide zijdes van de dakdelen (die nog opgeschoven moeten worden) het talud verbreed is. Je kan dat zien aan het stukje grond met lantaarnpaal naast de vangrail. Zodra de dakdelen opgeschoven zijn wordt ook op diezelfde plek het talud verbreed. Zo ontstaat voor het autoverkeer een 'knikje'. De reden dat het talud verbreed wordt is omdat de perrons van het treinstation verbreed worden en dat dan de spoorbak (1e bak die nu tegen het talud aanligt) uiteindelijk uitkomt op de huidige linkerbaan van de snelweg. Om niet een rijstrook in te leveren wordt de gehele rijbaan iets opzij gelegd (richting het zuiden, op 1e webcam naar beneden zeg maar) en ontstaat er een 'knikje' in de snelweg/rijbaan (verkeer richting het oosten). Hoop dat ik het goed zeg.