Eerder werd om dezelfde reden ook al een boom in de meest zuidwestelijke hoek van het Zuidplein verwijderd. Daaronder bevonden zich luchtkanalen van het ventilatiesysteem van de parkeergarage van het World Trade Center Amsterdam (WTC). De uitblaasopening van dat systeem is nu nog weggewerkt in het windscherm naast restaurant Wagamama. Zowel dit ventilatiesysteem als het windscherm belemmeren de toekomstige bouw van de noordelijke snelwegwegtunnel van Zuidasdok, die ook vlak voor station Amsterdam Zuid langs gaat lopen. De komende periode gebruiken we om het ventilatiesysteem aan te passen en het windscherm te verwijderen. Daarvoor moet een bouwkuip worden aangelegd. De werkzaamheden kunnen geluidshinder geven.
Intrillen damwanden
Op 16 oktober beginnen we met de opbouw van het werkterrein, de aanvoer van materiaal en het buitenwerkingstellen van de installatie. De week erna, vanaf 23 oktober trillen we tussen 7:00 uur en 17:00 uur ruim veertig damwanden de grond in, om een bouwkuip aan te leggen. Bij uitloop kan worden doorgewerkt tot 19:00 uur. Dit kan geluids- en trillingoverlast geven. Ook de sloop van de fundering van het windscherm en het weer verwijderen van de damwanden kan geluidshinder opleveren. Met geluidswerende doeken proberen we de geluidsoverlast zoveel mogelijk beperken.
Informatie
De werkzaamheden starten op 16 oktober en lopen door tot midden december. We werken doordeweeks van 7.00 – 17.00 uur. Met uitzondering wordt doorgewerkt tot 19.00 uur en kan er worden gewerkt op zaterdag. De werkzaamheden die het meeste bouwlawaai geven, vinden plaats in de week van:
- 23 t/m 27 oktober – in de grond brengen van damwandplanken
- 30 oktober t/m 25 november – sloop fundering windscherm
- 1, 4 en 5 december – verwijderen van damwandplanken
Tunnel Zuidasdok
De A10 Zuid brengen we in het centrum van Zuidas onder de grond. Op die manier kan station Amsterdam Zuid uitgroeien tot een openbaar vervoerknooppunt voor trein, metro, bus en tram. Aan de noordkant van het station ontstaat ruimte voor een busstation en groen. Aan de zuidkant komt op het dak van de tunnel een tramstation en komt ruimte voor een derde treinperron. Voor het tunnelproject loopt momenteel de aanbesteding. Het is de verwachting dat grootschalige bouwwerkzaamheden in 2027 gaan starten.
Artikel delen:
Geef uw mening
Maar waarom begint alles Pas in 2027.
Dag Aidan, dat lijkt inderdaad nog heel ver weg. De belangrijkste reden is dat we voor we beginnen, zeker van onze zaak willen zijn. De bouw van een tunnel is misschien niet zo ingewikkeld maar bouwen in dit stuk stad met een station, snelweg en stedelijk gebied dat moet blijven functioneren, op een paar meter van de gevels, is dat wel. Deze maand starten we de dialoog met twee mogelijke bouwcombinaties, rond de zomer volgt er een selectie. Met die aannemer nemen we twee jaar de tijd om het ontwerp van de tunnel en het bouwproces tot in detail uit te werken. Pas dan gaat de schop echt in de grond.
Is er ook al ergens een tekening te vinden die de positie van de twee tunnels (O-W en W-O) laat zien (ik dacht dat ze op de plek kwamen van de huidige rijbanen) en vraag me al lang af hoe dat gebouwd gaat worden) en een versimpelde uitleg hoe dat dan ter plaatse gemaakt wordt.
Hi Pim, de tunnelbuizen komen niet op de plek van de huidige rijbanen en ook niet onder het station, maar pal voor de stationsentree dus voor de dijk waarop de tein en metro blijven rijden. Mocht je eens in de buurt zijn, in het WTC hebben we op de 1ste etage een informatiecentrum met een prachtige maquette. Daarop kun je precies zien waar de noordelijke en zuidelijke tunnelmonden komen te liggen en hoe de ontstane ruimte eruit gaat zien. De hoe-vraag is nog niet makkelijk te beantwoorden omdat de bouwmethode door de bouwcombinatie bepaald gaat worden. Maar grofweg zien we twee manieren: de open bouwkuip of de wanden-dak-methode.