In het centrumgebied van Zuidas verdwijnt de A10 Zuid over een lengte van ruim één kilometer onder de grond. Het verbrede stuk snelweg, tussen de begraafplaats Buitenveldert en het Beatrixpark, wordt in een tunnel ondergebracht. Hierdoor ontstaat bovengronds 100.000 m2 ruimte.
Planning
Het ontwerp en de realisatie van de tunnel is voorlopig gegund aan het bedrijf Van Hattum en Blankevoort. Vanaf september 2024 volgt een ontwerpfase van twee jaar. In die periode maakt de aannemer achtereenvolgens een schetsontwerp, een voorlopig ontwerp en een definitief ontwerp. Dit gebeurt in een zogeheten bouwteam, bestaande uit medewerkers van Zuidasdok en de aannemer. Naar verwachting start de bouw van de tunnel in 2027. Volgens de huidige planning is de zuidelijke tunnel gereed in 2034 en de noordelijke tunnel in 2035.
In uitvoering
Op verschillende plekken in Zuidas maken we de ondergrond al vrij van obstakels zoals kabels, leidingen en groutankers. Zo zijn in juni 2023 niet langer gebruikte kabels en leidingen verwijderd in de Parnassusweg. Naast het WTC, op de plek van de noordelijke tunnelbuis, liggen nu zo’n 200 ongebruikte groutankers in de weg voor de tunnelbouw. Ook deze verwijderen we stapsgewijs voor de start van de tunnel.
Ruimte maken en geven
De bouw van de Zuidastunnel is een project van lange adem. Tijdens de bouw zal er voor langere tijd op allerlei manieren ernstige hinder zijn. Uiteindelijk moet het project kwaliteit toevoegen. Ruimte boven de tunnel betekent meer ruimte voor de stad en haar bewoners, minder geluidoverlast voor de omgeving en meer groen in het gebied. En ruimte voor een nieuw station Amsterdam Zuid, dat internationale verbindingen krijgt en zo Schiphol en Amsterdam Centraal zal ontlasten. Met daaronder een bredere A10 die gaat zorgen voor een autoluwere binnenstad en betere doorstroming in de noordelijke Randstad. Met de bouw van de Zuidastunnel gaan we ruimte geven.
Artikel delen: