skip to main content

Eind 2022 openden we in de Parnassusweg, ter hoogte van de Gustav Mahlerlaan, een nieuwe oversteekplaats voor fietsers en voetgangers. Zo kreeg Kenniskwartier een tweede verbindingsroute met het centrumgebied van Zuidas en met station Amsterdam Zuid, naast de oversteek bij de De Boelelaan. Dat pakte niet uit zoals we hadden gedacht. Voetgangers ontweken – vooral op drukke momenten – de door het GVB geplaatste veiligheidshekken door via het fietspad over te steken, en automobilisten gebruikten datzelfde fietspad om hun auto te keren. In de laatst week van april 2024 pasten we de oversteek dan ook aan.

Veiliger oversteken

We vervingen de veiligheidshekken door paaltjes, zodat voetgangers nu beschermd én ongehinderd kunnen oversteken. Ook plaatsten we een verkeerszuil, zodat automobilisten niet meer over het fietspad kunnen keren. Tot slot plaatsten we nieuwe bebording om al het verkeer in goede banen te leiden.

De oude situatie met veiligheidshekken
De nieuwe situatie met paaltjes en een gele verkeerszuil

Geef uw mening

J. Homan

@Max:op de Ring Zuid wordt door sommige ook (veel) te hard gereden maar dat is nog geen reden om daar dan maar meteen de maximum snelheid te verlagen. Trajectcontrole of flitsen is veel effectiever en zorgt ervoor dat degene die zich wel aan de snelheid houdt ( en max 50km op de door jouw genoemde wegen is echt niet hard) niet wordt gestraft maar na het sukkeldrafje van 30km binnen de Ring iets meer vaart kan maken met 50 km op daarvoor geschikte weg zonder overlast te geven. Wel te hard is meteen flink dokken !

Max

Het gebied heeft zich sterk tot een voetgangers- en fietsersgebied ontwikkeld. Een racebaan van 50 km/u hoort daar echt niet meer. Vooral ook omdat het overzicht slecht is, met auto’s die vanonder het spoorviaduct komen gescheurd. Overigens ben ik het eens dat een aantal flitspalen daar niet zouden misstaan. Evenals een knip in de G. Mahlerlaan, ter hoogte van de zebrapaden bij het plein.

Max

Zowel op de Parnassusweg als de G. Mahlerlaan wordt door auto’s veel te hard gereden. Het zou beter zijn om de maximumsnelheid in de gehele omgeving naar 30 km/u te verlagen.

Dan

Leuk! Die hekjes waren vervelend. Maar waarom er geen zebrapad?

Redactie | Zuidas

Beste Dan. Sharon geeft hieronder al een deel van het antwoord. Even verderop, bij het viaduct van de A10, ligt al een zebrapad. Twee voorrangssituaties voor voetgangers (zebrapad) kort achter elkaar, zorgt voor een slechtere doorstroming van verkeer op drukkere momenten buiten de spits. Dit geldt vooral op de plek waar verkeer uit de Gustav Mahlerlaan samenvoegt met dat op de Parnassusweg-richting-de-stad. Tijdens de spits staat het verkeer vaak al stil en voegt een zebrapad sowieso weinig toe.

Redactie | Zuidas

Dag Dan. Een goede vraag, die we hebben doorgespeeld naar de verantwoordelijke projectleider. We komen hierop terug.

Sharon

Er is een paar meter verderop al een zebrapad

fredvanommeren

Beste is volgens mij: maak er een normaal kruispunt van voor AL het verkeer. Dam hebben auto's ook een verbinding met de "overkant" en hoeven we niet meer om te rijden door een U-turn te maken verderop bij het stoplicht. Die U-turn verderop is best wel gevaarlijk omdat niet alle overstekers daar weten dat auto's direct linksaf slaan om hun weg op de Gustav Mahlerlaan te vervolgen. Maar een volwaardige kruising samen met de huidige voer/fietsoversteekplaats is voor iedereen duidelijker. Voorwaarde: stoplichten plaatsen voor de diverse verkeerssoorten: auto's apart van voet/fietsers.

Mitchel

@Hugo Janssens Een ongelijkvloerse inpassing van de trambaan is hier zo goed als onmogelijk. Railvoertuigen zoals trams kunnen geen steile klim maken en de bocht naar het nieuwe tramstation komt op steenworp afstand te liggen. Daarbij ligt de rijbaan in Amstelveen ook ongelijkvloers en is daar veel meer ruimte om zoiets te realiseren.

Hugo Janssens

Volledig mee eens, deze gedachte heb ik ook al jaren. Of ga misschien nog een stukje verder en verdiep de trambaan hier ook net zoals in Amstelveen bij Kronenburg en Zonnestein gebeurd is. Over een aantal jaar wonen er enorm veel mensen aan de westkant van de Gustav Mahlerlaan en dan lijkt het mij wel wenselijk als je gewoon recht het kruispunt kunt oversteken.

J. Krudop

Waarom zijn er geen zebra-strepen aangebracht op de rijbaan?

Redactie | Zuidas

Dag J. Krudop. Even verderop, bij het viaduct van de A10, ligt al een zebrapad. Twee voorrangssituaties voor voetgangers (zebrapad) kort achter elkaar, zorgt voor een slechtere doorstroming van verkeer op drukkere momenten buiten de spits. Dit geldt vooral op de plek waar verkeer uit de Gustav Mahlerlaan samenvoegt met dat op de Parnassusweg-richting-de-stad. Tijdens de spits staat het verkeer vaak al stil en voegt een zebrapad sowieso weinig toe.

Redactie | Zuidas

Dag J. Krudop. Een goede vraag, die we hebben doorgespeeld naar de verantwoordelijke projectleider. We komen hierop terug.