skip to main content
Station Amsterdam Zuid

Station Amsterdam Zuid

Station Amsterdam Zuid is het snelst groeiende station van Nederland en hard op weg het een na grootste station van Amsterdam te worden. Om de huidige en toenemende reizigersaantallen op te vangen, breiden we het station uit. Het station ligt nu nog ingeklemd tussen de rijbanen van de A10 Zuid, maar als deze straks ondergronds gaan, ontstaat ruimte.

Comfortabele overstap

Een hoogwaardig vervoersknooppunt waar trein, metro, tram en bus samenkomen, dat is het vooruitzicht voor station Amsterdam Zuid. Al het openbaar vervoer bevindt zich straks op korte afstand van elkaar. Dit zorgt voor een snelle en comfortabele overstap. De metro’s van de Noord/Zuidlijn en de trams van de Amstellijn krijgen hier hun begin- en eindpunt. Naast de gewone treinen doen mogelijk ook internationale treinen het station in de toekomst aan. Aan de zuidzijde van station Amsterdam Zuid is ruimte gereserveerd voor een extra perron en een 5e en 6e spoor.

Maak een virtuele wandeling door het nieuwe station:

Twee entrees

Net buiten het station bevinden zich straks de tram- en bushaltes, de taxi’s en de kiss&ride zone waar reizigers worden opgehaald en weggebracht. We verbreden de huidige stationsentree, de Minervapassage, en er komt een tweede entree bij, de Brittenpassage. De stationsomgeving krijgt een breed aanbod van winkels en voorzieningen.

Ruimte voor kwaliteit

Doordat we de A10 Zuid in het hart van Zuidas ondergronds gaan brengen, komt maar liefst 120.000 m2 aan ruimte vrij, vergelijkbaar met 24 voetbalvelden. De openbare ruimte rondom het station krijgt een nieuwe inrichting met pleinen en wandel- en fietsroutes. Daarbij is veel aandacht voor groen. Het ondergronds brengen van de snelweg verbetert de luchtkwaliteit in het centrumgebied van Zuidas en zorgt voor minder geluidsoverlast.

Vernieuwing station Amsterdam Zuid tot 2024
Sinds 2018 wordt er buiten gewerkt aan de uitbreiding van het station. Veel werk verdwijnt onder de grond of achter bouwwanden. Het belangrijkste in deze periode is de bouw van het dak van de nieuwe stationspassage op werkterreinen en het inschuiven van de dakdelen op de eerder aangebrachte fundering.
Bekijk hoe wij het station in fases vernieuwen (PDF)