We sluiten de vaarweg af om de zuidelijke sluisdeur uit te kunnen hijsen – net zoals de gemeente Amsterdam eerder voor onderhoud deed met de noordelijke sluisdeur. Dat doen we om een noodzakelijke aanpassing aan de Nieuwe Meersluis te kunnen doen. Bouwcombinatie TriAX (Besix, Dura Vermeer, Heijmans) grijpt de gelegenheid gelijk aan om ook ander werk te doen, zoals de sloop van de twee bedientorens van de Schinkelbrug. En bij de zuidelijke entree van de Nieuwe Meersluis bouwen we verder aan de zogenaamde ‘aanvaarbeveiliging’ die de Schinkelbrug in de toekomst tegen aanvaringen beschermt. ‘Door al het werk te combineren, kunnen we de hinder voor de omgeving beperken’, zegt werkvoorbereider Emma van Dam van TriAX.
Hinder
Van maandag 4 november tot en met maandag 13 december is de Nieuwe Meersluis gestremd voor scheepvaart. Ook het voet- en fietspad over de zuidelijke sluisdeur sluiten we af voor verkeer. Het voet- en fietspad over de noordelijke sluisdeur blijft ononderbroken beschikbaar.
Aanpassing deurkasnok
De binnenkort uit te hijsen zuidelijke sluisdeur komt door de toekomstige verbreding van de A10 Zuid onder een nieuwe wegbrug over de Schinkel te liggen. Dat brengt uitdagingen met zich mee. ‘Nu kan de gemeente Amsterdam de sluisdeur voor onderhoud nog recht omhoog uithijsen’, licht van Dam toe. ‘Maar in de toekomst moeten we de sluisdeur onder de brug uit manoeuvreren, door hem in de lucht een kwartslag te draaien. De huidige sluisconstructie bevat een betonnen element dat die draai in de weg zit, een zogenaamde ‘deurkasnok’. Die vervangen we door een staalframe dat gemakkelijk te verwijderen is wanneer de sluisdeur onderhoud nodig heeft.’
Sloop bedientorens
Zowel aan de noordkant als aan de zuidkant van de Schinkelbrug staat een bedientoren, precies op de plek waar in de toekomst de A10 Zuid wordt verbreed. De bedienaars van de Schinkelbrug namen al eerder afscheid van de bedientorens, toen zij verhuisden naar een tijdelijke bedienkeet. Daarmee kwam de weg vrij voor de sloop. Van Dam: ‘Eerst wilden we de torens van boven naar beneden in stukken zagen en de verschillende onderdelen uithijsen. Maar daarvoor was het beton te broos. En dus kozen we voor een andere oplossing.’
Slooprobot
We maken nu gebruik van een slooprobot, die we met een hijskraan van bovenaf in de bedientorens hijsen. Van Dam: ‘Daarmee kunnen we van binnenuit, en heel precies, steeds iets van de toren afknabbelen dat vervolgens via een stortkoker wordt afgevoerd. Het materieel is ook een stuk kleiner dan de grote kranen die nodig zouden zijn voor het in stukken zagen van de torens: dat is veiliger én we hoeven de A10 er niet voor af te sluiten.’ De bedientorens zijn inmiddels al ingepakt met steigerdoeken om de omgeving te beschermen tegen klein, vallend puin.
Fundering blijft intact
Zowel de noordelijke (hoogte: 14,3 meter NAP) als de zuidelijke bedientoren (hoogte: 16,9 meter NAP) staat op hetzelfde betonwerk als twee bestaande wegbruggen. We slopen de torens dan ook niet volledig, maar tot het niveau van de ‘poeren’ (de betonnen funderingsconstructies) en niet verder.
Aanvaarbeveiliging
De Schinkelbrug wordt door geleidewerk beschermd tegen het vaarverkeer dat van de Nieuwe Meer komt. Door de komst van de nieuwe zuidelijke brug moet die aanvaarbescherming een stuk opschuiven richting het zuiden.
Alles bij elkaar zijn dat behoorlijk wat werkzaamheden in zes weken tijd. Van Dam lacht: ‘De lijst is nog niet eens compleet, we doen ook veel klein werk zoals het verleggen van kabels en leidingen. De kunst is om tijdens zo’n noodzakelijke afsluiting of stremming zoveel mogelijk werk tegelijkertijd te doen, zodat we onnodige hinder voorkomen.’
Artikel delen:
Geef uw mening
Ik hoop dat de sluit op 14 december weer te gebruiken is, dan kunnen we met de boot nog even genieten van het ALF.
Vanaf 20 december kun je weer met de boot door de sluis. We voeren aansluitend extra werkzaamheden uit die eerst later zouden gebeuren.
Beste 49, ik vraag het voor je na.
Ik fiets er bijna dagelijks langs en het ziet er allemaal erg indrukwekkend uit.