skip to main content

Na de succesvolle aanbestedingen voor de vernieuwing van station Amsterdam Zuid, de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer en de tunnel onder de A10 Zuid is dit het vierde project van het programma Zuidasdok dat wordt aanbesteed. Bij de reconstructie van knooppunt Amstel worden in totaal 20 viaducten (om)gebouwd, nieuwe verbindingsbogen aangelegd, twee nieuwe bruggen over de Amstel gebouwd, diverse geluidsschermen aangelegd en wordt de bestaande zuidelijke Rozenoordbrug vervangen. De huidige fietsverbinding over de zuidelijke Rozenoordbrug wordt verplaatst naar de nieuw te bouwen zuidelijke brug. Daarnaast worden stedelijke wegen aangepast. Zo verandert de Ouderkerkerdijk tussen de Amstel en de Politieacademie in een fietsstraat. Verder zijn er aanpassingen voorzien aan de Europaboulevard.

Scheiden van verkeersstromen

De reconstructie van knooppunt Amstel brengt een scheiding aan tussen bestemmingsverkeer en doorgaand verkeer. Doel van deze scheiding is een betere doorstroming en een grotere verkeersveiligheid, waardoor de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad en van Amsterdam verbetert. De hoofdrijbaan voor doorgaand verkeer krijgt in beide richtingen vier rijstroken terwijl de parallelrijbaan voor bestemmingsverkeer twee rijstroken krijgt.

Impressie van knooppunt Amstel na de vernieuwing
impressie van knooppunt Amstel na de vernieuwing

Eén opdrachtnemer, twee werken

Het project wordt verdeeld in twee werken: de bouw van de zuidelijke hoofd- en parallelrijbaan en de bouw van de noordelijke hoofd- en parallelrijbaan. De zuidelijke hoofd- en parallelrijbaan wordt als eerste gerealiseerd vanwege de zuidelijke Rozenoordbrug over de Amstel, die uiterlijk in 2032 moet zijn vervangen. Naar verwachting wordt het project in het najaar van 2025 gegund aan één opdrachtnemer. Met het gunnen van de overeenkomst wordt opdracht gegeven voor de zuidelijke hoofd- en parallelrijbaan. De noordelijke hoofd- en parallelrijbaan wordt opgedragen wanneer de financiële middelen beschikbaar zijn en de opdrachtnemer een goede performance heeft laten zien bij het werk voor de reconstructie van de zuidzijde van het knooppunt.

Planning

De aanbesteding en gunning nemen naar verwachting ongeveer een jaar in beslag. Daarna volgt een ontwerp- en voorbereidingsfase. Naar verwachting start de bouw in 2027.

Geef uw mening

Aron

Dus als ik het goed begrijp komen er nieuwe viaducten met het formaat van een vierbaans snelweg terwijl een jaar later de helft van die banen (richting Rivierenbuurt) verwijderd worden?

Saskia Blaas I Zuidasdok

Dag Aron, je doelt op de plannen van Amsterdam om de A2 vanaf knooppunt Amstel tot aan de Rivierenbuurt te veranderen in een rustigere stadslaan? Dat zijn nu nog plannen. Zodra die concreet worden, zal dit leiden tot een wijziging van ons project en het contract met de aannemer. Zodat we niet iets bouwen dat een jaar later weer gesloopt moet worden.