skip to main content

De nieuwe dienstregeling is volgens de Nederlandse Spoorwegen (NS) de grootste wijziging in jaren. Door 1.600 extra treinen per week in te zetten, wil NS het reizen met de trein sneller, gemakkelijker en flexibeler maken – ook in de avonden en weekenden.

Trein naar Brussel

Met de nieuwe dienstregeling wordt een eerste stap gezet naar meer internationaal treinverkeer via station Amsterdam Zuid. Een keer per uur rijdt u met de intercity naar Brussel. Wanneer de vernieuwing van het station klaar is, zullen meer internationale treinen vertrekken van Amsterdam Zuid.  

Breda, Rotterdam, Amsterdam Zuid

Een tweede verandering voor station Amsterdam Zuid betreft de Intercity Direct. Vanwege de renovatie van station Amsterdam Centraal rijdt de Intercity Direct tussen Breda, Rotterdam en Schiphol Airport voortaan door naar Amsterdam Zuid, in plaats van naar Amsterdam Centraal. Daarna rijdt de Intercity Direct door naar Almere en Lelystad, of via Hilversum naar Amersfoort.

Wat betekent de dienstregeling voor u?

Plan hier uw reis om te zien wat de nieuwe dienstregeling voor u betekent. Vergeet niet om een datum vanaf 15 december te kiezen, dat is de ingangsdatum van de nieuwe dienstregeling.

Geef uw mening

Kasper Scholten

komt er ook permanent v&s personeel op amsterdam zuid ?

Redactie

Beste Kasper, sorry voor de late reactie. De nieuwe dienstregeling zorgt er niet voor dat er permanent veiligheid- en servicemedewerkers aanwezig zijn op station Amsterdam Zuid.

bianca vb

Dat is zeker fijn nieuws. wat nog wel mist is verbetering van het gemeentelijke OV naar station zuid. waarom stopt bus 65 bijvoorbeeld niet meer bij zuid?

Marlies

Station Zuid verkeert in absolute chaos en mist de faciliteiten volledig om de Eurocity en Intercity Direct comfortabel te verwerken. Op de HSL zijn vertragingen en uitval van ritten ongeveer aan de orde van de dag, maar iets simpels als goede wachtruimtes zijn er niet om (internationale) reizigers op te vangen. Hoe het er naar uit ziet brengt de nieuwe passage daar in 2027 ook weinig verandering in.

Tim

@Saskia Komen er wachtruimtes en zitplekken in de passages voor alle reizigers?

Marlies

Hoi Saskia, ik heb op de impressies en op de plattegrond geen zitplekken in de passage kunnen ontdekken. Een wachtruimte ook niet.

Saskia Blaas I Zuidasdok

Dag Marlies, een station verbouwen terwijl het volop in gebruik is maakt het inderdaad niet makkelijk, maar waarom verwacht je dat de nieuwe passage daar geen verbetering in brengt? Deze wordt breder en rechter dan de huidige passage, met winkels en faciliteiten aan beide zijden en roltrappen naar de metro- en treinperrons. Zodra die nieuwe passage in gebruik is, verbouwen we de huidige passage. Deze wordt 4 meter hoog en maar liefst 40 meter breed met alle faciliteiten voor de internationale treinen die er gaan rijden.

Ja

En....er mag weleens een nachtbus gaan rijden! De dienstregeling van het gvb stopt erg vroeg. Niet iedereen gaat met metro 52. Ik ben zelf een conductrice NS en woon in Amstelveen. Gvb en Connexxion aangeschreven maar volgens hun gaan er nooit internationale treinen van en naar Zuid. . Daar sta je dan met je bagage...

Tim

De eerste Eurocity Direct vertrekt om 6:03 uur en de laatste komt om 23:56 uur aan. Wat is het probleem dan?

Tim

Het is treurig gesteld in Amsterdam met CS en Station Zuid die beide een eindeloze bouwput zijn.

Tim

@Saskia Met zo’n oneliner maakt men zich er wel heel makkelijk van af. Rondom CS, wat inmiddels al 22 jaar een bouwput is zonder einde in zicht, is een hoop slecht geregeld. Partijen die slecht onderling communiceren en samenwerken. Deadlines die niet worden nagekomen en waar niet transparant over gecommuniceerd wordt (ProRail). Een NS die een kwakkelende HSL-verbinding naar een station dat nóg in grotere chaos verkeer en zelfs verlengt naar Flevoland. Het verdient allemaal geen schoonheidsprijs.

Saskia Blaas I Zuidasdok

Het geduld van de reiziger wordt inderdaad op de proef gesteld Tim. Een station verbouwen terwijl het volop in gebruik moet blijven, maakt dat het bouwtempo minder hoog is dan je zou wensen.

Jol

Als de taxi standplaats ook wat dichter bij het stationsgebouw kan maken os dat een hele verbetering nu 5 min lopen naar een taxi in de regen

R

5 minuten, werkelijk?

Kees Schuurman

Uitstekend idee

Rutger

Eindelijk! Voor de zakenreiziger een betere keuze dan Amsterdam Centraal. En de toerist wordt met metro 52 ook prima bediend om de stad in te komen. Het enige wat Station Zuid nog mist is enige allure...

Bert

Slecht. Veel buitenlandse bezoekers willen naar het centrum van de stad. Zij kiezen bewust een hotel bij Amsterdam Centraal. Er is daar ruime keuze. Nu moeten ze met hun koffers in de metro. Wel eerst even een kaartje voor de metro kopen. Met koffers in de Metro is geen pretje.

Tim

Helaas zal die allure blijven missen.