skip to main content

Wanneer u vanaf de A10 Zuid de A4 op rijdt, merkt u waarschijnlijk niet dat we hier – over de lengte van zo’n 300 meter – de snelweg een stukje hebben verbreed. Toch is die verbreding een belangrijk puzzelstukje voor de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer. En dat behelst meer dan het aanleggen van een strook asfalt.

Waarom weg verlegd?

Onderdeel van de reconstructie van het knooppunt is de verplaatsing van de noordelijke oprit S108 richting A4 Schiphol/Rotterdam. Daarmee maken we alvast ruimte voor de bouw van de snelwegtunnel. Verkeer vanaf de Amstelveenseweg richting Schiphol/Rotterdam rijdt straks voor het gebouw Tripolis-Park langs de A10 op. Deze rijstrook trekken we door over de meest noordelijke, nog te bouwen brug van de Schinkelbrug. Via een zogenaamde fly-over wordt de rijbaan vervolgens samengevoegd met de hoofdrijbaan van de A4, en juist daar zit de crux. Op het punt waar deze wegen in de toekomst samenkomen (zie kaartje) was de bestaande weg onder andere te smal.

De nieuwe S108

Toevoegen vluchtstrook onder metroviaduct

‘De snelweg moest hier een natuurlijke bocht gaan maken, zodat het verkeer er, vanaf de nieuwe oprit S108 richting de A4, goed op kan aansluiten’, vertelt Arjen van de Sligte, adviseur Grond Weg en Waterbouw van Zuidasdok. ‘Bovendien ligt dit punt nét voor het metroviaduct. Tussen die twee steunpunten van dat viaduct moet straks een extra vluchtstrook komen te liggen, naast de drie bestaande rijstroken. Het is enorm puzzelen om dat te laten passen.’

Stuk poer verwijderd

Om toch drie rijstroken en een vluchtstrook onder het metroviaduct door te krijgen, hebben we onder andere de vangrail weggehaald en een stuk van de poer (betonnen funderingsconstructie) van een van de steunpunten verwijderd. Van der Sligte: ‘Vervolgens hebben we een strook asfalt aangelegd van zo’n 5 à 6 meter breed. En dat dus over de lengte van zo’n 300 meter. De verbreding loopt door tot het treinviaduct, daar sluiten de rijstroken weer aan op de bestaande weg.’

Portaal verplaatsen

Op de plek waar de verbindingsweg vanaf de S108 in de toekomst met de A4 samenkomt, staat nu nog een portaal (draagconstructie boven de weg waar de blauwe bebording aan hangt). Dat portaal gaan we verder naar het westen verplaatsen, zodat het hier niet meer in de weg staat. Daarvoor moeten we op die plek aan weerszijden van de snelweg fundering aanbrengen. Dit doen we gedurende de weekendafsluitingen van 31 januari tot 3 februari en 7 februari tot 10 februari 2025.

Geef uw mening

Joost

Dus dan zijn we bij de Amstelveenseweg richting Schiphol verlost van die gekke en vertragende 180 graden bocht om de A10 op te rijden. Dat is mooi. Maar hoe wordt het verkeer vanaf de Amstelveenseweg richting Sloterdijk (A10) dan geleid?

Imce, Zuidasdok

Beste Joost, Er is een video over de nieuwe situatie en hoe je vanuit de verschillende richtingen rijdt: https://zuidas.nl/construction-project/knooppunt-de-nieuwe-meer/ Voor het zover is, moet er nog veel werk verzet worden. Pas na de zomer van 2027 wordt de oprit S108 'omgeklapt' naar de nieuwe locatie waardoor de 180 graden bocht naar de A10 Zuid verdwijnt. Weggebruikers richting Sloterdijk kunnen dan gebruik maken van deze oprit en de verbinding naar de A10 West en Sloterdijk.

arjan lensen

bij de 2de foto staat links is een deel van het nieuwe asfalt te zien, ik denk dat jullie rechts bedoelen. rechts is a10 -> a4, links is volgens mij a4 ->a10

Redactie

Bedankt voor je bericht Arjen, scherp! We bedoelden inderdaad links van die betreffende rijbaan en hebben dit nu aangepast.