Na jarenlang grotendeels buiten zicht te zijn gebleven, stak deze week de nieuwe Brittenpassage ineens zijn kop boven de perrons van station Amsterdam Zuid uit. Tot 28 januari 2025 bouwen we aan een nieuw treinperron voor de extra reizigerspassage (en rijden treinen een aangepaste dienstregeling). Onderdeel daarvan is de bouw van zogenaamde stijgpunthuisjes. Hierin komen straks de (rol)trappen en liften vanuit de passage op het perron uit.
Sloop oude perron, bouw fundering portaal
In het weekend van 18 januari 2025 begonnen we met de sloop van het (tijdelijke) treinperron. Dat bestond deels uit houten platen en een stalen onderconstructie die we volledig hebben verwijderd. Daarna konden we kabels, leidingen én de fundering aanleggen voor nieuwe bovenleidingsportalen. Dat zijn de constructies met een bovenleiding die straks stroom overbrengt naar de treinen.
Staalconstructie en stijgpunthuisjes
Direct daarna ging Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis en Van Gelder) door met het bouwen van de nieuwe staalconstructie voor het perron. Bovenop het staal plaatsten we prefab betonnen platen. Ook hesen we op dit punt de stalen frames voor de stijgpunthuisjes in. Eén huisje bestaat namelijk uit drie delen die aan elkaar worden bevestigd.
Wapening en betonstort
Bovenop de betonnen platen van het perron brachten we wapening aan, waarna we hier beton op stortten. Het perron moet straks namelijk stevig genoeg zijn om naast een groot aantal reizigers ook het gewicht van de nieuwe perronkappen te kunnen dragen. Ook plaatsten we alvast een aantal steunpunten voor die nieuwe perronkappen. De kappen zelf plaatsen we later in 2025.
Beloopbaar glas
De komende dagen staan in het teken van de afwerking van het treinperron. Denk daarbij aan het tegelwerk, maar ook het terugplaatsen van installaties voor onder andere de bebording, verlichting en omroep. Als laatste plaatsen we precies boven de Brittenpassage platen van beloopbaar glas. Die zorgen ervoor dat straks veel daglicht de Brittenpassage binnenvalt. Vanaf 29 januari 2025 rijden treinen dan weer volgens de normale dienstregeling.
Aangepaste treindienstregeling 18 tot en met 28 januari 2025
De werkzaamheden van 18 tot en met 28 januari 2025 hebben geen invloed op het autoverkeer. Ook station Amsterdam Zuid blijft goed bereikbaar. Wel rijdt de trein met een aangepaste dienstregeling. Houd daarom rekening met volle(re) treinen en meer drukte op de perrons. Bent u in de gelegenheid om de spits te mijden en/of thuis te werken, dan is dat aan te raden. Is dat niet mogelijk, raadpleeg dan enkele dagen vooraf de NS-reisplanner of kijk op 9292.nl.
Artikel delen:
Geef uw mening
Neem contact met ons opHé Danki, ga ff lekker iemand anders lastig vallen met je 'glazen bol'
Knap "staaltje" werk, zeker in deze koude nachten, Complimenten en respect voor de mensen die eraan werken.
Gaan we doorgeven! Heel fijn dat je hen 'ziet'.
Het is heel bijzonder dat we deel nemen aan alle ontwikellingen op de zuidas !!!! Geweldig dat het station stap voor stap uitbreid en dat wij door middel van jullie nieuwsbrief, op de hoogte zijn. Bedankt !!!! 🌷🌻🌷🌻🌷🌻🌷
Dan gaan we daar mee door ;)
Een glazen perron lijkt mij geen slipvrije vloer. Zeker niet als die nat wordt. Ik vrees glij- en valpartijen.
Lekker negatief weer ... ga toch fietsen mens!
Dank voor je bericht, Inge. Ik begrijp je zorgen. De glazen vloer is speciaal ontworpen voor perronvloeren en is voorzien van een stroeve toplaag. Het is de lichtstraat van de Brittenpassage. Het is dus niet het hele perron, maar een klein deel. De glazen vloer is getest in een laboratorium en op perron 2. Tot die tijd staan er hekken omheen. Aan het eind van het jaar komt er een dak boven de glazen vloer, zodat die niet te nat te wordt.
Ach geeft niet er is rekening mee gehouden VU ziekenhuis is op 500 meter. Met zo een architect zou ik het maar niet vertrouwen misschien ook instortings gevaar
Mijn complimenten voor deze update.
Dank, Fred